Använd motorolja på hud?

Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

Nån som gjort ett olje-filterbyte och råkat fått använd motorolja på hud/händer? Råkat slarvat med detta några gånger men visste inte att det var så in i helvete cancerframkallande.

Nu e jag ju orolig för jag vet att jag fått använd olja på händerna tidigare då jag inte använt handskar. Är jag ensam och bör man vara orolig? Knappt så man vågar meka nått längre.

xXSammy
27 maj 2019 · 6 566 Inlägg

Du tvättade väl av dig?
Nog för alla reagerar olika på saker med generellt så får du inte cancer på en gång.. du kanske höjt risken med 0.2% med åren?

Who knows.

Så länge du inte badar i olja och struntar i att torka bort det så är det lugnt.

De/Dem
caromania Forummoderator
27 maj 2019 · 9 296 Inlägg

xXSammy skrev:
Du tvättade väl av dig?
Nog för alla reagerar olika på saker med generellt så får du inte cancer på en gång.. du kanske höjt risken med 0.2% med åren?

Who knows.

Så länge du inte badar i olja och struntar i att torka bort det så är det lugnt.

Ja jag skulle väl uttrycka det något liknande. Klart att det är onödigt men inget man dör av direkt. Jag fick olja på händerna för första gången för kanske 30-35år sedan och jag har inte utvecklat cancer än.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

caromania skrev:

xXSammy skrev:
Du tvättade väl av dig?
Nog för alla reagerar olika på saker med generellt så får du inte cancer på en gång.. du kanske höjt risken med 0.2% med åren?

Who knows.

Så länge du inte badar i olja och struntar i att torka bort det så är det lugnt.

Ja jag skulle väl uttrycka det något liknande. Klart att det är onödigt men inget man dör av direkt. Jag fick olja på händerna för första gången för kanske 30-35år sedan och jag har inte utvecklat cancer än.

Så du har fått använd olja på händerna genom åren?

Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

xXSammy skrev:
Du tvättade väl av dig?
Nog för alla reagerar olika på saker med generellt så får du inte cancer på en gång.. du kanske höjt risken med 0.2% med åren?

Who knows.

Så länge du inte badar i olja och struntar i att torka bort det så är det lugnt.

Har väl gjort 4 oljebyten per år max och då fått det på händerna, men naturligtvis tvättar jag av mig. Hållt på i kanske 7 år.

M123
27 maj 2019 · 962 Inlägg

Du löper nog större risk att drabbas av cancer i bilen pga alla blödande plaster eller lort i luften från trafiken.
Eller från all annan plast du blir varje dag, timma och sekund du kommer i kontakt med hela dygnet.
Ska man vara rädd så bör man nog vara rädd för allt man utsätter sig för och inte bara lite olja, dör gör vi alla och sen är det bara var tredje som får cancer.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

M123 skrev:
Du löper nog större risk att drabbas av cancer i bilen pga alla blödande plaster eller lort i luften från trafiken.
Eller från all annan plast du blir varje dag, timma och sekund du kommer i kontakt med hela dygnet.
Ska man vara rädd så bör man nog vara rädd för allt man utsätter sig för och inte bara lite olja, dör gör vi alla och sen är det bara var tredje som får cancer.

Har du själv fått använd motorolja på händerna? Jag kanske nojar, men borde inte var och varannan bilmekaniker från 60-70-80 talet då vara jäkligt drabbade.

M123
27 maj 2019 · 962 Inlägg

Cargo1980 skrev:

M123 skrev:
Du löper nog större risk att drabbas av cancer i bilen pga alla blödande plaster eller lort i luften från trafiken.
Eller från all annan plast du blir varje dag, timma och sekund du kommer i kontakt med hela dygnet.
Ska man vara rädd så bör man nog vara rädd för allt man utsätter sig för och inte bara lite olja, dör gör vi alla och sen är det bara var tredje som får cancer.

Har du själv fått använd motorolja på händerna? Jag kanske nojar, men borde inte var och varannan bilmekaniker från 60-70-80 talet då vara jäkligt drabbade.

Nu har ju jag bara kladdat med olja på fritiden så man kommer inte upp alls i den utställningen som en mekaniker, men har väl kletat och kladdat som vilken entusiast som helst i massor och är jag orolig, nej inte det minsta.
Men är du uppriktig med tråden så använd handskar.
Epoxy där bör man vara rädd eller hormonstörande plaster, krom och nickel är också något man kan vara rädd för om man känner för det. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
27 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Cargo1980 skrev:

M123 skrev:
Du löper nog större risk att drabbas av cancer i bilen pga alla blödande plaster eller lort i luften från trafiken.
Eller från all annan plast du blir varje dag, timma och sekund du kommer i kontakt med hela dygnet.
Ska man vara rädd så bör man nog vara rädd för allt man utsätter sig för och inte bara lite olja, dör gör vi alla och sen är det bara var tredje som får cancer.

Har du själv fått använd motorolja på händerna? Jag kanske nojar, men borde inte var och varannan bilmekaniker från 60-70-80 talet då vara jäkligt drabbade.

Jo det borde de. Självklart så adderas allt ihop, men sedan kommer den genetiska faktorn in med arvet osv. Du kan ju inte gå runt o noja sådär. Däremot är det väl vettigt att börja använda handskar när du vet att du ska handskas med olja.

Hade inte du liknande funderingar med asbest och gamla bromsbelägg tidigare? Tyvärr är det ju ingalunda ofarligt att handskas med dessa ämnen men som hobbymänniska är det nog hyfsat riskfritt faktiskt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

Så det borde ju inte vara ovanligt med använd motorolja på hud? Jag har blivit så här sen jag fick barn. Vill ju inte försvinna från dessa. Har ett stort entusiastintresse men jobbar inte som mekaniker utan på ett kontor. Mekar lite då och då och kommer vara noggrannare framöver. Plast, epoxy odyl har jag inte jobbat med.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 maj 2019 · 13 673 Inlägg

går väll inte att oroa sig för sånt trams.. allt är cancer framkallande..

jag har stått utan andningsmask i 3års tid i blandrummet på förra jobbet.. där stog det öppna thinner dunkar i mängder.  slipade och målade utan andningsmask. stått med mer eller mindre hela armarna ansiktet och håret täckt i både bensin diesel och olja..   det sista jag oroar mig är att få cancer av just dom sakerna.     om man ska undvika saker som kan vara cancerframkallande så är det nog läge att sluta leva för allt har dom i omgångar kommit fram till att det är totalt livsfarligt och man får cancer av det..     gefan i att snusa och rök så räcker det lång väg till att bli gammal och leva på existensminimum och sitta med nerskiten blöja i 3dagar. smile

Senast redigerat av Growe (27 maj 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

Growe skrev:
går väll inte att oroa sig för sånt trams.. allt är cancer framkallande..

jag har stått utan andningsmask i 3års tid i blandrummet på förra jobbet.. där stog det öppna thinner dunkar i mängder.  slipade och målade utan andningsmask. stått med mer eller mindre hela armarna ansiktet och håret täckt i både bensin diesel och olja..   det sista jag oroar mig är att få cancer av just dom sakerna.     om man ska undvika saker som kan vara cancerframkallande så är det nog läge att sluta leva för allt har dom i omgångar kommit fram till att det är totalt livsfarligt och man får cancer av det..     gefan i att snusa och rök så räcker det lång väg till att bli gammal och leva på existensminimum och sitta med nerskiten blöja i 3dagar. smile

Använd olja? Vart jobbade du då?

simlar
27 maj 2019 · 5 516 Inlägg

Sålänge det inte är flera gånger dagligen och man slarvar med att tvätta bort det så är det för dom flesta inga problem.

Däremot upprepad kontakt och långvarig kontakt kan orsaka allergier, hudeksem och i värsta fall cancer.

Handskar är alltid att rekommendera och extra viktigt om man ofta kommer i kontakt med oljor, bromsvätska och andra kemikalier/lösningsmedel.
Rekommenderar även mekhandskar för att inte komma i direkt kontakt med all annan smuts som finns när man meckar samt skyddar mot alla små skärsår man annars brukar få.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
27 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Jag vet en mekaniker som fick cancer efter många års kontakt med diesel men motorolja har jag aldrig hört talas om någon som fått cancer av. Det är nog cancerframkallande i teorin, men inte i praktiken... Bromsolja och annan hydraulolja/vätska kan eventuellt vara värre

Cargo1980
27 maj 2019 · 245 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Jag vet en mekaniker som fick cancer efter många års kontakt med diesel men motorolja har jag aldrig hört talas om någon som fått cancer av. Det är nog cancerframkallande i teorin, men inte i praktiken... Bromsolja och annan hydraulolja/vätska kan eventuellt vara värre

Vad jobbade han med? Hur vet man att det var dieseln och inte slumpen?

Utmarks-Loke
27 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag vet en mekaniker som fick cancer efter många års kontakt med diesel men motorolja har jag aldrig hört talas om någon som fått cancer av. Det är nog cancerframkallande i teorin, men inte i praktiken... Bromsolja och annan hydraulolja/vätska kan eventuellt vara värre

Vad jobbade han med? Hur vet man att det var dieseln och inte slumpen?

Han grejade med lastbilar på 1970-80-talen. Det var en speciell sorts cancer som oftast beror på diesel och eftersom han jobbat med det så... Men jag minns inte vad för cancer det var. Han överlevde i alla fall, eller levde väldigt länge med det.

caromania Forummoderator
27 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Cargo1980 skrev:

Svarte_Orm skrev:
Jag vet en mekaniker som fick cancer efter många års kontakt med diesel men motorolja har jag aldrig hört talas om någon som fått cancer av. Det är nog cancerframkallande i teorin, men inte i praktiken... Bromsolja och annan hydraulolja/vätska kan eventuellt vara värre

Vad jobbade han med? Hur vet man att det var dieseln och inte slumpen?

Det är klart att det inte finns något svar i just det enskilda fallet.

Vissa ämnen är olämpliga att ha i direkt kontakt med huden, det vet vi. Spillolja är ett exempel. Däremot är det omöjligt att säga hur många minuters kontakt som är "okej" då det med största sannolikhet varierar kraftigt beroende på massor av olika faktorer.

Grundregel: Använd handskar, andningsskydd, hörselskydd, ögonskydd etc så fort det finns behov.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang