Missljud vid högre hastigheter

JiL
30 maj 2019 · 15 Inlägg

Tjo!
Införskaffat mig en Peugeot 508 2016.
Komforten är otrolig..

Men har börjat höra missljud som uppkommer i högre hastigheter, 70km/h och uppåt.

Vad jag vet än så länge:
*Ratten "skakar" inte, utan känns stabil oavsett hastighet. Tror heller inte den drar åt något håll.
*Ljudet verkar sitta kvar även då jag åker med halva bilen på t ex väg-lagningar som har annan asfalt.
*Jag tror ljudet är kvar när man svänger oavsett riktning.
*Är jätte svårt att identifiera vart ljudet kommer ifrån.. trodde först från högra sidan. Men kan kanske komma från mitten av vagnen..
*Kontrollerat motorrummet efter kanske någon isolering som lossnar, utan framgång.

Känner på mig lite att vänder ja mig till Holmgrens och uppger "missljud" så är de för dom.. 738399st felsökningar och därefter kommer dom långsökt fram till att motorn behövs bytas och att torkarblad därbak ger missljud. (Jupp, har enbart dålig erfarenhet av Holmgrens)

Någon som har någon idé man kan kontrollera först innan grabbarna på verkstaden?

MVH
Jonte

Senast redigerat av JiL (30 maj 2019)

zzr94092
30 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Hjullager?,hissa upp bilen och snurra så fort du kan på hjulet,hörs direkt om det är ett lager...Ett annat sätt är att om  du har vanlig fjädring med spiralfjädrar, så lägg på två fingrar på fjädern o snurra på hjulet känner du typ vibrationer i fjädern så är det lagret..

JiL
30 maj 2019 · 15 Inlägg

zzr94092 skrev:
Hjullager?,hissa upp bilen och snurra så fort du kan på hjulet,hörs direkt om det är ett lager...Ett annat sätt är att om  du har vanlig fjädring med spiralfjädrar, så lägg på två fingrar på fjädern o snurra på hjulet känner du typ vibrationer i fjädern så är det lagret..

Funderade också på lageet, men brukar inte ljudet "försvinna"/dämpas beroende på när man svänger?

Senast redigerat av JiL (30 maj 2019)

jaka54
30 maj 2019 · 5 718 Inlägg

Hej!
Tror också att det är hjullagret. Men har du kollat att det inte är något i bilen som ligger löst??

JiL
31 maj 2019 · 15 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Tror också att det är hjullagret. Men har du kollat att det inte är något i bilen som ligger löst??

Nope inget löst heller, kollat så reservhjulet sitter fast bl a..
Det enda som är lös är jag ;'D

Men tycker de är märkligt att ett lager redan rykt då bilen enbart rullat 2000mil...
Då måste något va fel på de hjulet som utgjort de, eller?

Senast redigerat av JiL (31 maj 2019)

caromania Forummoderator
31 maj 2019 · 9 296 Inlägg

JiL skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Tror också att det är hjullagret. Men har du kollat att det inte är något i bilen som ligger löst??

Nope inget löst heller, kollat så reservhjulet sitter fast bl a..
Det enda som är lös är jag ;'D

Men tycker de är märkligt att ett lager redan rykt då bilen enbart rullat 2000mil...
Då måste något va fel på de hjulet som utgjort de, eller?

2000mil låter onekligen som väldigt lite för ett hjullager! Samtidigt så är beskrivningen "spot on". Testa ändå att göra de enkla tipsen med att snurra hjulet, lyssna, känna på fjädern.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
31 maj 2019 · 394 Inlägg

Lämna till Peugeot. Hävda garanti (goodwill), de kommer sannolikt laga detta utan kostnad om bilen bara rullat 2000 mil. Se dock till att det inte är hjulen som ger symptomen (obalans eller ojämnt slitna)

JiL
31 maj 2019 · 15 Inlägg

Lockwood skrev:
Lämna till Peugeot. Hävda garanti (goodwill), de kommer sannolikt laga detta utan kostnad om bilen bara rullat 2000 mil. Se dock till att det inte är hjulen som ger symptomen (obalans eller ojämnt slitna)

Jag tror inte hjulen inte är obalans då inget tyder på' vid körning.
Lixom "vobblande"/vibrerande ratt eller att den drar åt något håll.

Är Holmgrens öh Peugeot, dvs som man då kan yrka Goodwill?
Eller ska man först på något sätt vända sig till Peugeot som därefter hänvisar till Holmgrens?

Senast redigerat av JiL (31 maj 2019)

Lockwood
31 maj 2019 · 394 Inlägg

Vänd dig till säljaren i första hand. Är det en privat person så vänd dig till Peugeot. Har du köpt den av en annan handlare så vänd dig till de i första hand.

Lockwood
31 maj 2019 · 394 Inlägg

Och pilla inte på något, lämna inte till nån annan verkstad för felsökning. Allt detta så Peugeot inte skall kunna hävda ”att någon gjort oprofessionella ingrepp och att de därför inte kan hjälpa dig på goodwill”.

Beskriv felet för Peugeot o ställ frågan om det är normalt efter 2000 mil? De kommer förstå vinken, om inte så får du be om goodwill. Men som sagt säkerställ att det inte är nåt med hjulen, för är det bara hjulen kommer du garanterat få betala fläsk för ”felsökningen”

Senast redigerat av Lockwood (31 maj 2019)

JiL
31 maj 2019 · 15 Inlägg

Lockwood skrev:
Och pilla inte på något, lämna inte till nån annan verkstad för felsökning. Allt detta så Peugeot inte skall kunna hävda ”att någon gjort oprofessionella ingrepp och att de därför inte kan hjälpa dig på goodwill”.

Beskriv felet för Peugeot o ställ frågan om det är normalt efter 2000 mil? De kommer förstå vinken, om inte så får du be om goodwill. Men som sagt säkerställ att det inte är nåt med hjulen, för är det bara hjulen kommer du garanterat få betala fläsk för ”felsökningen”

Okok, tack för tips och råd.
Blir lite telefonsamtal under helgen.

Trevlig helg på er, på tal om.

Senast redigerat av JiL (31 maj 2019)

JiL
1 juni 2019 · 15 Inlägg

Ivel skrev:
Följer ljudet hastigheten eller motorvarvet?

Följer hastigheten. Prövat ta ur växel i nerför.

Över 110km/h så blir ljudet istället från "vobblande" dovt men distinkt ljud till mer konstant bakgrundsljud. Vindsuset dämpar ju dock tydligheten.
Men ändå särskiljer man däckljudet(i synnerhet stundvis grövre asfalt) lätt mot missljudet.

Senast redigerat av JiL (1 juni 2019)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang