Säkring för startmotor löser ut när jag vrider på tändningsnyckeln

Steffefan
20 maj 2019 · 2 Inlägg

Hej!
Har bekymmer med att säkringen för startmotorn (20A) löser ut i samband med start. Är det möjligtvis startmotorn som drar för mycket ström eller kan det finnas andra orsaker (elsystem), tar tacksamt emot tips på eventuella felorsaker.
Bilmärke:Citroen
Modell: C3
År: 2006
Kanske är det någon annan som drabbats av samma fel, vad blev åtgärden? (Förutom skrot 😉)
Hälsningar
Steffefan

Utmarks-Loke
20 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Låter ju som om startmotorn är sönder. Klickar det till i solenoiden innan säkringen går eller smäller den direkt? Jag vet inte hur det ser ut på en sådan bil men på de flesta äldre bilar kan man lossa den lilla kabeln från startmotorn i det läget och prova vrida på nyckeln igen och se om säkringen fortfarande ryker. Om den inte gör det, skulle jag byta startmotor.

torsen
20 maj 2019 · 7 198 Inlägg

När det gäller Citroenfrågor vill jag tipsa om Citroenakuten.
F ö gissar jag att det är kortslutning i startmotorns solenoid.

Steffefan
21 maj 2019 · 2 Inlägg

Tack för snabba svar, misstänkte startmotorn. 😄

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 maj 2019 · 4 917 Inlägg

Ja, men om  det BARA är solenoiden som kärvar eller något är kortslutet inuti så är det kanske enkelt att åtgärda..
En ny kostar några tusenlappar och skroten vill väl ha 800..
Tar du hellre och betalar än  om du ev kan fixa det själv..?
Själv så hade jag FÖRST provat och lagt av den klena tråden som ligger ansluten mot solenoiden för att utesluta jordfel på kabeln som kommer från nyckel/relä..enl svarte orm..

Senast redigerat av insidan (21 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Utmarks-Loke
21 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Ja skroten vill nog ha minst 800kr men en ny startmotorn inklusive solenoid kostar 800-900kr på skruvat.se

jaka54
21 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Hör med en bilelektrisk firma. Väsby Bil-El tog 300 kr för en ny solenoid till startmotorn när min gamla la av förra hösten.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 maj 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Hör med en bilelektrisk firma. Väsby Bil-El tog 300 kr för en ny solenoid till startmotorn när min gamla la av förra hösten.

Man provar först det som är gratis..
Kan man slippa betala en sekin så är det väl bra...

Senast redigerat av insidan (21 maj 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang