Växlar på a-traktor?

Sagar
23 maj 2019 · 1 Inlägg

Hej, nu är det såhär att jag ska installera en varvtalsregulator på min a-traktor. Jag är lite osäker på hur många växlar jag får ha upplåsta, samt om jag måste spärra högen och lågen. Någon som vet?

A-traktorn är en Nissan King Cab D22 2.5 Tdi årsmodell 01

mb_pucken
23 maj 2019 · 5 087 Inlägg

Reggade nyligen en 940 som fått ombess då den gått för fort.
Där monterades varvtalsregulator.
Bakre lådan byggdes om så att växel 1 och 4 gick att växla mellan för att få en lågväxel. Ska ju gå max 10kmh vid 3/4 av maxvarvet eller något i den stilen.

Främre lådan spärrades så att växel 1,2,3 gick att använda. Mest för att fjäska samt resterande växlar ej var användbara.

Det tipps jag fick från han som skulle regga var att spärra varvtalet vid det varvtal som traktorn gjorde 33kmh på högsta växeln. I detta fall ca 1100rpm.
På 5ans växel var varvtalet så lågt att spärren skulle bli tvungen att ligga under tomgångsvarvtal.

Ett tipps är att ringa och diskutera både växlar och inkapslingen av givare m.m med dom som ska regga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 maj 2019 · 13 734 Inlägg

mb_pucken skrev:
Reggade nyligen en 940 som fått ombess då den gått för fort.
Där monterades varvtalsregulator.
Bakre lådan byggdes om så att växel 1 och 4 gick att växla mellan för att få en lågväxel. Ska ju gå max 10kmh vid 3/4 av maxvarvet eller något i den stilen.

Främre lådan spärrades så att växel 1,2,3 gick att använda. Mest för att fjäska samt resterande växlar ej var användbara.

Det tipps jag fick från han som skulle regga var att spärra varvtalet vid det varvtal som traktorn gjorde 33kmh på högsta växeln. I detta fall ca 1100rpm.
På 5ans växel var varvtalet så lågt att spärren skulle bli tvungen att ligga under tomgångsvarvtal.

Ett tipps är att ringa och diskutera både växlar och inkapslingen av givare m.m med dom som ska regga.

Bättre med fartspärra då spelar det ingen roll en 4wd med hög och låg rullar igenom helt ospärrad då

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang