Vw Polo diesel 2010 startar inte vid fuktigt väder, förglödningslampa blinkar

Boarium
26 maj 2019 ·

Har en polo 2010 diesel som inte ville starta en morgon, förglödningslampan blinkade och jag tog den till verkstad som inte hittade felet till en början men efter dom hade bytt relä så fungerade den. Igår när jag skulle starta den så var det samma blinkande lampa och den ville inte starta men ett dygn senare så fungerade den igen.
Båda gångerna som den inte startade så hade det regnat mycket så jag undrar om det kan finnas något samband med det eller om det bara var slumpen.?  Någon som har någon tanke?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
26 maj 2019 · 13 673 Inlägg

vad säger felkoderna.. för blinkar glödningslampan så är det ett fel.

spontant skulle jag gissa på egr men det kan så klart vara något annat oxå
så läs ut felkoder.. och eftersom du äger en vag bil köp en felkodsläsare för den kommer behövas ofta

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Boarium
27 maj 2019 ·

Felkoderna säger ingenting, det är det som är så konstigt..
Verkstaden som hade den inne uteslöt att det var EGR då jag frågade om det, enligt dom så var det relät men det förklarar ju inte att den fungerar från en dag till en annan

Senast redigerat av Boarium (27 maj 2019)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2019 · 13 673 Inlägg

Frågan är om verkstaden vet vad lampan betyder för den har tänt sig 2gånger på min ena gången var det en tryckgivare till partikelfiltret som pajat och en bromsljus kontakt.  Så blinkar den så är det ett fel som ska gå att se med datorn.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Boarium
27 maj 2019 ·

Ok, jag kanske tänker för simpelt här med regn och fukt men jag upptäckte igår att det var stopp i torkardiket vilket har gjort det värre med regnet. datorboxen sitter väl precis under rutan där?
Jag får vänta och se om det händer igen för då är det väl antagligen som du säger något allvarligare fel

candyweiss
27 maj 2019 · 863 Inlägg

Antonkilman skrev:
BMW 320 e46 årsmodell 1999, skakningar i ratten och dåligt fäste i hög fart.
Jag har en bmw 320 som när jag kör i högre hastighet känns som den tappar fästet när jag kör över ojämn mark. Går inte att styra typ alls och ratten bara skakar.Kommer ett klonkljud  från höger fram, misstänker att det är på den sidan problemet sitter. Saker som jag bytt som jag trott det kunnat vara är inre och yttre styrled höger fram, (verkstad gjorde felsökning och sa att de var styrleden, men så var inte fallet.) Och Kränginghämmarstaget. Även balanserat alla däck och gjort en hjulinställning, men problemet kvarstår.

Bra hjälp till Boarium smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
simlar
27 maj 2019 · 5 516 Inlägg

Growe skrev:
Frågan är om verkstaden vet vad lampan betyder för den har tänt sig 2gånger på min ena gången var det en tryckgivare till partikelfiltret som pajat och en bromsljus kontakt.  Så blinkar den så är det ett fel som ska gå att se med datorn.

Glödspirallampan blinkar när det är fel som påverkar motorn. Finns mängder med olika anledningar till att den blinkar.

Det ska dock registreras händelser i dom flesta fall men inte alltid dom går att läsa ut med något annat än ODIS eller VCDS.

Senast redigerat av simlar (27 maj 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2019 · 13 673 Inlägg

simlar skrev:

Growe skrev:
Frågan är om verkstaden vet vad lampan betyder för den har tänt sig 2gånger på min ena gången var det en tryckgivare till partikelfiltret som pajat och en bromsljus kontakt.  Så blinkar den så är det ett fel som ska gå att se med datorn.

Glödspirallampan blinkar när det är fel som påverkar motorn. Finns mängder med olika anledningar till att den blinkar.

Det ska dock registreras händelser i dom flesta fall men inte alltid dom går att läsa ut med något annat än ODIS eller VCDS.

jo lite det jag ville komma till..   blinkar den så är det ett fel.
aldrig varit med om att man inte hittat felkod på någon vag oavsätt vad jag läst ur dom med iallfall

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
simlar
27 maj 2019 · 5 516 Inlägg

Growe skrev:

simlar skrev:

Growe skrev:
Frågan är om verkstaden vet vad lampan betyder för den har tänt sig 2gånger på min ena gången var det en tryckgivare till partikelfiltret som pajat och en bromsljus kontakt.  Så blinkar den så är det ett fel som ska gå att se med datorn.

Glödspirallampan blinkar när det är fel som påverkar motorn. Finns mängder med olika anledningar till att den blinkar.

Det ska dock registreras händelser i dom flesta fall men inte alltid dom går att läsa ut med något annat än ODIS eller VCDS.

jo lite det jag ville komma till..   blinkar den så är det ett fel.
aldrig varit med om att man inte hittat felkod på någon vag oavsätt vad jag läst ur dom med iallfall

Ibland händer det faktiskt att glödspiralen blinkat sporadiskt men inte registrerat något, väldigt jobbigt och så gott som omöjligt att hitta något vid dom tillfällena.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang