S60 2.4t Steg 1, bränsleförbrukning?

Passat97
29 maj 2019 · 19 Inlägg

Gjutjarn skrev:
...förresten..du har inte automatlåda? Det drar ju lite mer på gamla bilar med automatlåda..

Inte automatlåda, däcken är nypumpade, ett par 17”s med bra däck på, nyligen bytt från original 16 tum och blev ingen skillnad mellan dem direkt, bilen servade jag i April hmm

Gjutjarn
29 maj 2019 · 6 Inlägg

Ja, jag kan inte riktigt svara noggrannare förrän jag sett bilen. Enligt Volvo själva skall du kunna komma ned till 0.71 l/m på landsvägskörning men det är en siffra som jag själv inte varit närheten av. Förmodligen är dessa värden uppmätt på bana någonstans. När det gäller däcken så var det mest bredden som jag avsåg. Ju bredare däck desto mer motstånd (men bättre väghållning). Hur har du mätt din bränsleförbrukning? Om du har 0.85 - 0.9 i blandad körning så är det en ganska rimlig siffra, så frågan är om din angivna siffra 0.87 är medelförbrukning med mycket stadskörning? Min medelförbrukning är just nu 0.78 men då är 90% landsväg med gubbkepsen påtagen... Som sagt, kolla att däcken är välpumpade och ingen broms ligger på..

Passat97
29 maj 2019 · 19 Inlägg

Gjutjarn skrev:
Ja, jag kan inte riktigt svara noggrannare förrän jag sett bilen. Enligt Volvo själva skall du kunna komma ned till 0.71 l/m på landsvägskörning men det är en siffra som jag själv inte varit närheten av. Förmodligen är dessa värden uppmätt på bana någonstans. När det gäller däcken så var det mest bredden som jag avsåg. Ju bredare däck desto mer motstånd (men bättre väghållning). Hur har du mätt din bränsleförbrukning? Om du har 0.85 - 0.9 i blandad körning så är det en ganska rimlig siffra, så frågan är om din angivna siffra 0.87 är medelförbrukning med mycket stadskörning? Min medelförbrukning är just nu 0.78 men då är 90% landsväg med gubbkepsen påtagen... Som sagt, kolla att däcken är välpumpade och ingen broms ligger på..

Ska kika på bromsarna, 0.87 e enbart ren gubbkörning en hel tank till och från jobbet på landsvägskörning, om jag gör blandad körning är den uppe vid 1 liter milen, men ska pumpa däcken och kolla till bromsar osv och sen återkomma, ska även chippa så får man se om det hjälper

Gjutjarn
29 maj 2019 · 6 Inlägg

För någon månad sedan sålde jag iväg en V70 2.5FT med automatlåda. Även den gick att köra ned mot 0.8 l/m. Givetvis tog den ju runt litern i stan och kanske drygt det. Visst, den var nyare än din och en bra grundmotor men samtidigt tror jag att det måste vara något som inte stämmer med din motor. Jag vill inte skrämma dig men har du gjort en grundtillsyn så den t ex inte drar olja eller att turbon levererar effekt? Det är att kasta pengar i sjön att chippa/mappa om inte har en frisk grundmotor.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang