BMW 320 e46 årsmodell 1999 obalans vid körning och skakningar i ratten.

Antonkilman
27 maj 2019 · 13 Inlägg

BMW 320 e46 årsmodell 1999, skakningar i ratten och dåligt fäste i hög fart.
Jag har en bmw 320 som när jag kör i högre hastighet känns som den tappar fästet när jag kör över ojämn mark. Går inte att styra typ alls och ratten bara skakar.Kommer ett klonkljud  från höger fram, misstänker att det är på den sidan problemet sitter. Saker som jag bytt som jag trott det kunnat vara är inre och yttre styrled höger fram, (verkstad gjorde felsökning och sa att de var styrleden, men så var inte fallet.) Och Kränginghämmarstaget. Även balanserat alla däck och gjort en hjulinställning, men problemet kvarstår.

När jag drar i höger framdäck då låter det som något är glapp, klonkar lite svagt

Senast redigerat av Antonkilman (27 maj 2019)

Utmarks-Loke
27 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Styrväxel? De kan bli skadade internt tex. efter man kört på en trottoarkant. Annars brukar skakningar i en bakhjulsdriven bil kunna bero på kardanaxelns mellanlager

Antonkilman
27 maj 2019 · 13 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Styrväxel? De kan bli skadade internt tex. efter man kört på en trottoarkant. Annars brukar skakningar i en bakhjulsdriven bil kunna bero på kardanaxelns mellanlager

Okej, får testa att byta mellanlagret först då det är betydligt billigare än styrväxeln. Det kan inte bero på fälgarna eventuellt? Jag hade inte detta problem innan jag bytte till sommardäcken, men minns inte heller om problemet uppstod direkt efter bytet eller inte.

Utmarks-Loke
27 maj 2019 · 5 833 Inlägg

Du skriver ju att haft sommardäcken balanserade så om däckfirmans maskin godkänt dom är de nog ok

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang