Saab 9-3 OG 2002 visslande ljud från turbo HJÄLP!

Saab---93
28 maj 2019 · 72 Inlägg

Saab 9-3 OG 2002 rullat endast 13600 mil

Jag upptäckte i fredags att min turbo ger ut ett visslande ljud. Alla vakuumslangar mellan dumpventilen o spjällhuset är redan utbytta (Gjorde det för ca 2 månader sen) Tryckröret mellan IC o spjällhuset sitter fast bypassröret sitter fast som den ska gjorde oljebyte i fredag (5w-30) Motorlampan lyser inte jag märker inga konstiga signaler från MV eller DV Så jag börjar undra om det kan vara vakuumslangarna som går från MV till runt turbon som orsakar detta ljud. Visslande ljudet kommer endast när jag ger full gass inte när bilen står på tomgång o jag varar motorn. Dessutom laddar turbon precis som den ska o det är inga konstiga ryckningar i bilen o ingen blårök från gassystemet.

Ingen ide av er att du skickar mig länkar till andra forum jag har redan läst dom flesta som jag kunde hitta. Ingenting utav det jag kunde hitta är på forum stämmer överens med detta
ENDAST seriösa svar tack!

Mvh

Meaganeowner
28 maj 2019 · 2 250 Inlägg

De flesta tonåringar, skulle väl med glädje vilja ha det ljudet...

.

Saab---93
28 maj 2019 · 72 Inlägg

Det va väl inte svaret på min fråga eller?

Meaganeowner
28 maj 2019 · 2 250 Inlägg

Nej, så klart...

Tänkte bara som så att du kanske redan hittat orsaken, och de som vill ha dumpljud o annat, kanske kunde få nåt bra tips, för tydligen så går motorn bra oavsett.

På Skoda Octavia TDI, så sitter det turbo med möjlighet tydligen, att ställa avgasturbinens bladvinklar. Och ibland vid olika belastningar, kan man höra att ljudet från turbon ändras.
Nu vet jag inte om det är nån liknande funktion på din turbo.

Har ett annat svårlokaliserat ljud, som bara hörs när jag kör. Har en tanke om
att rigga ett stetoskop på olika delar, och dra en längre lyssningsslang in i bilen, till "hörlurarna".
Då måste spetsen på stetoskopet vara i kontakt med det man vill avlyssna.
Kanske går med typ butylgummi eller tuggummi som ljudledare.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (28 maj 2019)

Saab---93
28 maj 2019 · 72 Inlägg

Ljudet från turbon va som sagt inte där innan jag åkte till mitt garage i fredags o gjorde ett oljebyte o bytte ventilkåpa packningen o när jag va påväg hem så va ljudet där (visslande ljud från turbon)

Snurriis
28 maj 2019 · 761 Inlägg

Sitter det original luftburk med tillhörande luftfilter?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang