Nödöppna huven på skoda Octavia 2006

kenta2186
29 maj 2019 · 5 Inlägg

HJÄLP!!! Jag glömde lyset på i bilen och nu kommer jag inte in i bilen då centrallåset går på el, nyckel hålet är skadat i dörren så kommer inte in i bilen alls.. bilen står på jobbet. Vill ha hjälp att komma in i motorhuven för att ladda batteriet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 maj 2019 · 13 729 Inlägg

hissa upp bilen ner med motorplasten hitta startmotorn koppla en startkabel på + matningen på startmotorn och jorda i motorblocket och lås upp bilen.  nog det enklaste sättet.  tror inte du får upp huven på något sätt utifrån

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
torsen
30 maj 2019 · 7 230 Inlägg

Ursäkta lite o t - men...….

I verkstadshandböckerna för vissa Citroenmodeller, GS/GSA, AX och BX, visas hur man formar ett verktyg av silverstål.
Detta verktyg förs in mellan huven och strålkastaren och rörs på ett speciellt sätt så att det krokar tag i "vajerfästet" som då kan dras tillbaka = öppnar huven.

Om du har tillgång till en likadan bil som din Skoda Oktavia, och kan öppna den motorhuven, kan du kanske själv utforma ett verktyg du kan öppna huven med på din bil?

Ett sätt att "få ström"/ladda batteriet är genom eluttaget för "dragkroken".
I polen ständig ström, i eluttaget, matar du in 12 volt.
Bör räcka med temporär strömmatning för att låsa upp centrallåset.

Om nyckeln "inte går in" i låscylindern, eller låscylindern inte med nyckeln går att rotera, är KRUTLÖSARE ett utmärkt medel att "lösa upp" låscylindern.
Hade verkmästarna och kundmottagarna hos SAAB för att hjälpa kunder med trilskande lås.
Tyvärr har de flesta "moderna" bilar endast ett nyckelhål, t ex min Honda CR-V.
Medans mina lite äldre Suzuki och Citroen har nyckelhål i båda framdörrarna och bakluckan/-dörren.
Därför är hustrun instruerad att minst en gång i veckan låsa upp CR-V:n mekaniskt medelst nyckelhålet.

Och vad du gör - spruta inte in låsolja i låscylindern.
Binder endast damm.
Grafitpulver, gärna bundet i lättfyktigt lösningsmedel, är det enda medlet till låscylindern.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang