Byte av ventiltätningar Ford Focus FF -07

IIHenkeII
30 maj 2019 · 129 Inlägg

Har börjat få rök ur avgasröret vid start, försvinner sedan vid körning. Har efter avstängning rök som kommer ur påfyllnadshålet. Vevhusventilationen har jag kollat. Bra kompression. Den drar ungefär 1 liter olja per 30 mil. Jag tror mer åt att det är ventiltätningar än oljeringar som är kassa. Hade oljeringarna varit kassa så hade röken varit konstant plus att kompressionen hade varit sämre. Eller?

Hittade ett klipp på youtube där dom byter ventiltätningar med toppen på plats;

https://youtu.be/2LvOPV01kI0

Senast redigerat av IIHenkeII (24 september 2019)

M123
30 maj 2019 · 962 Inlägg

Vad sa komp-provet?
Slog du även i några droppar olja i loppet och tog ett nytt prov för att jämnföra skillnaden?
Jag har svårt att se en bil kan ta 1 liter på 30 mil utan att du lägger blårök hela tiden och inte bara vid start. Det är väl så att du vid start får mer olja samlat i loppet isf och ser det mer påtagligt.

Innan du river någonting ta nya prov (med och utan droppar olja)  så du inte byter tätningarna i onödan och så inte du har ett grövre problem på halsen som fortfarande är där efter bytet.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
zzr94092
30 maj 2019 · 4 385 Inlägg

Tror inte heller att enbart ventiltätningarna kan göra att det går åt 1liter på 30 mil..Att kompen är hög kan nog mer bero på att topp o kolvtopp är en massa sot/koksavlagringar  på.

M123
31 maj 2019 · 962 Inlägg

Att det ryker lite, notera lite från en varm motor är inget konstigt men om du har flås så är det ett dåligt tecken lika om den har mycket rök. (Påfyllnadsröret)

Hur mår vevhusventilationen?
Är motorn blöt vid ventilkåpan?

Anledningen var med att testa med olja vid provet var om den blir lika konstant mellan cylindrarna när olja hjälper att täta ringarna och på så sätt utesluta om något kommer förbi dom underifrån.
Olja är ju något man kan ta hjälp av med att utesluta varför man förlorat komp normalt.

Sen är det verkligen 14 PSI och är det lika över alla burkarna eller?

Senast redigerat av M123 (31 maj 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
31 maj 2019 · 5 719 Inlägg

Hej!
Det är inte så att du har en trasig topplockspackning? 1lit olja på 30 mil låter väldigt myket.
Hur ser "kylarvattnet" ut? Rosa och klart eller brunaktigt? skiftar nivån i expansionskärlet från kall motor till varm?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2019 · 13 736 Inlägg

Testa att ställa sig på 3000rpm och håll kvar där en stund.. Varit med om att ringlande spricker och släpper ifrån sig rejält med olja under vissa förutsättningar men kompresionen är perfekt har själv kört ras på 2 motorer så.. En volvo 850turbo och en 850 2.5se 10v

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
zzr94092
11 juni 2019 · 4 385 Inlägg

Byt ventiltätningarna först innan du river motorn..

IIHenkeII
11 juni 2019 · 129 Inlägg

Growe; Ryker endast vid uppstart men ska pröva att lägga mig på lite olika varv.
Zzr94092; ja det är det jag har tänkt

Senast redigerat av IIHenkeII (11 juni 2019)

Meaganeowner
11 juni 2019 · 2 250 Inlägg

IIHenkeII skrev:
Så vad hur mycket högre komp kan visa det då?

Att det ryker ur påfyllnadslocket då? Tyder inte det att det trycker förbi ventiltätningen?

Den olja som ev trycks förbi ventilskaften, orsakar knappast rök från påfyllnadslocket. Detta p g a att läckande olja hamnar i cylindrarna.

Min tro är att oljeskrapringarna är kassa.

IIHenkeII
18 juni 2019 · 129 Inlägg

Den röken jag skriver om är med motorn avstängd. Kanske är lite överkurs men man letar ju efter minsta lilla symtom att gå på.

Var och gjorde avgasprov igår och dom var perfekta liksom besiktningen i mars iår. Sjukt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang