Köpråd Volvo V40 vs Toyota Avensis vs Nissan Qashqai? ~-15

audi-A_4
29 maj 2019 · 74 Inlägg

panda666 skrev:
Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Inte nog med att Volvo bilar är mycket snyggare så är de mycket roligare att köra som du skriver.

Anledningen till att jag överväger Toyota är främst för att de blir mycket billigare att äga. Lägre drivmedel förbrukning, billigare skatt och billigare försäkring.

Jag kommer nog aldrig att köra en manuell bil någonsin igen om jag inte måste.

Premium96
30 maj 2019 · 44 Inlägg

Jag hade också valt Toyotan när det kommer till de bilarna. Volvobilar som kom innan faceliften (som kom -18ish?) är fruktansvärt tråkiga. Visst, du kan få lite större motor men där stannar det. Då kan du lika gärna ta en Toyota som är lika tråkig men som på papper är aningen mer ekonomisk och driftsäker.

panda666
30 maj 2019 · 4 228 Inlägg

audi-A_4 skrev:

panda666 skrev:
Skulle ha valt volvon, om du inte har barn eller inte behöver lasta heller varför inte en s60? eller om du verkligen vill ha halvkombi varför inte v60 då? visst toyota är grymma när det gäller hållbarhet men å andra sidan har vi inte haft en enda volvo på skitlänge me strul nånstans. provkört 1000tals volvo på jobbet och måste säga att ja inte sett nåra med motor/växellådsproblem. Väldigt sällan, då dom flesta ja kört vart diesel så kan ja säga att dom också håller bra.  Tycker personligen auris är skittråkiga bilar, Med volvo får du iaf lite körkänsla, tyst i vägen och skönare motorgång. Toyotan får du en hållbar bil men ja tror knappast att du kommer vara i verkstan ofta me volvon. Qashqai skulle ja inte ens kolla på, frågar du mig så är det en av dom tråkigaste bilarna ja kört hela mitt liv, absolut inget bra me bilen alls.


(gömmer mig bakom soffan så länge för alla toyota fans)

Inte nog med att Volvo bilar är mycket snyggare så är de mycket roligare att köra som du skriver.

Anledningen till att jag överväger Toyota är främst för att de blir mycket billigare att äga. Lägre drivmedel förbrukning, billigare skatt och billigare försäkring.

Jag kommer nog aldrig att köra en manuell bil någonsin igen om jag inte måste.

jag skulle ha valt volvon iaf, borde inte vara så stor skillnad i försäkring, det enda kanske är skatten som är såklart billigt hos toyotan, men förbrukning borde vara lika lågt om du väljer diesel me volvon, typ d3 borde inte dra så mke på landsväg. finns kia också, en kia ceed kanske automat, bäst av båda världar, billiga som fan i inköp med bra kvalite och 7 års garanti. Det är en blandning mellan körupplevelse och hållbarhet.

audi-A_4
30 maj 2019 · 74 Inlägg

Premium96 skrev:
Jag hade också valt Toyotan när det kommer till de bilarna. Volvobilar som kom innan faceliften (som kom -18ish?) är fruktansvärt tråkiga. Visst, du kan få lite större motor men där stannar det. Då kan du lika gärna ta en Toyota som är lika tråkig men som på papper är aningen mer ekonomisk och driftsäker.

Tack.
Det finns två olika 1.8 motorer som jag har upptäckt iaf. Vissa skriver HSD medan andra inte gör det, är det pga okunskap eller är det verkligen någon skillnad där?

KenthIJ
30 maj 2019 · 1 429 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Premium96 skrev:
Jag hade också valt Toyotan när det kommer till de bilarna. Volvobilar som kom innan faceliften (som kom -18ish?) är fruktansvärt tråkiga. Visst, du kan få lite större motor men där stannar det. Då kan du lika gärna ta en Toyota som är lika tråkig men som på papper är aningen mer ekonomisk och driftsäker.

Tack.
Det finns två olika 1.8 motorer som jag har upptäckt iaf. Vissa skriver HSD medan andra inte gör det, är det pga okunskap eller är det verkligen någon skillnad där?

Det är väl 99hk på bensinmotorn och 136 hk toltalt med elmotor och bensinmotor. Samma motor.
HSD är väl en förkortning av Hybrid

KenthIJ
30 maj 2019 · 1 429 Inlägg

KenthIJ skrev:

audi-A_4 skrev:

Premium96 skrev:
Jag hade också valt Toyotan när det kommer till de bilarna. Volvobilar som kom innan faceliften (som kom -18ish?) är fruktansvärt tråkiga. Visst, du kan få lite större motor men där stannar det. Då kan du lika gärna ta en Toyota som är lika tråkig men som på papper är aningen mer ekonomisk och driftsäker.

Tack.
Det finns två olika 1.8 motorer som jag har upptäckt iaf. Vissa skriver HSD medan andra inte gör det, är det pga okunskap eller är det verkligen någon skillnad där?

Det är väl 99hk på bensinmotorn och 136 hk toltalt med elmotor och bensinmotor. Samma drivlina (motor).
HSD är väl en förkortning av Hybrid
Hybrid Synergy Drive (HSD)

Senast redigerat av KenthIJ (30 maj 2019)

Presidento Of World
30 maj 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Det är väl 99hk på bensinmotorn och 136 hk toltalt med elmotor och bensinmotor. Samma drivlina (motor).
HSD är väl en förkortning av Hybrid
Hybrid Synergy Drive (HSD)

Det stämmer alldeles utmärkt det du skriver.
Det finns endast en 1.8 till Auris hybrid.
Effekten som anges i bilregistret är endast från ICE och blir då i annonserna automatiskt 99hk under fordonsfakta, medan den maximala systemeffekten är 136hk.

Evil!?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
KenthIJ
30 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Det är väl 99hk på bensinmotorn och 136 hk toltalt med elmotor och bensinmotor. Samma drivlina (motor).
HSD är väl en förkortning av Hybrid
Hybrid Synergy Drive (HSD)

Det stämmer alldeles utmärkt det du skriver.
Det finns endast en 1.8 till Auris hybrid.
Effekten som anges i bilregistret är endast från ICE och blir då i annonserna automatiskt 99hk under fordonsfakta, medan den maximala systemeffekten är 136hk.

Det var då för väl :-)

audi-A_4
30 maj 2019 · 74 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Det är väl 99hk på bensinmotorn och 136 hk toltalt med elmotor och bensinmotor. Samma drivlina (motor).
HSD är väl en förkortning av Hybrid
Hybrid Synergy Drive (HSD)

Det stämmer alldeles utmärkt det du skriver.
Det finns endast en 1.8 till Auris hybrid.
Effekten som anges i bilregistret är endast från ICE och blir då i annonserna automatiskt 99hk under fordonsfakta, medan den maximala systemeffekten är 136hk.

Tack för ett utförlig svar. Jag hade uteslutit en hel del bilar och letade efter något som inte verkar existera 😂😂

Ska provköra några under helgen så får jag se vad det blir.

panda666
30 maj 2019 · 4 228 Inlägg

om det är verkligen du, vad kör du för bil nu? vilka märken är typ sämst, vilken är den bästa bilen jag har haft och slutligen vad hette hybrid innan han bytte namn?   

mmm??

Presidento Of World
30 maj 2019 · 3 306 Inlägg

panda666 skrev:
om det är verkligen du, vad kör du för bil nu? vilka märken är typ sämst, vilken är den bästa bilen jag har haft och slutligen vad hette hybrid innan han bytte namn?   

mmm??

Panda går all in ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
audi-A_4
30 maj 2019 · 74 Inlägg

Ivel skrev:

audi-A_4 skrev:

Ivel skrev:

Det stämmer alldeles utmärkt det du skriver.
Det finns endast en 1.8 till Auris hybrid.
Effekten som anges i bilregistret är endast från ICE och blir då i annonserna automatiskt 99hk under fordonsfakta, medan den maximala systemeffekten är 136hk.

Tack för ett utförlig svar. Jag hade uteslutit en hel del bilar och letade efter något som inte verkar existera 😂😂

Ska provköra några under helgen så får jag se vad det blir.

Ingen orsak.
När du letar på exempelvis blocket så har både handlare och privatpersoner något knepigt för sig och anger både "manuell" och/eller "bensindriven" när det gäller HSD-bilarna.
När jag söker brukar jag endast skriva Auris i sökrutan, samt ange årgång och sedan gå igenom resultatet, då hittar du även de felknappade vilket ger större utbud samt bättre prutläge då de bilarna har färre träffar.
Lycka till med provkörningarna och tänk på att du dagligdags förmodligen inte kör runt med plattan i mattan och därav inte kommer dras med "en högvarvande hydriddammsugare" i regel. wink

Jag förstog inte riktigt vad du menade. När jag tar bort automat och söker på alla växellådor så får jag massa manuella bilar. Har du någon länk som du kan skicka?
Vidare så har jag märkt att det finns två typer av växelspak på bilarna. Majoriteten är den här lilla men det finns några som har automat låda och som ser ut som en vanlig växelspak.

audi-A_4
30 maj 2019 · 74 Inlägg

panda666 skrev:
om det är verkligen du, vad kör du för bil nu? vilka märken är typ sämst, vilken är den bästa bilen jag har haft och slutligen vad hette hybrid innan han bytte namn?   

mmm??

Vem frågar du?

panda666
30 maj 2019 · 4 228 Inlägg

audi-A_4 skrev:

panda666 skrev:
om det är verkligen du, vad kör du för bil nu? vilka märken är typ sämst, vilken är den bästa bilen jag har haft och slutligen vad hette hybrid innan han bytte namn?   

mmm??

Vem frågar du?

ursäkta, det var inte till dig, vi får vänta och se;) har du tänkt på vad det lutar åt mest? toyota, volvo eller annat? du ska ha automat;smile


@presidento; hehe javvist vi får se nu;) spännande

audi-A_4
30 maj 2019 · 74 Inlägg

panda666 skrev:

audi-A_4 skrev:

panda666 skrev:
om det är verkligen du, vad kör du för bil nu? vilka märken är typ sämst, vilken är den bästa bilen jag har haft och slutligen vad hette hybrid innan han bytte namn?   

mmm??

Vem frågar du?

ursäkta, det var inte till dig, vi får vänta och se;) har du tänkt på vad det lutar åt mest? toyota, volvo eller annat? du ska ha automat;smile


@presidento; hehe javvist vi får se nu;) spännande

Jag ska provköra båda bilarna i helgen. Volvo D3 motorn och Aurisen också.
Lutar mest åt auris då jag har kass postadress och Volvon blir ganska dyr att försäkra.
Utseende mässigt hade jag hellre valt Volvon alla dagar i veckan.

panda666
30 maj 2019 · 4 228 Inlägg

audi-A_4 skrev:

panda666 skrev:

audi-A_4 skrev:

Vem frågar du?

ursäkta, det var inte till dig, vi får vänta och se;) har du tänkt på vad det lutar åt mest? toyota, volvo eller annat? du ska ha automat;smile


@presidento; hehe javvist vi får se nu;) spännande

Jag ska provköra båda bilarna i helgen. Volvo D3 motorn och Aurisen också.
Lutar mest åt auris då jag har kass postadress och Volvon blir ganska dyr att försäkra.
Utseende mässigt hade jag hellre valt Volvon alla dagar i veckan.

lol ta volvon då, du gillar ju utseendet hehe. du kommer ångra dig. välj en billigare försäkring då? ring runt o kolla, volvo är inga racing bilar/eller ungdomsbilar som bmw och merc. borde inte bli så dyrt, min kostar runt 300 i halvförsäkring per månad och min postadress kanske skrämmer vissa men är inte så farligt som man tror.

audi-A_4
31 maj 2019 · 74 Inlägg

Ivel skrev:

audi-A_4 skrev:

Ivel skrev:

Ingen orsak.
När du letar på exempelvis blocket så har både handlare och privatpersoner något knepigt för sig och anger både "manuell" och/eller "bensindriven" när det gäller HSD-bilarna.
När jag söker brukar jag endast skriva Auris i sökrutan, samt ange årgång och sedan gå igenom resultatet, då hittar du även de felknappade vilket ger större utbud samt bättre prutläge då de bilarna har färre träffar.
Lycka till med provkörningarna och tänk på att du dagligdags förmodligen inte kör runt med plattan i mattan och därav inte kommer dras med "en högvarvande hydriddammsugare" i regel. wink

Jag förstog inte riktigt vad du menade. När jag tar bort automat och söker på alla växellådor så får jag massa manuella bilar. Har du någon länk som du kan skicka?
Vidare så har jag märkt att det finns två typer av växelspak på bilarna. Majoriteten är den här lilla men det finns några som har automat låda och som ser ut som en vanlig växelspak.

Sådär söker jag, ngt mer tidskrävande men då kan man hitta fler objekt. Nu är jag lite "blocketskadad" efter åratalav bilbytande så jag lägger gärna extratidenför att ev hitta fyndet.

https://mobil.blocket.se/annonser/hela_ … mp;q=Auris

Så här ser hybridspaken ut. Finns blå och efter 2013 grå.
https://www.driving.co.uk/s3/st-driving … -lever.jpg

(Btw, det är mig Pandan nojjar lite över.)

Det är lättare att leta med en dator men på mobilen är det mindre kul o gå igenom så mycket.

https://www.blocket.se/vi/85569220.htm
Se annonsen ovan. Den växelspaken menade jag.

audi-A_4
31 maj 2019 · 74 Inlägg

Ivel skrev:

audi-A_4 skrev:

Ivel skrev:

Sådär söker jag, ngt mer tidskrävande men då kan man hitta fler objekt. Nu är jag lite "blocketskadad" efter åratalav bilbytande så jag lägger gärna extratidenför att ev hitta fyndet.

https://mobil.blocket.se/annonser/hela_ … mp;q=Auris

Så här ser hybridspaken ut. Finns blå och efter 2013 grå.
https://www.driving.co.uk/s3/st-driving … -lever.jpg

(Btw, det är mig Pandan nojjar lite över.)

Det är lättare att leta med en dator men på mobilen är det mindre kul o gå igenom så mycket.

https://www.blocket.se/vi/85569220.htm
Se annonsen ovan. Den växelspaken menade jag.

Det blir bättre överblick med större skärm, jag instämmer.
Alternativt så sållar du bort klantskallarna med sökmotorn och fokuserar på "Automat" och "Miljöbränsle/Hybrid" .

Den spaken finns i bensinversionen, multimode är också en trevlig steglös växellåda men hör inte till Hybriderna.

Kan utrustningsnivån variera? För att det verkar finnas de som har "city safety" och navigation medan andra inte har det. Kan de ha missat att skriva ner allt eller är det olika nivåer på de? 

https://www.blocket.se/vi/85566737.htm den är jag lite sugen på.

panda666
31 maj 2019 · 4 228 Inlägg

audi-A_4 skrev:

Ivel skrev:

audi-A_4 skrev:

Det är lättare att leta med en dator men på mobilen är det mindre kul o gå igenom så mycket.

https://www.blocket.se/vi/85569220.htm
Se annonsen ovan. Den växelspaken menade jag.

Det blir bättre överblick med större skärm, jag instämmer.
Alternativt så sållar du bort klantskallarna med sökmotorn och fokuserar på "Automat" och "Miljöbränsle/Hybrid" .

Den spaken finns i bensinversionen, multimode är också en trevlig steglös växellåda men hör inte till Hybriderna.

Kan utrustningsnivån variera? För att det verkar finnas de som har "city safety" och navigation medan andra inte har det. Kan de ha missat att skriva ner allt eller är det olika nivåer på de? 

https://www.blocket.se/vi/85566737.htm den är jag lite sugen på.

vilken volvo skulle du kolla på? inget intresse för kia va?

ivel; du låter som han, men det kan inte vara sant, om det är verkligen du så välkommen tbax, the beacons are lit! gondor calls for aid!

audi-A_4
31 maj 2019 · 74 Inlägg

panda666 skrev:

audi-A_4 skrev:

Ivel skrev:

Det blir bättre överblick med större skärm, jag instämmer.
Alternativt så sållar du bort klantskallarna med sökmotorn och fokuserar på "Automat" och "Miljöbränsle/Hybrid" .

Den spaken finns i bensinversionen, multimode är också en trevlig steglös växellåda men hör inte till Hybriderna.

Kan utrustningsnivån variera? För att det verkar finnas de som har "city safety" och navigation medan andra inte har det. Kan de ha missat att skriva ner allt eller är det olika nivåer på de? 

https://www.blocket.se/vi/85566737.htm den är jag lite sugen på.

vilken volvo skulle du kolla på? inget intresse för kia va?

ivel; du låter som han, men det kan inte vara sant, om det är verkligen du så välkommen tbax, the beacons are lit! gondor calls for aid!

https://www.blocket.se/vi/85553879.htm
Kia lockar inte alls.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang