Audi A3 (2013) - Radion stänger av och på sig av sig själv

MansAx
26 maj 2019 · 60 Inlägg

Hej vänner!

Fick fantastisk hjälp senast jag postade här så jag provar igen.

Spec:
Audi A3
Årsmodell: 2013
Miltal: 8100
Servad: Dec 2018

Problem:
Radion i bilen stänger av sig och sätter på sig av sig själv. Den blir alltså helt mörk från ingenstans och efter en obestämd tid hoppar den igång igen. Den går att sätta på direkt efter den stängt av sig själv men brukar då ofta stängas av direkt igen.
Ibland kan den vara på i en timme utan att stängas av, men oftast så stängs den av och på ca 2-3 gånger per 10 minut. Av total tid är den nog på 60% och av 40%.

Redan gjord felsökning:
Kollat säkringen i sidopanelen och den är helt intakt för radion.

Enl. en mekaniker trodde han att problemet kan lösas med nytt batteri, men det trodde en vän på Scania som jobbar med deras hyttar låter otroligt. Har aldrig något problem med att starta eller batteri i övrigt, dock tror jag inte batteriet är bytt någon gång sedan start så kanske kan vara det?

Problemet uppstod för ca 6 månader sedan och jag vill helst inte skicka in den på felundersökning då jag bara ser pengarna ticka iväg och jag litar inte helt på alla verkstäder... Kan jag kanske ringa Audi? Är detta ett "fabriksfel" som de borde fixa?

Tack så mycket för all hjälp!

Senast redigerat av MansAx (26 maj 2019)

MansAx
26 maj 2019 · 60 Inlägg

Någon? smile

MansAx
27 maj 2019 · 60 Inlägg

All hjälp uppskattas!

Tack

spillolja
27 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Kan även vara så att batteriet inte är helt uppladdat om bilen körs lite, så att en spännings-dipp uppstår vid start men tanke på att den endast gått ca 81.000km på 6 år

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
MansAx
27 maj 2019 · 60 Inlägg

spillolja skrev:
Kan även vara så att batteriet inte är helt uppladdat om bilen körs lite, så att en spännings-dipp uppstår vid start men tanke på att den endast gått ca 81.000km på 6 år

Tack! Ja, det låter rätt rimligt. Hur ofta rekommenderas det att man byter batteri?

Även vid längre sträckor om 50 mil uppstår problemet, men det kanske inte är så batteri fungerar?

xXSammy
27 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Antar du har kollat på On/Off knappen fungerar som den ska utan att glappa?

Bara för att ta det på avancerad nivå. (;

De/Dem
Cuefa Ain't no place like home...
27 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Det händer att dessa stereos ger upp i elektroniken.
Är det nya karossen eller den gamla? Är det den nya karossen sitter själva radio-enheten i handskfacket och de går sönder ibland med bl.a dessa symptom.
På en 2013 års bil finns ingen garanti eller dylikt att åberopa, men det går att köpa begagnade enheter och koda in dessa.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
MansAx
27 maj 2019 · 60 Inlägg

xXSammy skrev:
Antar du har kollat på On/Off knappen fungerar som den ska utan att glappa?

Bara för att ta det på avancerad nivå. (;

Haha, tack! Nej, den fungerar som den ska smile

MansAx
27 maj 2019 · 60 Inlägg

Cuefa skrev:
Det händer att dessa stereos ger upp i elektroniken.
Är det nya karossen eller den gamla? Är det den nya karossen sitter själva radio-enheten i handskfacket och de går sönder ibland med bl.a dessa symptom.
På en 2013 års bil finns ingen garanti eller dylikt att åberopa, men det går att köpa begagnade enheter och koda in dessa.

Hmm, bra fråga ang. karossen. Tror att det är den gamla faktiskt.
Väldigt irriterande måste jag säga. Vad skulle du uppskatta att felsökning och lagning av problemet skulle kunna hamna på?

Cuefa Ain't no place like home...
27 maj 2019 · 4 628 Inlägg

MansAx skrev:

Cuefa skrev:
Det händer att dessa stereos ger upp i elektroniken.
Är det nya karossen eller den gamla? Är det den nya karossen sitter själva radio-enheten i handskfacket och de går sönder ibland med bl.a dessa symptom.
På en 2013 års bil finns ingen garanti eller dylikt att åberopa, men det går att köpa begagnade enheter och koda in dessa.

Hmm, bra fråga ang. karossen. Tror att det är den gamla faktiskt.
Väldigt irriterande måste jag säga. Vad skulle du uppskatta att felsökning och lagning av problemet skulle kunna hamna på?

Otroligt svårt att säga.
Det troligaste är ju att radion är kaputt.
Det mindre troliga är att något annat är fel, t.ex kablage, canbus-styrdonet eller dylikt.
Är det en originalradio, och i så fall hur ser den ut?

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
MansAx
27 maj 2019 · 60 Inlägg

Cuefa skrev:

MansAx skrev:

Cuefa skrev:
Det händer att dessa stereos ger upp i elektroniken.
Är det nya karossen eller den gamla? Är det den nya karossen sitter själva radio-enheten i handskfacket och de går sönder ibland med bl.a dessa symptom.
På en 2013 års bil finns ingen garanti eller dylikt att åberopa, men det går att köpa begagnade enheter och koda in dessa.

Hmm, bra fråga ang. karossen. Tror att det är den gamla faktiskt.
Väldigt irriterande måste jag säga. Vad skulle du uppskatta att felsökning och lagning av problemet skulle kunna hamna på?

Otroligt svårt att säga.
Det troligaste är ju att radion är kaputt.
Det mindre troliga är att något annat är fel, t.ex kablage, canbus-styrdonet eller dylikt.
Är det en originalradio, och i så fall hur ser den ut?

https://www.youtube.com/watch?v=7uCNK70QIjc

Det är en sån här han meckar med i videon. Kanske att någon kabel där bak glappar? (minut 3:22)

Ja, det är originalradion

Senast redigerat av MansAx (28 maj 2019)

MansAx
29 maj 2019 · 60 Inlägg

MansAx skrev:

Cuefa skrev:

MansAx skrev:

Hmm, bra fråga ang. karossen. Tror att det är den gamla faktiskt.
Väldigt irriterande måste jag säga. Vad skulle du uppskatta att felsökning och lagning av problemet skulle kunna hamna på?

Otroligt svårt att säga.
Det troligaste är ju att radion är kaputt.
Det mindre troliga är att något annat är fel, t.ex kablage, canbus-styrdonet eller dylikt.
Är det en originalradio, och i så fall hur ser den ut?

https://www.youtube.com/watch?v=7uCNK70QIjc

Det är en sån här han meckar med i videon. Kanske att någon kabel där bak glappar? (minut 3:22)

Ja, det är originalradion

Vad tror du, kan det vara något med glapp?

Utmarks-Loke
29 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Troligtvis elektronikfel i stereon, jag gissar på en dålig lödning. Kan mycket väl vara på kontakten där kablarna ansluter inne i stereon.

MansAx
29 maj 2019 · 60 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Troligtvis elektronikfel i stereon, jag gissar på en dålig lödning. Kan mycket väl vara på kontakten där kablarna ansluter inne i stereon.

Tack för ditt svar!!

Är det något jag kan/borde försöka undersöka själv tycker du?

Utmarks-Loke
29 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Hade det varit en vanlig stereo hade jag tipsat om att bara köpa en annan, men det är ju inte så lätt med originalgrejer. Jag hade nog försökt plocka ut den, öppna locket om det går och kollat runt lite. Helst plocka av ena polen på batteriet innan så bilen är strömlös och inte förstår att stereon varit borta, annars kanske det blir felmeddelande.

spillolja
29 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Man kan i vissa fall bygga om till vanligt Din-format, jälva otyg av tillverkarna att hålla på specialdesignade enheter

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Cuefa Ain't no place like home...
29 maj 2019 · 4 628 Inlägg

Det finns gott om alternativ, även eftermarknads sådana till dessa vagnar.
Typ denna innehåller ju precis allt man behöver i en stereo plus en hel drös till. Finns säkerligen att hitta på svenska marknaden också.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
MansAx
29 maj 2019 · 60 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hade det varit en vanlig stereo hade jag tipsat om att bara köpa en annan, men det är ju inte så lätt med originalgrejer. Jag hade nog försökt plocka ut den, öppna locket om det går och kollat runt lite. Helst plocka av ena polen på batteriet innan så bilen är strömlös och inte förstår att stereon varit borta, annars kanske det blir felmeddelande.

Tack igen!
Ja, ska göra det. Vad tror du om batteri-teorin? Att ett nytt batteri skulle lösa det?

Cuefa skrev:
Det finns gott om alternativ, även eftermarknads sådana till dessa vagnar.
Typ denna innehåller ju precis allt man behöver i en stereo plus en hel drös till. Finns säkerligen att hitta på svenska marknaden också.

Oh, den var lite snygg också. Kan man installera den själv eller måste man lämna in på verkstad? Min nuvarande har inte bluetooth, gör den här att man får det då?

Tror du att radioproblemet är hänförligt till själva radion eller kringliggande saker såsom batteri, säkringar osv?

Tack för all hjälp!

Cuefa Ain't no place like home...
29 maj 2019 · 4 628 Inlägg

MansAx skrev:

Svarte_Orm skrev:
Hade det varit en vanlig stereo hade jag tipsat om att bara köpa en annan, men det är ju inte så lätt med originalgrejer. Jag hade nog försökt plocka ut den, öppna locket om det går och kollat runt lite. Helst plocka av ena polen på batteriet innan så bilen är strömlös och inte förstår att stereon varit borta, annars kanske det blir felmeddelande.

Tack igen!
Ja, ska göra det. Vad tror du om batteri-teorin? Att ett nytt batteri skulle lösa det?

Cuefa skrev:
Det finns gott om alternativ, även eftermarknads sådana till dessa vagnar.
Typ denna innehåller ju precis allt man behöver i en stereo plus en hel drös till. Finns säkerligen att hitta på svenska marknaden också.

Oh, den var lite snygg också. Kan man installera den själv eller måste man lämna in på verkstad? Min nuvarande har inte bluetooth, gör den här att man får det då?

Tror du att radioproblemet är hänförligt till själva radion eller kringliggande saker såsom batteri, säkringar osv?

Tack för all hjälp!

Är du något sånär händig och har en torx-mejsel kan du installera den själv smile
Den innehåller Bluetooth, telefoni, GPS och hela konkarongen, så du får precis allt du önskat och lite till med denna!

Jag skulle inte tro att en säkring ligger bakom det hela.
Inte heller batteriet då din bil inte har något styrdon för batteri-management som de nyare bilarna.
Det enda som kan tänkas styra detta är i så fall ditt CAN-BUS styrdon men det brukar som regel ge mer fel än bara radion om det är defekt.

Som skrivits tidigare är det oftast radion som knasar pga elektriska komponenter som ger upp.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
zzr94092
29 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Som nån tidigare sa, lödning...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang