"kompositskiva" till att göra bagagerumsgolv ?

KenthIJ
20 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Har plockat bort tredje /extra) sätesraden i vår Prius+ och behöver göra nytt bagagerumsgolv.

bagaget ser nu ut så här

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-9055677d0a46ed82232af5366058234c.jpg

och jag skulle helst vilja ha tag på nån lätt men stadig "kompositskiva" att såga till så den passar som bagagerumsgolv,
Nåt i stil med den här

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-30d878662e041a99105b7e7d87fe6134.jpg

Någon som vet var man kan få tag på sådant ?

caromania Forummoderator
20 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Masonit håller, sedan limmar du en nålfilt eller bilmatta på. På undersidan kan du limma ett liggunderlag i själva "hålet". Sedan skulle jag klä in hela bagageutrymmet med bitumenmattor, det blir en otrolig skillnad i ljudvolym i kupén, även upp på hjulhusen invändigt.

Edit: eller jag vill revidera det där med masonit till trossbottenskiva, dvs en tjockare masonit.

Senast redigerat av caromania (20 maj 2019)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
20 maj 2019 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:
Masonit håller, sedan limmar du en nålfilt eller bilmatta på. På undersidan kan du limma ett liggunderlag i själva "hålet". Sedan skulle jag klä in hela bagageutrymmet med bitumenmattor, det blir en otrolig skillnad i ljudvolym i kupén, även upp på hjulhusen invändigt.

Tackar för svar och engagemang .

Glömde skriva att jag skall kunna köra/lasta en rullstol som väger 20kg , på skivan

Det där med att klä med dämpmattor "låter" jättebra, Skall åtgärdas.

Har sökt runt på nätet en del och det närmaste vad jag tror att jag behöver verkar vara OSB skiva men den verkar ganska tung.

KenthIJ
20 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Glömde även skriva att jag tänkt mig att dela upp golvytan på två skivor varav den ena (yttre) skall vara 90 cm bred och 65cm djup och kunna lyftas upp till kanten på lasttröskeln 20cm vid av och på lastning av rullstolen (blir ju då en vinkel fån 0-20cm på sträckan 65cm) den inre skivan blir 90 cm bred och 35cm djup och ligger plant hela tiden.
så...
nu har jag nog fått med det väsentliga

SvarreE
20 maj 2019 · 239 Inlägg

Jag körde med golvet från en Fiat Ducato arbetsbil.
Tunnt så bygger inte så mycket, formstabilt och stenhårt. Lite fukttåligt också.
Får isolera det lite för att minska ljudet sedan skulle jag tro men det gäller nog alla material.

caromania Forummoderator
20 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Övertygad om att trossbottenskivor håller. Mitt bagagerumsgolv är väldigt stabilt, man kan lägga mycket tungt på det. Lägg två kant i kant och limma en hel nålfilt/bilmatta över. Om du är orolig över stabiliteten så kan du ju limma eller skruva dit en T-profil under, finns aluminium på bauhaus.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
simlar
20 maj 2019 · 5 516 Inlägg

Slitskyddsplywood är det som är mest likt skåpbilars lastgolv i alla fall.
Verkar även vara samma material som används till flakskiva i släpvagnar och det håller för att lasta många kilo på.

Senast redigerat av simlar (20 maj 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
KenthIJ
20 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Tackar för alla tips och råd.

Får besöka bygghandeln i morgon.

Kom på att jag har orginalskivorna (höj och sänkbart lastgolv) till min Auris TS HSD som jag inte använder i den och de passar nästan precis till vår Prius+ (att användas som beskrivits ovan) men... de är snöpliga 2cm för breda. Det går ju iofs att såga bort men då passar de ju inte i Aurisen om jag skulle få för mig att vilja sälja den

caromania Forummoderator
20 maj 2019 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:
Tackar för alla tips och råd.

Får besöka bygghandeln i morgon.

Kom på att jag har orginalskivorna (höj och sänkbart lastgolv) till min Auris TS HSD som jag inte använder i den och de passar nästan precis till vår Prius+ (att användas som beskrivits ovan) men... de är snöpliga 2cm för breda. Det går ju iofs att såga bort men då passar de ju inte i Aurisen om jag skulle få för mig att vilja sälja den

Jag skulle inte kapa i den skivan som du själv menar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
20 maj 2019 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla tips och råd.

Får besöka bygghandeln i morgon.

Kom på att jag har orginalskivorna (höj och sänkbart lastgolv) till min Auris TS HSD som jag inte använder i den och de passar nästan precis till vår Prius+ (att användas som beskrivits ovan) men... de är snöpliga 2cm för breda. Det går ju iofs att såga bort men då passar de ju inte i Aurisen om jag skulle få för mig att vilja sälja den

Jag skulle inte kapa i den skivan som du själv menar.

Nej det är nog inte så klokt. (men förargligt är det)

Jag frågade efter en sådan som "reservdel" till en Yaris som jag hade och den kostade 1.200.
De här två går säkert på bortåt 2.500

(det är den skivan, finns en till kortare, man ser på bilden i första inlägget)

Senast redigerat av KenthIJ (20 maj 2019)

caromania Forummoderator
20 maj 2019 · 9 296 Inlägg

KenthIJ skrev:

caromania skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar för alla tips och råd.

Får besöka bygghandeln i morgon.

Kom på att jag har orginalskivorna (höj och sänkbart lastgolv) till min Auris TS HSD som jag inte använder i den och de passar nästan precis till vår Prius+ (att användas som beskrivits ovan) men... de är snöpliga 2cm för breda. Det går ju iofs att såga bort men då passar de ju inte i Aurisen om jag skulle få för mig att vilja sälja den

Jag skulle inte kapa i den skivan som du själv menar.

Nej det är nog inte så klokt. (men förargligt är det)

Jag frågade efter en sådan som "reservdel" till en Yaris som jag hade och den kostade 1.200.
De här två går säkert på bortåt 2.500

(det är den skivan, finns en till kortare, man ser på bilden i första inlägget)

Nä, bygg en. Blir kanon. Svårast är att hitta ett tyg som stämmer hyfsat, men låt tyget överlappa hela ytan, dvs tyget är större än träskivan.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
SvarreE
21 maj 2019 · 239 Inlägg

caromania skrev:
Övertygad om att trossbottenskivor håller. Mitt bagagerumsgolv är väldigt stabilt, man kan lägga mycket tungt på det. Lägg två kant i kant och limma en hel nålfilt/bilmatta över. Om du är orolig över stabiliteten så kan du ju limma eller skruva dit en T-profil under, finns aluminium på bauhaus.

Ahh
Jag var tvungen att läsa lite mer, bara antog du menade vanliga asfaboard (den mjuka lite sunkiga skivan som man ofta har i trossbotten) men läste sedan du menade en oljehärdad, ja det håller nog absolut.

caromania Forummoderator
21 maj 2019 · 9 296 Inlägg

SvarreE skrev:

caromania skrev:
Övertygad om att trossbottenskivor håller. Mitt bagagerumsgolv är väldigt stabilt, man kan lägga mycket tungt på det. Lägg två kant i kant och limma en hel nålfilt/bilmatta över. Om du är orolig över stabiliteten så kan du ju limma eller skruva dit en T-profil under, finns aluminium på bauhaus.

Ahh
Jag var tvungen att läsa lite mer, bara antog du menade vanliga asfaboard (den mjuka lite sunkiga skivan som man ofta har i trossbotten) men läste sedan du menade en oljehärdad, ja det håller nog absolut.

Precis. Den är ju även tjockare än den vanlig masoniten som väl bara är 3,2mm? Eftersom det ligger ett reservdäck under så stabiliserar det upp skivan ordentligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
KenthIJ
21 maj 2019 · 1 429 Inlägg

caromania skrev:

SvarreE skrev:

caromania skrev:
Övertygad om att trossbottenskivor håller. Mitt bagagerumsgolv är väldigt stabilt, man kan lägga mycket tungt på det. Lägg två kant i kant och limma en hel nålfilt/bilmatta över. Om du är orolig över stabiliteten så kan du ju limma eller skruva dit en T-profil under, finns aluminium på bauhaus.

Ahh
Jag var tvungen att läsa lite mer, bara antog du menade vanliga asfaboard (den mjuka lite sunkiga skivan som man ofta har i trossbotten) men läste sedan du menade en oljehärdad, ja det håller nog absolut.

Precis. Den är ju även tjockare än den vanlig masoniten som väl bara är 3,2mm? Eftersom det ligger ett reservdäck under så stabiliserar det upp skivan ordentligt.

Nej inget reservhjul bara däcklagnings kit.

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-282f6240ef1030e089189c8e2e73bcf7.jpg


Eftersom vi skall lasta rullstol på skivan så kanske man skulle ha nåt praktiskt och lätt avtorkbar klädsel typ vinyl (inte så snyggt men som sagt, praktiskt.

Någon som har förslag på bra lim för ändamålet ?

Även tips på bra dämpmattor emottages tacksamt

Vitu
21 maj 2019 · 76 Inlägg

Ovanpå klädseln rekommenderar jag att ni klipper till en gummimatta, väldigt praktiskt att ha i bagaget. Finns rullar på biltema smile

M123
21 maj 2019 · 962 Inlägg

Jag föreslår en plåt i aluminium (6082) i 4mm eller runt där ikring.

Håller för hur mycket väta som helst .
Lätt.
Håller för väldigt hård framfart.
6082 är väldigt styv och krävs väldigt mycket innan den ger med sig.
Lätt att fästa tex lastöglor etc.
Nackdelen är att den fortplantar ljud men med lite ljudisolering och list mot baljan ordnas det.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
KenthIJ
21 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Tackar för ytterligare tips och synpunkter.

Var på bygghandeln och inhandlade en spillbit av OSB skiva på 10x90x120mm för 70sek idag.

Kanske använder mig av den och nån slags pålimmad matta/vinyl om jag inte hittar något bättre

KenthIJ
26 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Då har jag omregistrerat bilen och kommit så här långt...

Har tänkt om lite och behåller "lastlådan" alldeles innanför tröskeln. Den behövs för att kunna köra in rullstolen på de främre länkhjulen.
Tänker mig att göra som ytterligare en låda innanför .
Behöver skjuta fram två (eller ett säte om jag viker ihop rullstolen i breddled) av sätena i andra passagerarstolsraden ett par cm men där kan ändå sitta barn eller kortare vuxa bekvämt . Treje stolen är i max bak läge och har gott om benutrymme och man är inte spec störd av att sätet bredvid är något längre fram..

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e71f7bca5bda11390810112787df340e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-f5c632489c6655c8c992aac78eb5eb71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-1cc2c6efa15ed1864682def38e2a5ea1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-0557fbb4111be3f423bb706df4cd7dfa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-a65c4ad190b94d70668b9ed850584f66.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (26 maj 2019)

KenthIJ
4 augusti 2019 · 1 429 Inlägg

Ser ut så här hittills.

Har varit iväg på semester (kört vår Prius+ 2016/17  170 mil, mycket last och mycket 90/110 väg och då har bilen dragit 4.8 l enl Fuelio appen. Tycker det är bra) och har inte fått fixat något riktigt "golv" ännu men jag isolerade reservhjulsbaljan med 20mm dämpmatta och lade sedan ett syntet täcke över hela golvytan och toppade med luktfri gummimatta.
Har funkat finfint

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-e64af793ded8630a3e2a652fe17fd0bf.jpg

Senast redigerat av KenthIJ (4 augusti 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang