2.5" avgassystem till Hyundai Genesis Coupe v6

willens
29 maj 2019 · 6 Inlägg

Hej,

Har på senaste tiden fått för mig att jag vill byta avgassystem från katten och bakåt. Att bygga ihop det hela tror jag att jag med hjälp av kompisar klarar, vet dock inte vilka delar jag behöver samt. vart jag kan införskaffa dem. Målet är att få ut så mycket effekt som möjligt + få ett sportigare ljud. Jag efterlyser alltså någon som kanske har lite tid över att dela med sig av vilka delar jag måste ha. Ett måste är dual-avgasrören på slutet annars är det fritt fram med förslag. Vill göra det hela då ett nytt "sportavgassystem" kostar runt 6k till denna bil, iaf från vad jag har hittat.

Tack på förhand!

M123
30 maj 2019 · 962 Inlägg

Nu kommer du få världens tråkigaste svar.

Du kommer inte vinna hem några hästar att tala om sen om du skulle få ur låt säga 3 hk tar du det i beräkningen mot priset vattenfylls nog ögonen och läppen börjar darra.

Ska du bygga eget och inte redan här vet vad du behöver har du en otroligt brant uppförsbacke, sen om du ska som merparten av alla nybörjare skarva med 1000 olika bitar istället för att bocka rör då är uppförsbacken en bergvägg, sen om du inte har tillgång till en hel arsenal med maskiner, svets, såg/kap vilket den sista är döden att använda, sen en riktigt jävla svets, helst en Tig för är även här för en ovan döden att svetsa tunna rör med Mig/Mag utan att det blir härdsmälta eller en igelkott.

Så nej köp ett eller låt bli.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr94092
30 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Ett helt perfekt svar, sanningen är inte kul ibland!!

xXSammy
30 maj 2019 · 6 569 Inlägg

6k för ett komplett? system lät billigt.

Betalade 11k för bara slutburkarna till min gamla Alfa (: Men fint lät de.

De/Dem
caromania Forummoderator
30 maj 2019 · 9 296 Inlägg

Håller helt med både M123 och ZZR. Men samtidigt så är det fullt görbart om du är intresserad och vill testa.

Steg ett är att plocka ner hela systemet och lägga det på golvet, sedan beräknar du vilka böjar och raka rör du behöver, åker till biltema och handlar och bygger ett likadant system på golvet. Delarna går att dra ihop med klämmor och totalt blir det betydligt billigare.

Nackdelar då? Det ganska bökigt att få det bra och universaldelarna kommer inte passa helt hundra vad gäller böjar. Sedan håller det generellt sämre mot rost även om du sprayar det med zinkfärg. Ett problem kommer bli anslutningen mot katalysatorn som säkerligen idag är en svetsad platta med specialanslutning. Det kommer ta tid. Räkna med flera dagar med tanke på strul. Och sedan arbetsställningen, det är ingen höjdare att arbeta under bilar med dåligt svängrum. Dessutom kommer det absolut inte ge några utlovade hästkrafter.

På det hela sammantaget så är det ett jävla skitjobb. Jag har byggt ett par avgassystem när jag var ung och det går, blir helt ok, och fungerar plus att det är billigare. Men idag skulle jag aldrig göra det.

Mitt råd? Köp ett färdigt system. Kolla Ebay i EU.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
willens
30 maj 2019 · 6 Inlägg

Tack för svar hörni. Nu kommer en annan fråga. Detta står att det är för modeller från 09. Vad kan jag stöta på för ev. problem om jag försöker sätta på detta på min bil från 03. https://www.ebay.com/itm/Fit-09-14-Hyun … %7Ciid%3A1

caromania Forummoderator
30 maj 2019 · 9 296 Inlägg

willens skrev:
Tack för svar hörni. Nu kommer en annan fråga. Detta står att det är för modeller från 09. Vad kan jag stöta på för ev. problem om jag försöker sätta på detta på min bil från 03. https://www.ebay.com/itm/Fit-09-14-Hyun … %7Ciid%3A1

Alla möjliga. Du måste ha ett system avsett för din bil. Sedan kan nog få om någon här svara på hur en 09 skiljer sig mot en 03. Mitt tips är att leta upp något märkesbundet forum för din modell och läsa där. Alla bilmärken har sina nördar som kan allt. smile
Däremot måste du stanna här på gorg och skapa en projekttråd med din bil. Upp med den, vi vill se!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
andreas_1996
30 maj 2019 · 951 Inlägg

Bygg ett eget big_smile sen be någon svetsa det eller svetsa själv smile

Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang