Vad göra med Volvo 440? Start efter stillestånd? Tips önskas.

Utbult
30 maj 2019 · 7 Inlägg

Hej!
Någon som känner för att ge mig en idé? I mitt garage står en Volvo 440. Av olika privata skäl har den stått totalt stilla i cirka fem år nu. Den är inte i jättebra skick men motor och låda gick bra när jag hade den i gång senast. Mätarställning: 20800. Senaste kamremsbyte: 2010, vid cirka 20010 mil.
Har haft den i många år och varit ganska noga med servicen.

Två frågor:
Jag blir inte klok på vad jag ska göra med den. Står i vägen i garaget. Har en helt annan bruksbil och om jag skaffar nåt mer lär det bli hybrid eller elbil. Skrota är kanske det krassa men vettiga svaret men det känns också fel - underbar i kurvorna. Renovera känns inte vettigt som läget är nu. Sälja? Gissar att den är ganska osexig på marknaden.

Törs jag starta den nu? Ser framför mig nypta lager och kamremshaveri. Ska jag i så fall göra nåt innan dess, lite olja i cylindrarna, dra runt med tändningen avslagen eller så?

Tacksam för svar, måste hitta nån lösning.

spillolja
30 maj 2019 · 4 014 Inlägg

troligen torkar inte kammremmen så den skulle kugga över, den borde nog bara att kabla igång, ni skiver inte årsmodell  men åk till en besiktningstation och hämta ett papper  det underlättar vid en försäljning

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
30 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Ja, försök att få igång den, åk och besikta och sälj som ett renoveringsobjekt för några tusenlappar. Startar den inte så sätt ut den för 500kr, bara så du blir kvitt den. Det kommer kännas lite snöpligt men det kommer också bli skönt att bli kvitt den. 440 kommer aldrig bli någon åtråvärd samlarbil så det är inte värt att lägga ner en massa möda på den.

spillolja
30 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Utan att ha mer info om skick och årsmodell, men nybesiktigad utan efterkontroll  borde vara värd ca 5000-10.000:-    den dagen den blir skattebefriad så någon tusing till

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utbult
30 maj 2019 · 7 Inlägg

Tack för svaren! Riktigt konstruktiva, uppskattas! För att svara på frågorna:
Årsmodell -89. Skick: Såvitt jag minns gick den igenom besiktningen u a men det bör ha varit cirka 2011 och sen dess har den stått avställd. En del rost, behöver en motortvätt och ofräsch inredning.
Känns just snöpligt på flera sätt, men det är kanske bara att konstatera att den gjort sitt efter 30 år.
Vad finns det för *andra* bilar, gamla eller nya, som är lika pigga och körglada på vägen för någorlunda rimliga pengar?
Hur vanligt är det att sånt här händer? Halvgammal bil blir stående för att livet brakar iväg åt ett annat håll?

spillolja
30 maj 2019 · 4 014 Inlägg

En 89:a !!    redan skattebefriad, den ska du iaf. inte skrota, finna alltid någon fjortis som vill ha en skattebefriad kärra

om ni har digitalkamera lägg upp bilder i erat fotoalbum så får vi se

Senast redigerat av spillolja (30 maj 2019)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utmarks-Loke
30 maj 2019 · 5 809 Inlägg

Utbult skrev:
Hur vanligt är det att sånt här händer? Halvgammal bil blir stående för att livet brakar iväg åt ett annat håll?

Finns nog tiotusentals runt om i landet, kanske hundratusentals. Ute på landet har varenda bonde några gamla bilar stående. Man har tänkt laga dom men det blir aldrig av. Vissa bilar blir eftertraktade på ålderns höst och någon tar över dom och renoverar, de andra blir stående till de återgår till jorden eller huset byter ägare och den nya skickar iväg skrotet.

Utbult
30 maj 2019 · 7 Inlägg

Spillolja: OK! Bra att du påpekade det. Får ta det när jag hinner, just nu fullt ös med trädgård och hus och sånt.

Utbult
30 maj 2019 · 7 Inlägg

Stänger för i kväll, läggdags snart. Tack för synpunkterna, känns som jag kom en bit närmare en lösning.

spillolja
30 maj 2019 · 4 014 Inlägg

Sov Gott

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utbult
31 maj 2019 · 7 Inlägg

Skriver lite om nån är intresserad - var ute i garaget i kväll. Pumpade däcken, kollade oljan (lite sådär använt sotig men såg OK ut), kylvätskan (finns men behöver toppas upp).
Satte batteriet på laddning - hoppas det funkar, har stått oladdat i flera år.
Provade att rucka motorn lite med generatortrissan - sitter i a f inte fast.
Kollade kamaxeln genom oljehålet - otrevligt torr.

spillolja
31 maj 2019 · 4 014 Inlägg

När det gäller kammen så räcker det att köra runt med startmotorn ca 10 sekunder så blir den fuktig igen,  motorn bör den första tiden inte köras med belstning  då evt. packningar kan ha torkat, starta motorn och låt den gå tills kylarvätskan blir ljummen, stäng sedan av den, bör upprepas några ggr.

En annan grej är att 92:oc och äldre så kollas endast att c/o halten inte överstiger 4,5%  sedan     
20 Maj-2018, så verksam kat behövs inte

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utbult
31 maj 2019 · 7 Inlägg

Låter 100% vettigt. 10 sekunder - hur ser du då till att motorn inte startar eller blir bensinblöt under den tiden?
Jag kan i o f s gissa men tips mottages tacksamt.

spillolja
1 juni 2019 · 4 014 Inlägg

Plocka bort säkring F8, kör statmotorn tills oljetryckslampana slocknar, åtemontera säkringen

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Utbult
1 juni 2019 · 7 Inlägg

Raka puckar. Gissar att den släcker bränslepumpen. Har varit och köpt kylarvätska och i ett anfall av lätt övermod grunk för ett oljebyte också. Om min batterliaddare har rätt så är tyvärr batteriet som satt i sulfaterat (får skylla mig själv) men har ett bättre begagnat på lager.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang