Återupplev känslan när du fann DIN bil på blocket.

Dawee
29 maj 2019 · 194 Inlägg

Kan inte känna annat än att det är en post avsedd för att göra reklam för en sida med dubiöst innehåll.

Senast redigerat av Dawee (29 maj 2019)

M123
29 maj 2019 · 962 Inlägg

Vilken känsla vill du förmedla egentligen?
Att man ska känna sig besudlad?

Inget är rätt ställt med den där sidan, hoppas på lagändring så vi slipper parasiter som dessa i framtiden.
Ingenstans har jag som bilägare medgivit att helt öppet ge ut mina fordon och dess historik på internet.
Jag ser mig som ägare även över detta tills den dagen jag ger mitt medgivande om att någon får publicera detta för allmän beskådan helt utan förhinder som dessa gör.

Sen hur bra är det här ur försvars-synpunkt att ge ut hela vårt lands bilinnehav sådär bara.

Sen alla långfingriga som hur lätt som helst kan rota runt och hitta bilar.
Nej det här är inte bra någonstans!!

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
sebbelon
29 maj 2019 · 1 Inlägg

M123 skrev:
Ingenstans har jag som bilägare medgivit att helt öppet ge ut mina fordon och dess historik på internet...

Fast jo, det är exakt vad du har gjort.
Besiktningsprotokollet är en offentlig handling till exempel. Och läser du Blocket's policy som du godkänt i och med att du använder deras tjänster så står allt där. Informationen du delger Blocket sparas och kan delas med deras samarbetspartners etc. Och vem som helst kan hämta fordonsinformation från Transportstyrelsen genom deras API (https://tsopendata.portal.azure-api.net/).

Senast redigerat av sebbelon (29 maj 2019)

panda666
29 maj 2019 · 4 228 Inlägg

vad exakt för nostalgi tripp skulle man få av detta? står ju ingenting om min bil nu. finns inga protokoll eller liknande, och känner inte heller att den gav nått annat som inte andra sidor erbjuder, upptäckte denna sida längesen endå. Omöjligt att få känslan som när man köpte sin bil precis, första gången man satt i den eller när man körde hem den. hajar inte alls faktiskt_^^

spillolja
29 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Detsamma som Eniro Hitta, Merinfo samt Ratsit m.m  allt för lättillgänglig information om Privatpersoner

går att komma åt genom att avgiftbelägga informationen, vill minna runt 2005 så fanns inte privatpersoner på tex. Eniro som idag, ville man ha något så var det tjocka bibban eller nummerupplysningen som gällde

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
caromania Forummoderator
29 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Sidan är kass. Info stämmer inte alls. Tänk om folk inte var idioter. Då skulle världen vara mindre defekt.

Men jag kan berätta EN blocket historia:
Kollade annonser varje morgon 06.30 efter modellen jag sökte, en bil som tillverkats i 600ex. Vägrade helt enkelt importera utan hoppades. Och plötsligt dök den upp.

Betalade 5k osedd i ”handpenning” via banköverföring,köpte en enkel biljett på flyget och åkte och hämtade. Självklart var vagnen i sämre skick än utlovat, hade felaktig utrustning mot annonsen och var dessutom utrustad med spräckt kofångare bak (ja ni gissade rätt, det finns/fanns inga ersättningsdelar att tillgå).

Självklart betalade jag resterande summa och körde därefter hem.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
29 maj 2019 · 9 296 Inlägg

sebbelon skrev:

M123 skrev:
Ingenstans har jag som bilägare medgivit att helt öppet ge ut mina fordon och dess historik på internet...

Fast jo, det är exakt vad du har gjort.
Besiktningsprotokollet är en offentlig handling till exempel. Och läser du Blocket's policy som du godkänt i och med att du använder deras tjänster så står allt där. Informationen du delger Blocket sparas och kan delas med deras samarbetspartners etc. Och vem som helst kan hämta fordonsinformation från Transportstyrelsen genom deras API (https://tsopendata.portal.azure-api.net/).

Gäller detsamma bilder på mitt fordon som tagits utan mitt godkännande för att användas? För övrigt ligger mitt fordon som bild för fel modell, goddag yxskaft. Nej. Sidan har noll noll koll. Att lita på deras sk ”statistik” är som att skjuta sig själv med saltskott i röven: Synnerligen obehagligt men inte dödligt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
29 maj 2019 · 962 Inlägg

sebbelon skrev:

M123 skrev:
Ingenstans har jag som bilägare medgivit att helt öppet ge ut mina fordon och dess historik på internet...

Fast jo, det är exakt vad du har gjort.
Besiktningsprotokollet är en offentlig handling till exempel. Och läser du Blocket's policy som du godkänt i och med att du använder deras tjänster så står allt där. Informationen du delger Blocket sparas och kan delas med deras samarbetspartners etc. Och vem som helst kan hämta fordonsinformation från Transportstyrelsen genom deras API (https://tsopendata.portal.azure-api.net/).

Men hallå!!!!
Om jag då inte har min bil på annons varför dyker ändå mina fordon upp på deras samarbetspartner!?
Det har ju inte med blocket att göra utan att detta företag tankar ner information som är spärrat normalt innanför skydd för BOTAR och fan vet vad, sen ger dessa ut detta utan någons medgivande med konsekvenser för bilägaren.
Är du med nu da?

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
KolGruvan
29 maj 2019 · 1 450 Inlägg

Håller med. Den sidan är hel kass..  stämmer inte med nån av mina bilar .. och varför ska nån få tillåtelse att lämna ut sån info över hela Internet. Världen spårar ur ..

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
torsen
29 maj 2019 · 7 198 Inlägg

Sidan lämnar väl inte ut personuppgifter? Eller hur?
Det gör däremot xxxxxxx
Vissa tekniska uppgifter är felaktiga på sidan Fälgdata t ex(för en del bilar jag kollat).
Bl a ET och CB kan vara felaktiga. Men kanske inte på alla bilar.
Så man får ta dessa uppgifter med en nypa salt.
För övrigt tycker jag att biltidningarna i sina tester borde ange ALLA fälgdata.

För en bil, som jag sålde för ett par år sedan, angav Transportstyrelsen 16" fälg och 17" däck.
Naturligtvis samma uppgifter hos biluppgifter och sidan.

Besiktningsinfo direkt på sekunden ute på Transportstyrelsen, men kan ta upp till ett par dagar för de andra aktörerna att lägga ut.

Något redigerat för att slippa klickbara länkar.

candyweiss
30 maj 2019 · 863 Inlägg

Vilken sida är det ni diskuterar?

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang