Köpa bmw 3-serie, inte servad på 3700 mil?++

Hickan
31 maj 2019 · 373 Inlägg

jo, jag har hittat en 3- serie tillverkad dec 2014. den ligger rätt bra i pris men är lite fundersam över om den har blivit servad såpass bra att man vågar köpa den?
första servicen enl. idrive: 2016:10:17 vid 3700 mil, serviceintervallen överskriden
andra servicen enl idrive: 2017:11:14 vid 5600 mil
och sedan blev motoroljan bytt maj 2018 och nu har den gått 7800.

bör man oroa sig över att den blivit servad först vid 3700 mil? det rör sig ändå om ca 150tkr

jag hatar bilar
Rensvinf
31 maj 2019 · 528 Inlägg

Är det inte fri service första tiden på nya bmw? Eller har jag missat ngt?  Om så är fallet, så undrar man ju varför den inte servats.. ?  Och oavsett vad, har man råd med en ny bmw men skippar services.. så undrar man ju lite hur huvudet är skapt?     Men nej, att köra 3700mil hade jag inte klassat som en katastrof.  Jag skulle tro att man första året gärna har ngt extra oljebyte som inkörning, men ngn katastrof kan det inte vara.  Det finns ju bilmodeller som har 3k som serviceintervaller.

viccoA
31 maj 2019 · 3 109 Inlägg

Rensvinf skrev:
Är det inte fri service första tiden på nya bmw? Eller har jag missat ngt?  Om så är fallet, så undrar man ju varför den inte servats.. ?  Och oavsett vad, har man råd med en ny bmw men skippar services.. så undrar man ju lite hur huvudet är skapt?     Men nej, att köra 3700mil hade jag inte klassat som en katastrof.  Jag skulle tro att man första året gärna har ngt extra oljebyte som inkörning, men ngn katastrof kan det inte vara.  Det finns ju bilmodeller som har 3k som serviceintervaller.

Finns de som har både 4k och 4.5k med... Din BMW ska servas var 3000 mil eller? Om så är fallet är inte 700 mil hela världen, men såklart bättre att serva i tid.

Utmarks-Loke
31 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Den kan ju ha fått oljebyte utan att det registrerats också

Nybergrobin
31 maj 2019 · 2 377 Inlägg

verkar säljaren seriös så hade jag nog inte brytt mig.......men rent spontant så hade jag backat på denna bil! Varför slarva med service?

Hickan
31 maj 2019 · 373 Inlägg

viccoA skrev:

Rensvinf skrev:
Är det inte fri service första tiden på nya bmw? Eller har jag missat ngt?  Om så är fallet, så undrar man ju varför den inte servats.. ?  Och oavsett vad, har man råd med en ny bmw men skippar services.. så undrar man ju lite hur huvudet är skapt?     Men nej, att köra 3700mil hade jag inte klassat som en katastrof.  Jag skulle tro att man första året gärna har ngt extra oljebyte som inkörning, men ngn katastrof kan det inte vara.  Det finns ju bilmodeller som har 3k som serviceintervaller.

Finns de som har både 4k och 4.5k med... Din BMW ska servas var 3000 mil eller? Om så är fallet är inte 700 mil hela världen, men såklart bättre att serva i tid.

jo, intervallen är mycket riktigt 3000 mil, alltså är intervallen överskriden med 700 mil. sedan undrar man ju hur försäkringsbolaget ser på det om man behöver utnyttja försäkringen om det skulle bli något fel

"Fabrikantens anvisningar om skötsel och service ska, sen första registreringsdag, alltid ha
följts. Service och reparation ska vara fackmannamässigt utförd." står det på trygghansa för motorskadegaranti upp till 15000 mil

Senast redigerat av Hickan (31 maj 2019)

jag hatar bilar
Utmarks-Loke
31 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Du blir ju tvungen att behålla bilen riktigt länge för andra spekulanter kan hänga upp sig på servicen också om du säljer inom ett par år. Men sedan är bilen såpass gammal att ingen bryr sig längre. Men man kan ju fråga sig hur de lyckats överskrida servicen när man har en stor text i displayen varje gång man startar bilen om man passerat serviceintervallet.

Lockwood
31 maj 2019 · 394 Inlägg

Hoppa över den bilen om den inte är betydligt billigare än jämförbara (mil, skick och utrustning). Är den minst 20k billigare så kanske, men räkna med att den kan bli knepigare och sälja, samt att du kan få problem om du eventuellt behöver utnyttja maskinskadeförsäkringen.

panda666
31 maj 2019 · 4 228 Inlägg

Det ska vara bromsvätska varje 2 år, oljebyte, bromsvätska, kontroll av bilen, oljebyte, osv osv, 3000mil med samma olja låter inte så roligt, speciellt missat att serva på 700 mil är katastrof tycker jag själv. bilen säger till sj när det är dags och beror på hur du kör, kallstarter, inte så långa färd med bilen osv osv. som nån annan skrev kan försäkring säga nej ifall nått skulle hända. oftast får man vad man betalar för. bättre köp en objekt som är rätt servad, mer chans att bilen håller sen också.

Hickan
31 maj 2019 · 373 Inlägg

panda666 skrev:
Det ska vara bromsvätska varje 2 år, oljebyte, bromsvätska, kontroll av bilen, oljebyte, osv osv, 3000mil med samma olja låter inte så roligt, speciellt missat att serva på 700 mil är katastrof tycker jag själv. bilen säger till sj när det är dags och beror på hur du kör, kallstarter, inte så långa färd med bilen osv osv. som nån annan skrev kan försäkring säga nej ifall nått skulle hända. oftast får man vad man betalar för. bättre köp en objekt som är rätt servad, mer chans att bilen håller sen också.

jo, det lutar åt att jag skippar denna. den hade dock xdrive, vinterdäck, drag och motorvärmare så det var synd att den inte håller måtten

jag hatar bilar
panda666
1 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Hickan skrev:

panda666 skrev:
Det ska vara bromsvätska varje 2 år, oljebyte, bromsvätska, kontroll av bilen, oljebyte, osv osv, 3000mil med samma olja låter inte så roligt, speciellt missat att serva på 700 mil är katastrof tycker jag själv. bilen säger till sj när det är dags och beror på hur du kör, kallstarter, inte så långa färd med bilen osv osv. som nån annan skrev kan försäkring säga nej ifall nått skulle hända. oftast får man vad man betalar för. bättre köp en objekt som är rätt servad, mer chans att bilen håller sen också.

jo, det lutar åt att jag skippar denna. den hade dock xdrive, vinterdäck, drag och motorvärmare så det var synd att den inte håller måtten

det finns verkligen skitmånga 3/5 serie på blocket, är 100% säker på att du kommer hitta en mke bättre när som helst. Gärna fullservad, inte körd av nån som inte brytt sig alls och är sen med servicar, dom kanske då inte har brytt sig alls om bilen, lampa för service lyser och dom bryr sig inte lol.

Premium96
1 juni 2019 · 44 Inlägg

Om ägaren inte brytt sig om att köra in den till service i tid trots att det är gratis, hur mycket tror du han/hon brytt sig om bilen då?

Det här med att serva bilen med ett intervall på 3000 mil är också högst omdebatterat. Personligen håller jag mig borta från bilar som gått längre än 1500 mil per service. Volkswagen är ett typexempel på varför det här med Long-life service inte alltid är en jättebra idé.

Hickan
1 juni 2019 · 373 Inlägg

ringde till försäkringsbolaget nyss, om man har hoppat över en service får man endast 50% ersättning vid motorskadegaranti, om fler har uteblivit kan den dras in helt. ska ringa igen på måndag till motorskadeavdelningen och höra vad dom säger som är lite mer kunniga än hon som jag pratade med idag. ringde också till två bilfirmor som sa att det inte borde vara några problem med att det gått över intervallet. jag får se vad dom har och säga på måndag helt enkelt. https://www.blocket.se/vasternorrland/B … =5&w=3 det är denna bil det rör sig om, för mig är motorvärmare ett krav och en sån kostar 7500 att installera så det är ju ett + om det redan sitter en sån på

Senast redigerat av Hickan (1 juni 2019)

jag hatar bilar
Premium96
1 juni 2019 · 44 Inlägg

Hickan skrev:
ringde till försäkringsbolaget nyss, om man har hoppat över en service får man endast 50% ersättning vid motorskadegaranti, om fler har uteblivit kan den dras in helt. ska ringa igen på måndag till motorskadeavdelningen och höra vad dom säger som är lite mer kunniga än hon som jag pratade med idag. ringde också till två bilfirmor som sa att det inte borde vara några problem med att det gått över intervallet. jag får se vad dom har och säga på måndag helt enkelt. https://www.blocket.se/vasternorrland/B … =5&w=3 det är denna bil det rör sig om, för mig är motorvärmare ett krav och en sån kostar 7500 att installera så det är ju ett + om det redan sitter en sån på

Värt att notera är att bilfirmor försöker sälja bilar. Vad som händer med den när du ägt den några år struntar dem fullständigt i. Lyssna på försäkringsbolaget, det är trots allt dem som ska betala om någonting händer.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2019 · 17 380 Inlägg

Hm? En manuell. Den ska ligga lägre i pris än andra.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Det är en 318d, manuell, tråkig motor som fan, strypt 320d? helt enkelt tråkig kombination, åtminstone välj 320d om man vill kunna sälja den sen, och har inte dessa en tillsatsvärmare? dvs man behöver inte vänta 1 timme på vintern för att värme ska komma in i kupen, min f10 hade det iaf från 2011, så fort ja starta bilen kom det varm luft i kupen efter 2 min. Den hade ja iaf inte köpt. pga dåligt servad samt dålig kombination av motor o drivlina. Och om ts endå vill ha den trots allt så pruta ner han ordentligt endå, tror denna modell kommer vara ganska seg pga 140hk+4wd.

Evildan
1 juni 2019 · 1 Inlägg

Ivel har en poäng där. Luktar lite surt.

Hehe...

panda666
1 juni 2019 · 4 228 Inlägg

http://i65.tinypic.com/149m749.jpg

2 evils? hmm luktar verkligen wurst här inne, finns det ens en äkta evil här? kanske båda är trolls, , , fast en utav dom kan skriva rätt grammatik iaf..

Senast redigerat av panda666 (1 juni 2019)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2019 · 17 380 Inlägg

Jag har tillgång till Evildan. Sparade kontot i fall han skulle dyka upp igen. Kunde bara inte låta bli där.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
panda666
1 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag har tillgång till Evildan. Sparade kontot i fall han skulle dyka upp igen. Kunde bara inte låta bli där.

så evildan är tbax och riktig och ivel är fejk?^^ kanske tvärtom;)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang