Cykel/lasthållare till Prius plugIn ?

KenthIJ
31 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Såg det här på en Prius PHEV 2012.

Tycker att det ser ut att kunna vara fästen till nån cykel eller lasthållare.

Någon som vet (frågade säljaren men han visste inte)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-9b0a00f6b64ad1adf9371dfc5520d67e.jpg

KenthIJ
31 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:
Såg det här på en Prius PHEV 2012.

Tycker att det ser ut att kunna vara fästen till nån cykel eller lasthållare.

Någon som vet (frågade säljaren men han visste inte)

https://www1.garaget.org/gallery/images/209/208860/208860-9b0a00f6b64ad1adf9371dfc5520d67e.jpg

Du tänker rätt, det är ett fäste för lasthållare eller cykelställ.

Tackar !

Du vet inte vad det kan vara för typ eller rent av vilket fabrikat?

KenthIJ
31 maj 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Du tänker rätt, det är ett fäste för lasthållare eller cykelställ.

Tackar !

Du vet inte vad det kan vara för typ eller rent av vilket fabrikat?

Ingen orsak, hjälper gärna till, speciellt med priusfrågor. big_smile
Jag tycker, nu när jag sett bilen i annonsen, att det ser ut som ett Monoflex cykelställ.

Har faktiskt provkört bilen i annonsen. Tydligt begagnat exemplar ( märke efter last på bakre kofångare och en del stenskott och skrapade navkapslar) 2012 års modell med lite drygt 13.000 mil , men fin och ganska fräsch inuti, regelenligt servad enligt handlaren,  och gick bra. Lite trög i styrningen (men det är även vår Prius+ om man jämför med vår Auris som är mycket lättare att ratta).
Säljaren är inte Toyotahandlare så ingen trygghetsgaranti men firman är auktoriserad Nissan /Citroen handlare och jag har haft med dem att göra tidigare och blev då väl behandlad. Dessutom har de en av Sveriges två elbilsbatteri verkstäder, vad jag förstår (säljer även flest elbilar i Sverige, i nuläget).

Skulle ju givetvis gärna få veta (frågade säljaren men han visste inte. Han borde ju kunna kolla upp det tycker jag) vad det suttit för lasthållare på befintliga fästen,  för att ha användning av dem.

Funderar isf på att byta in vår Auris TS eftersom den, med mina tilltagande ryggproblem, är lite låg att gå i och ur (är väldigt tydlig skillnad mot i vår Prius+ som ju känns mycket bekvämare )
Men… Prius PHEV 2012-16 är ju visserligen tre cm högre än vår Auris och hade i mitt tycke skönare säten än Auris, sätena påminde mycket om dem som sitter i vår Prius+ och Prius PHEV kändes också något lättare/bekvämare att gå i och ur (men inte som vår Prius+ som ju är betydligt, tolv cm, högre än Auris.
Så… frågan är om Prius PHEV kommer att underlätta för ryggen nämnvärt mer än Auris.
Har även fått reda på att det förmodligen tar nåt år till innan jag får möjlighet att ladda PHEV i mitt hyrda garage. Finns ju dock ganska gott om publika laddstolpar härikring

Har tänkt att provköra en bättre begagnad och topputrustad C-HR , som även har drag och motor/kupevärmare, nästa vecka.

Senast redigerat av KenthIJ (31 maj 2019)

KenthIJ
1 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Du tänker rätt, det är ett fäste för lasthållare eller cykelställ.

Tackar !

Du vet inte vad det kan vara för typ eller rent av vilket fabrikat?

Ingen orsak, hjälper gärna till, speciellt med priusfrågor. big_smile
Jag tycker, nu när jag sett bilen i annonsen, att det ser ut som ett Monoflex cykelställ.

Det uppskattas verkligen.

Vet du fr.o.m vilken årsmodell eller utrustningsnivå som Prius PHEV har "skymningsrelä" (automatiskt halvljus. Den 2012 som jag testade hade inte det) ?
och
Vet du om Prius PHEV har likadana stolar som vår Prius+ tillverkningsår 2016 modellår 2017 ?
Är väldigt nöjd med sittkomforten i vår Prius+
(tyckte att sätena i den 2012 PHEV som jag testade påminde mycket om våra, dock inte helt lika men man sitter ju högre i Prius+ och det kanske påverkar upplevelsen)

Senast redigerat av KenthIJ (1 juni 2019)

KenthIJ
1 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Som sagt... Uppskattas !

Håller på att kolla på eventuella alternativ (hybrid/PHEV) till vår Auris TS som är lite väl låg i insteg och sittställning för min rygg. Gillar Aurisen annars.

Återkommer i ärendet

Senast redigerat av KenthIJ (1 juni 2019)

KenthIJ
2 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Skulle gärna kunna transportera två cyklar på någon av våra bilar.
Som det är nu så ser det ut som att vi kommer att byta in vår Auris TS HSD 2014 pga tilltagande ryggproblem som angetts ovan. Dock oklart mot vad, vet bara att vi vill ha ElHybrid eller PHEV, helst Toyota. C-HR skall testas och den har redan drag och är ju högre än vår Auris annars har vi ,som ovan, funderat även på Prius PHEV 2012-16 som ju också är lite högre än Auris . nu är det ju inte enbart höjden i insteget som är avgörande utan även stolarna

Till vår Prius+ 2016/17 verkar det funka med en sådan här tror jag
https://www.dragkrokslagret.se/dragkrok … s/2012-w40
https://www.dragkrokslagret.se/upload/m … 540534.pdf

Finns ju även backluckemonterade hållare typ de här
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=320724

men jag har blivit avrådd från sådan till Prius+ eftersom de sägs kunna deformera bakluckan

KenthIJ
5 juni 2019 · 1 429 Inlägg

Ivel skrev:
C-HR har ett smidigt insteg fram med rätt hög sittställning, baksätet däremot är ganska trångt samt höga sidorutor.
Skippa en bakluckehängd hållare, materialet är tunnt och blir, som du fått informationen om, lätt deformerat.
Det är kampanj just nu på både spritt nya PHEV och C-HR då modellerna ska revideras. PHEV blir 5 sitsig.

Tackar återigen för tips och engagemang.

Vet du om "solarpak/solpaneler på taket" på Prius 2017-19 PHEV påverkar sitthöjden i baksätet ?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang