Oljetrycklampa lyser, trots olja.

FrejaT
26 maj 2019 · 33 Inlägg

Jag har en Opel Corsa C 1.2 (2003 årsmodell)
För 2 veckor sedan var jag ute på ett ärende och när jag startade bilen slocknade inte oljetryckslampan. Jag kollade oljenivån, men den var ok och oljan ser normal ut. Jag fyllde på ca 1 dl olja och då slocknade lampan och allt var som vanligt igen. Ca 1 vecka senare hände samma sak igen! Jag fyllde på en aning olja till och då funkade allt. Bilen går och låter normalt och ingen temperaturförändring.
Jag vågar snart inte köra den. Vad kan felet vara?
Tacksam för hjälp.

Senast redigerat av FrejaT (26 maj 2019)

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
zzr94092
26 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Du kan väl inte hålla på att fylla på olja hela tiden,vad har man oljestickan till...Har du nu kört ett tag med lampan lysande och motorn inte ha skurit,så är det mest troliga att det är glappkontakt eller givaren...

FrejaT
26 maj 2019 · 33 Inlägg

Jag körde aldrig med lampan tänd. Jag startade bilen och alla lampor slocknade, utom oljetrycklampan. Jag fyllde på 1 dl olja med bilen avstängd och startade sedan igen - lampan slocknade genast och hade inga problem under körningen. Samma sak hände igen efter några dagar. Samma lösning igen.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
FrejaT
26 maj 2019 · 33 Inlägg

P.s Oljenivån är precis vid max enl. stickan.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
M123
26 maj 2019 · 962 Inlägg

Blåryker bilen eller läcker den olja?
Låter mycket att ha hävt i sig 1dl på en vecka även om man åkt massor.

Innan man kan utesluta så som givare lär man lägga ner energi på att kolla runt vad som är bakomliggande till att du lär fylla på eller om lampan släcker sig vid omstart.

Hur ser den egentliga nivån ut på stickan när du fyller på?
Hur ser oljan ut och luktar den bensin?
Med ser ut menar jag är den grå eller vad är färgen, om du lägger en film av den på finget och tittar i solljuset ser det ut som minimala glittrande flingor i den?

Hur går bilen annars?
Låter den tyst från motorn eller tickar/knackar den?

Det här råden med givare kan vara riktigt men om inte så gör du skrot av att fortsätta som du gör ifall du har dåligt oljetryck i den.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
26 maj 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Håller med fullständigt!  En frisk motor drar inte 1dl olja på en vecka så undersök vad som kan vara fel. Kolla expansionskärlet så att kylarvätskan inte är skitig (brun) eller att det bubblar i kärlet eller att vätskenivån varierar kraftigt från kall motor till varm motor...i så fall har du en spricka i topplocket eller så är topplockspackningen trasig  vilket naturligtvis drar olja.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
26 maj 2019 · 14 007 Inlägg

FrejaT skrev:
Jag har en Opel Corsa C 1.2 (2003 årsmodell)
För 2 veckor sedan var jag ute på ett ärende och när jag startade bilen slocknade inte oljetryckslampan. Jag kollade oljenivån, men den var ok och oljan ser normal ut. Jag fyllde på ca 1 dl olja och då slocknade lampan och allt var som vanligt igen. Ca 1 vecka senare hände samma sak igen! Jag fyllde på en aning olja till och då funkade allt. Bilen går och låter normalt och ingen temperaturförändring.
Jag vågar snart inte köra den. Vad kan felet vara?
Tacksam för hjälp.

Titta under bilen om det läcker olja efter att du stannat.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
FrejaT
26 maj 2019 · 33 Inlägg

Tack för alla svar.
Jag tror jag har hittat felet - en läckande packbox.  Den sitter precis vid fläktremmen och det har runnit en del där.
Jag har också bytt  ut ett  smutsigt, gammalt  oljefilter.
Bilen verkar OK annars och inga missljud hörs  och ingen rök ur avgasröret. Ingen bensindoft från oljan och ingen missfärgad kylarvätska. Topplock och packning verkar ok.

Opel Corsa "Lilla blå" (2003)
M123
26 maj 2019 · 962 Inlägg

FrejaT skrev:
Tack för alla svar.
Jag tror jag har hittat felet - en läckande packbox.  Den sitter precis vid fläktremmen och det har runnit en del där.
Jag har också bytt  ut ett  smutsigt, gammalt  oljefilter.
Bilen verkar OK annars och inga missljud hörs  och ingen rök ur avgasröret. Ingen bensindoft från oljan och ingen missfärgad kylarvätska. Topplock och packning verkar ok.

Då får vi hålla tummarna.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Utmarks-Loke
26 maj 2019 · 5 813 Inlägg

1dl olja hit eller dit har ingen betydelse på en bilmotor, jag vet inte hur många liter som går i en liten 1,2 men kanske3-4 liter? Jag funderar på om det är oil sludge i motorn, gammal olja som stelnat och bildat flak som lossnar och kan sugas fast mot silen i oljepumpens pickup. Då får man dåligt oljetryck trots att man har olja. Stänger man av slutar det suga och flaket sjunker undan och sugs kanske inte upp nästa gång. Men så händer det plötsligt en annan gång, och så tänder sig lampan igen...

zzr94092
26 maj 2019 · 4 378 Inlägg

Vad jag menade,man fyller inte på olja utan kolla stickan först....

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
27 maj 2019 · 4 917 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vad jag menade,man fyller inte på olja utan kolla stickan först....

Undrar hur man gör med dom bilarna som inte har oljesticka. .smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
candyweiss
27 maj 2019 · 863 Inlägg

insidan skrev:

zzr94092 skrev:
Vad jag menade,man fyller inte på olja utan kolla stickan först....

Undrar hur man gör med dom bilarna som inte har oljesticka. .smile

Man fyller upp till hålet big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
torsen
27 maj 2019 · 7 198 Inlägg

candyweiss skrev:

insidan skrev:

zzr94092 skrev:
Vad jag menade,man fyller inte på olja utan kolla stickan först....

Undrar hur man gör med dom bilarna som inte har oljesticka. .smile

Man fyller upp till hålet big_smile

Som på en växellåda, fördelnings-/transferlåda eller bakaxelväxel?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang