Mazda MX-5 NA - uppfräschning

Från början skulle jag bara köpa glass. Nu bygger jag någon form av tracktoy och det blir säkert turbo eller liknande i framtiden.
  • 20 Följare
  • 14 436 Visningar
  • Uppdaterades senast 18 september 2020
Weaksauce
28 maj 2019 · 158 Inlägg

I förra veckan inköptes en Mazda mista av årsmodell 1991, bilen är utrustad med en 1,6 liters motor med dubbla överliggande kamaxlar som presterade hela 113 Hk när den var ny.

Bilen är i bättre bruksskick och så gott som rostfri dock är delar av underhållet något eftersatt och det finns en del tvättrepor i lacken. Utöver standardutrustning finns det redan ett rostfritt avgassystem och bilstein stötdämpare.

Så här såg bilen ut när jag hämtade den. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a1ae5258698da2692f138d72d5a72879.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ae1d92b9b57e3b9c090ad1f274c2081.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-480c41aa9c6dce1c3aaeb894e7bd6481.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9454a712bced52458a6b758b43eb1c1c.jpg


Tanken är att:
Tvätta (x)
Lägga i stenskott
Polera

Och att byta:
Kamrem
Vattenpump
En del packningar
Slangar
Torkarblad (x)
Ratt (x)
Växelspaksknopp(x)
Kylarlock (x)
Termostat
Tändstift
Tändkablar
Luftfilter
Backspeglar
Bromsskivor(x)
Bromsbelägg(x)
Däck(x)
Fälgar
Hasplåt
Stötdämpare
Framvagn

Samt att måla:
Ventilkåpa
Torkararmar

Därefter ska jag nog mest åka och köpa glass eller något.

Senast redigerat av ViktorHolm (12 juli 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
28 maj 2019 · 158 Inlägg

I dag bytte jag ut den gamla tråkiga ratten mot en Momo Prototipo, för att få fast ratten använde jag ett nav från Luisi. Det hela tog cirka 15 minuter och lyfte verkligen inredningen jämfört med tidigare.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5ce99840f33951a4e24ad7d65aa8bccf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-116aaad0da526fe99fd6a565628e6a63.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-50c446ec0e53101e4f70304b4aff157b.jpg


Tutknappen fixar jag imorgon, tjipp och hajk.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
29 maj 2019 · 158 Inlägg

Nu är bilen tvättad, clayad, polerad och vaxad.

Jag gick över den lite snabbt med ganska fint polish och roterande maskin, blev en hel del glans. Stenskotten och tvättreporna jagar jag till vintern när bilen ska stå stilla, nu är det fokus på att få den i ok skick inför sommaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-d64fe530329b131bb6dee1c46f29312b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-c0d2e67c6247d3d82a148322f17c9ca9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-a2724531765f3718ad35c0ad317f324c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e6d528f9d09825a6ac3f641c0b5a722d.jpg

Bilen vaxades med "refraction" från wax planet, dörrgångar, insida av huv och bagage vaxades med meguairs ultimate.

Senast redigerat av ViktorHolm (29 maj 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
31 maj 2019 · 158 Inlägg

I väntan på ett paket med aluminium grejor från Bulgarien tog jag tillfället i akt att tvätta av motorrummet, skrivandet blir mindre kladdigt då. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-55cab56f18df9b692cdd2acf5e88942e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-04f4e0e38f3eb0d95aafdedd8af57ad0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-15145309236ecb40d050be02c4047328.jpg

Idag var jag på Mazda och hämtade mitt nya lock till kylaren, tog ingen bild men bytet gick riktigt fort.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
31 maj 2019 · 158 Inlägg

oscarmalmlund skrev:
Kul med fler frisörbilar här. Jag hade exakt samma plan.... slutade med helsmidd motor och kompressor wink

Jag ska försöka hålla mig.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
2 juni 2019 · 158 Inlägg

Idag var jag ute och åkte lite med bilen, passade även på att ta lite bilder.


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-562118b804435a07fb8687e2515778c9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-97ea41d72d801deb874952b71f3c5e12.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e40dc884d88aa9b51c97051bb62a5c35.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9b2fc544ed9b7047184d760f3976c86e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-102b8dffeb1e39e64116844aab0f835d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5db3aeb992ed92258ae5a9a2d71b48de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-dc00c73501545c881171af8c84b535be.jpg

Den observante ser att det hänger något under motorn, det är "det jävla skitplast skyddet" som är lite sprucket, får väl beställa ett nytt eller såga ut en riktig hasplåt i aluminium. Jag har även beställt lite nya bromsar och jag funderar på däck, är dock inte riktigt säker på om jag vill köra med 14 eller 15 tums fälgar.

Senast redigerat av ViktorHolm (2 juni 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
2 juni 2019 · 158 Inlägg

ifakiezz skrev:
snyggt. byta mätarna är kan bli ganska snyggt

Jo det är det verkligen, det finns ju en del mätartavlor att välja på, är inte riktigt säker på i vilken riktning som bilen kommer att gå än - så jag får avvakta.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
10 juni 2019 · 158 Inlägg

Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.

Senast redigerat av ViktorHolm (10 juni 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
10 juni 2019 · 158 Inlägg

ViktorHolm skrev:
Här händer det inte mycket....

Just nu väntar jag mest på grejor från utlandet i form av coilovers, bromsskivor, belägg samt lite bussningar och stag, vidare väntar jag även på däck från Sverige.

Eftersom jag är osäker på vad jag vill med bilen (läs var) avvaktade jag med inköp av fälgar, det innebär att jag kör på orginal 14 tums fälgarna ett tag till. Däcken som sitter på är slut, så efter mycket val, jämförelse och kval föll till sist domen, de nya däcken blir dunlop blue response sport i dimension 185/60 r14. Anledningen till att de däcken till slut fick företräde var den låga vikten och den låga ljudnivån i kombination med det ganska attraktiva mönstret, tråkigt nog finns det inte många däck att välja på i 14  tums utförande, oaktat släpvagnshjul och däck med mönster som på en traktor. Det gjorde i och för sig valet lättare.

I övrigt har jag kört lite småfix som inkluderar byte av utvalda glödlampor, målning av torkararmarna i biltemas svarta fälgfärg, ny body på trösklarna, byte av växelförarknoppen och flyttning av den främre registreringsplåten från "grillen" till vänster om "grillen".

Dessutom försöker jag fundera ut vad jag vill med bilen, och jag tänker lite (80-tals)retro caféräcer stuk med fokus på körbarhet och driftsäkerhet samt möjligen lite enklare bankörning. Det innebär att jag i förstahand kommer att byta bromsbelägg och skivor, samt fjädring.

Såsom planen ser ut nu kommer bilen att ha bremboskivor runt om med Hawk hp+ belägg alternativt carbotech belägg  (en djävla djungel att välja) och coilovers från MEISTER R av modellen ZETACRD (har också varit en djävla djungel). Förhoppningsvis kommer däcken i veckan, bromsarna nästa vecka och coiloversarna om ett par veckor.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
4 juli 2019 · 158 Inlägg

Idag kom bromsarna. Passade på att byta bak. Fram får jag ta någon annan dag.

Fixade till oken och målade upp värmeskölden när jag ändå var där.

Tanken är att byta till lite racigare belägg sedan.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-bae02f68558c894dc6d3f3122249c68f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-888f4b7f8029633e674e30420b98c667.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-520dd1477bafe3b8b9e189e9014bb1a3.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
7 juli 2019 · 158 Inlägg

Så då, nu är även de främre skivorna bytta, fick ha isär ett ok då kolven hade röstat lite, nu är det fixat för stunden men det känns som att det är lika bra att byta oket. Jag tar det lite senare.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-e0dc2b342eef965d8eaa7353e4e601ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-96341501c5ccb41051eb7ee0ab1d97ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-286af6e29feba42dd286fa3ce2487669.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-9c2e7e4a712b868a9a8dfb63bcf55ae8.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
12 juli 2019 · 158 Inlägg

Så nu har jag klickat hem mer eller mindre en helt ny framvagn inklusive länkarmar från skruvat.se när de hade rea på framvagsgrejor. Jag tänker att det är gött att byta allt när jag ändå har loss möget.

Idag på jobbet handlade jag lite på tyska Ebay, det blev fyra begagnade fjäderben enligt bild.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ed60066baf16bf79bca14d20700f03ea.jpg

Det är så kallade "Hard s" dämpare som suttit på en sen nb (mk2) som enligt uppgift har rullat runt 7000 mil. Priset var bra och jag hoppas att det duger så länge för dämparna som jag har nu ger en speciell kvalitet till bilen, det känns som att jag ska bryta ryggen hur fort jag kör över ett gruskorn. Förhoppningsvis blir detta en liten förbättring, om inte kanske det går att sälja vidare grejona.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
14 juli 2019 · 158 Inlägg

InTheWhite skrev:
Najs fynd! smile

Är befintlig fjädring så hård, eller bara "stötig"?

Jag tror att befintlig fjädring är så kass att jag inte skulle märka om stötdämparna ersattes av solida stålrör.

Enda gången fjädringen gör något är i lite hastighet och då känns den både svajande och styltig, lite som en hoppstylta. Jag tror att fjädrarna är underdämpade antagligen beroende på att dämparna är slut.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
14 juli 2019 · 158 Inlägg

ViktorNehr skrev:
Trevligt projekt! Kommer förhoppningsvis köpa en mx-5 inom snar framtid för att börja köra banracing med.
Kul att följa!

Kul, jag ska testa lite trackdays efter att jag har fått ihop bilen ordentligt.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
16 juli 2019 · 158 Inlägg

Hade lite tid över imorse så jag polerade upp backspeglarna, lite dålig före/efter bild men ni fattar grejen.

Använde merzena fg300 och hårda pads.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-030ad43f40cf568f3490807f43fadeed.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3ae5405c56479912c0aa3afb33f27371.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-baf41e94b3781b11103548ae0413d739.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
19 juli 2019 · 158 Inlägg

Så nu har jag jagat defekter med merzena heavy cut 400, jag har nog lite polerjobb kvar innan den är som jag vill ha den. Det får jag ta sen, nu är den iallafall inte repig längre och glansen är ok. Testade att vaxa med soft99 the kiwami black, väldigt lätthanterlig och enkelt att få på och av.

Här kommer lite bilder.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-01ea597a202a8615cb2ee49e827eba3c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5758699aab7cbbf4a85fa4b296b264e3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-78f4d307db1d4f439c3dfc375a5aec0a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-ec2e4ec45318389258f0a9c208c95100.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-0d7ed8c4f4331d2c0801dfd62849b74f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-41999d5e7777a1953098c5b8b88d79b1.jpg

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
1 augusti 2019 · 158 Inlägg

Hej, det här blir ett tråkigt inlägg men jag känner ett behov av att skriva några rader på grund utav hur långsamt det har gått på sistone.

Skruvat har hela tiden skjutit fram leverensdatumet och jag har inte velat fortsätta innan jag har alla grejer för att göra det ordentligt och utan dubbelarbete. Men, kors i taket, i fredags när jag kom hem från jobbet låg det en avi i brevlådan. Glad i hågen hämtade jag i tisdags ut paketet och kunde konstatera att en av länkarmarna som jag har beställt inte är levererad, istället har jag fått något annat.

Det jag fick var en länkarm till en Mazda 6, direkt tog jag kontakt med skruvat vilka ville att jag skickade en bild på länkar en i fråga samt lådan som den kom i. Något som jag fixade med en gång, nu har det varit tyst från skruvat i ett par dagar.

Känns trist att inte komma igång.

Men om det inte var allt ligger jag dessutom i någon form av tvist med autodoc. I korta drag består tvisten i att de har valt att leverera en annan vara än den jag har beställt och vidare har de därefter vägrat att ta den i retur när jag påtalat felet.

Som tur är tog jag köpet hos Klarna och de har nu låst fakturan så att autodoc blir utan pengar tills de vill gå med på att följa avtalet.

I mitt mail till Klarna beskriver jag problemet enligt följande: " Hej.

BAKGRUND

Jag hade bl.a. beställt bromsbelägg från tillverkaren/importören nipparts med artikelnummer PP-601af, jag fick bromsbelägg från tillverkaren(?) STARK med artikelnummer SKBP-0010392.

FEL

Dessa är av en mycket lägre kvalité, dessutom var syftet med beställningen att få matchande bromsbelägg på alla fyra hörn. Detta har nu förfelats.

Jag har varit i kontakt med Autodoc och de menar på att de har levererat en bättre produkt (som dessutom är dyrare) och att jag därmed inte har möjlighet att reklamera varan.

STARK är ett varumärke som är registrerat på samma adress som Autodoc GmbH, det är Autodocs egna produkter. Det är bara Autodoc som säljer produkterna märkta med STARK, Autodoc har därmed själva möjlighet att sätta ett högre pris på en sämre vara.

Som jag förstår saken är det väldigt få personer som frivilligt köper varorna som saluförs under varumärket STARK då de prismässigt ligger i samma intervall som varor från mycket välkända tillverkare såsom SKF, Bilstein och Brembo.

Det här verkar vara bedrägeri eller på gränsen till bedrägeri, då Autodoc har satt det i system att låta personer köpa märkesvaror men istället leverera sina egna sämre varor (se bifogade länkar).  Förfarandet strider i vart fall mot god affärssed.

Dessutom verkar Autodocs returhanteringssytem vara utformat så att det tar en närmast oändlig tid innan reklamationer godkänns.

KONTAKT MED AUTODOC

Autodocs sista erbjudande var att jag skulle få en rabatt på fraktavgiften på nästa order, detta är under de givna förutsättningarna inte acceptabelt eftersom förfarandet tycks vara något som Autodoc tillämpar för att maximera sina vinster.

LÄNKAR

https://www.autopower.se/forum/topic.asp?id=293423

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124302

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=312024

https://forums.mbclub.co.uk/threads/bew … er.224362/

https://www.vauxhallownersnetwork.co.uk … 364/"

Det blev mycket texten för att hålla intresset uppe kommer en bild på en, för mig totalt värdelös, länkarm till en Mazda 6. https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5e3b430433aa36351d42ecb125c034c3.jpg

Och en lite mer användbar övre länkarm till en mx5.https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-3233c9bcf49d752d6de3196d11cda681.jpg

Nu får jag bara hoppas på att skruvat lyckas skaka fram rätt länkarm helst innan augusti är över.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
19 augusti 2019 · 158 Inlägg

Här går det segt. Men idag fick jag lite fart och satte fast 10ae Hard S fjäderbenen.

Det gick ganska stillsamt till att byta, lite knöligt där framme då man ska lossa den långa bulten i den övre länkarmen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-0ba90d3a43ac6c081324db7593c7fc99.jpg


Fick en lampa.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-8dfed99b5e672847b2e1f8573783affb.jpg


Återanvände mellanlägget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-93f9e0ea81378c83259fce5434a81a98.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-84faf4d630aa9de84e8e23d10956cb5f.jpg

Nu sitter det fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-6490706cb20c542dc3a953653075f134.jpg



Fram kapade jag fjädern ett varv, bak lät jag det vara. Den sitter lite högt men kör som en dröm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-5d48d09292ed60302abc0275e8c238db.jpg


Får duga tills coiloverserna dyker upp.

I övrigt väntar jag fortfarande på mitt paket från skruvat som jag beställde i början på juni.

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
20 augusti 2019 · 158 Inlägg

Imorse fick jag tillfälle att testa dämparna på ett vägavsnitt.

Förutsättningarna var enligt följande: avsnittet var ca 1,7km långt och med 13 kurvor varvid den snävaste svängen var typ en tvåa. Höjdskillnad mellan utgångsläget och vägens slut var ca 150m. Väglaget var vått.

Jag körde bara två gånger innan bromsarna protesterade och fick därför inte riktigt tillfälle att känna efter.

Mina initiala synpunkter är att jag upplever bilen som lite mindre lekfull och mer städad. Den uppför sig neutralt med vissa tendenser till understyrning. I allmänhet låg den som ett strykjärn och det gick snabbt men väldigt odramatiskt genom kurvorna.

I länkade svängar (höger-vänster-höger), krängde bilen för mycket för att behålla farten, jag fick liksom vänta på att upphängningen skulle lugna sig innan den tredje svängen.

I låga hastigheter är det lite för mycket dämpkraft och i högre hastigheter är fjädringen alldeles för mjuk.

Om någon annan tänker på att flytta över nb fjäderben till na, så är det helt ok för normal körning på lagom dåliga svenska vägar och lite mer "entusiastisk" körning på skogsvägar. Det är ett klart steg upp från oem dämparna men inget för att åka riktigt fort på, däremot är komforten mångfalt ökad.

Senast redigerat av ViktorHolm (20 augusti 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Weaksauce
21 augusti 2019 · 158 Inlägg

https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220694/220694-2541beaa798c8d2fe967d4864681f1bf.jpg


Så, nu undrar ni säkert vad det här är för någon budget/lista. Efter mycket funderande har jag kommit fram till att jag mår som bäst när jag får sitta i förarstolen och nu har min kära sambo/chefen gått med på att jag får bygga en (till) tävlingsbil. Nu blir det Roadsport C och MX5 RACING till våren.

Jag har prisat ut det mesta och kommer lägga en beställning på stol och diverse andra saker i nästa vecka. I denna veckan ska jag montera styrleder, spindelleder, och över främre bärarmar samt om tid finnes (gör det någonsin det?) huvudbrytare.

Det som inte finns med i listan är ju r-däck, fälgar (6ul?), personlig utrustning, licenskurs (det står förare och co-driver i rally på min nuvarande), vagnbok och självklart coilovers, men allt det smyger jag med för "henne" här hemma.

Nu när det mesta i framvagnen är nytt eller nyare och en del service och rent underhåll är avklarat är det dags att börja göra de roligare sakerna.

Senast redigerat av ViktorHolm (21 augusti 2019)

Mazda MX-5 NA6 "JMZ" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang