Skrotade bilen, försäkringen?

gickan
31 maj 2019 · 82 Inlägg

Hej

Lämnade idag in mil bil för skrotning. Skrev under registreringsavtalet som skrotgubben tog.

Fick inget kvitto, borde jag ha fått det?
Nycklarna efterfrågades inte så dem här jag kvar...

Är en känd skrot så är inte rädd för lurendrejeri.

Bilens försäkring går ut 4 juni och idag är sista dagen som bilskatten är betald. Kan jag själv ställa av bilen via nätet nu ikväll för att slippa påföljder?

Kollade precis och bilen står fortfarande skriven på mig, antar att dem skickar in papperna när dem samlat på sig en bunt?

Rensvinf
31 maj 2019 · 528 Inlägg

Det finns *inga* undantag mot regeln om att man ska åka och posta ägarpapperna tillsammans direkt och *aldrig* lita på ngn; vad än folk säger om personen.

Du har säkert förtroende för skroten och är inte rädd på så sätt, men det är ändå bara dumt att utmana ödet. Vilket datum skrev ni för ägarbytet? Det är datumet som står i ägarbytet som gäller. Det är från och med det datumet som din försäkring upphör.

Att det samma dag som ni skrivit papper fortfarande är du som står som ägare är ju inte märkligt. Gör man ägarbytet med papper så ska de skickas in och registreras. Det tar några dagar. Men det är fortfarande det som står på ägarbytet som gäller. Dvs, skrev ni att de äger bilen från och med idag så kommer transportstyrelsen och försäkringsbolag registrera det som att från och med idag så är inte bilen din.

Rensvinf
31 maj 2019 · 528 Inlägg

Det vill säga, ditt ansvar är att se till att fram till och med datumet ni skrev för ägarbytet så ska du ha den försäkrad och skattad om den är påställd. Om ni satte dagens datum så behöver du inte bry dig om att ställa av den, eftersom du inte vinner ngt på att göra det. Den är ju formellt sett inte din längre och därmed inte ditt ansvar rent skattemässigt eller försäkringsmässigt.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2019 · 13 673 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det vill säga, ditt ansvar är att se till att fram till och med datumet ni skrev för ägarbytet så ska du ha den försäkrad och skattad om den är påställd. Om ni satte dagens datum så behöver du inte bry dig om att ställa av den, eftersom du inte vinner ngt på att göra det. Den är ju formellt sett inte din längre och därmed inte ditt ansvar rent skattemässigt eller försäkringsmässigt.

Man ska aldrig anta att något går rätt till.. självklart ska bilen ställas av.

Men det skulle man göra innan rent formelt att när denna dag är slut så betyder det att man får en skatteskuld på bilen som ägaren vid betalningsmånaden måste betala.
annars går det till kronfogden.   och det betyder oxå att den nya ägaren får då det beloppet när dom ställer av bilen.     Sunt förnuft när man skrotar bilar är att ställa av skrotet innan man ens lämnar in papprena tar 30sec med appen. 

Annars är det så att man står det med en skatteskuld som MÅSTE regleras. 

det jag lärt mig under mina 40år på jorden är att alla tör försig i denna värld..    dom får helt enkelt den skatten till skänkes samtidigt som dom fått en bil.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Utmarks-Loke
31 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det finns *inga* undantag mot regeln om att man ska åka och posta ägarpapperna tillsammans direkt och *aldrig* lita på ngn; vad än folk säger om personen.

Tror du skrotgubben har lust att stänga kontoret och låta eventuella övriga kunder vänta medan han åker med för att ni skall kunna posta ägarpappret tillsamman roll

För övrigt tror jag inte dagens bilskrotar postar några papper, de gör nog avregistreringen elektroniskt. Det har jag för mig de gjorde sist jag skrotade en bil också, och det är runt tio år sedan.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
31 maj 2019 · 13 673 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Rensvinf skrev:
Det finns *inga* undantag mot regeln om att man ska åka och posta ägarpapperna tillsammans direkt och *aldrig* lita på ngn; vad än folk säger om personen.

Tror du skrotgubben har lust att stänga kontoret och låta eventuella övriga kunder vänta medan han åker med för att ni skall kunna posta ägarpappret tillsamman roll

För övrigt tror jag inte dagens bilskrotar postar några papper, de gör nog avregistreringen elektroniskt. Det har jag för mig de gjorde sist jag skrotade en bil också, och det är runt tio år sedan.

jo alla stora skrotar gör så..  men små använder fortfarande papper.  det är väll rätt kostsamt att vara ansluten kan jag tänka mig.

men man ska nog aldrig anta att dom ser till att bilen byter ägare direkt.  den kan t.om säljas till någon annan som sedan kommer sälja om bilen. 

så man ska nog vara försiktig att anta att det går rätt tillväga..

derför bör man ställa av bilen direkt och inte anta att det kommer lösa sig. för så skoj är det inte när det ligger ett brev från kronofogden i brevlåda och man måste pynta skatten.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
gickan
31 maj 2019 · 82 Inlägg

Rensvinf skrev:
Det finns *inga* undantag mot regeln om att man ska åka och posta ägarpapperna tillsammans direkt och *aldrig* lita på ngn; vad än folk säger om personen.

Du har säkert förtroende för skroten och är inte rädd på så sätt, men det är ändå bara dumt att utmana ödet. Vilket datum skrev ni för ägarbytet? Det är datumet som står i ägarbytet som gäller. Det är från och med det datumet som din försäkring upphör.

Att det samma dag som ni skrivit papper fortfarande är du som står som ägare är ju inte märkligt. Gör man ägarbytet med papper så ska de skickas in och registreras. Det tar några dagar. Men det är fortfarande det som står på ägarbytet som gäller. Dvs, skrev ni att de äger bilen från och med idag så kommer transportstyrelsen och försäkringsbolag registrera det som att från och med idag så är inte bilen din.

Vi skrev inget datum, jag skrev bara under också tog han lappen och sa att det var klart. Har aldrig gjort ägarbyten och sånt innan. Hade ingen aning om att det skulle postas..

Å så dum jag känner mig. Blir ingen sömn närmaste nätterna sad

gickan
31 maj 2019 · 82 Inlägg

Growe skrev:

Svarte_Orm skrev:

Rensvinf skrev:
Det finns *inga* undantag mot regeln om att man ska åka och posta ägarpapperna tillsammans direkt och *aldrig* lita på ngn; vad än folk säger om personen.

Tror du skrotgubben har lust att stänga kontoret och låta eventuella övriga kunder vänta medan han åker med för att ni skall kunna posta ägarpappret tillsamman roll

För övrigt tror jag inte dagens bilskrotar postar några papper, de gör nog avregistreringen elektroniskt. Det har jag för mig de gjorde sist jag skrotade en bil också, och det är runt tio år sedan.

jo alla stora skrotar gör så..  men små använder fortfarande papper.  det är väll rätt kostsamt att vara ansluten kan jag tänka mig.

men man ska nog aldrig anta att dom ser till att bilen byter ägare direkt.  den kan t.om säljas till någon annan som sedan kommer sälja om bilen. 

så man ska nog vara försiktig att anta att det går rätt tillväga..

derför bör man ställa av bilen direkt och inte anta att det kommer lösa sig. för så skoj är det inte när det ligger ett brev från kronofogden i brevlåda och man måste pynta skatten.

Men har dem verkligen rätt att sälja en bil som är lämnad för skrotning? Jag har ju kvar nycklarna så den går ju inte att använda..

gickan
31 maj 2019 · 82 Inlägg

Hur kan jag ställa av bilen utan ägarbeviset?
Till appen behöver jag QR koden och den har ju dem nu..
Kan jag ringa in nånstanns?

gickan
31 maj 2019 · 82 Inlägg

gickan skrev:
Hur kan jag ställa av bilen utan ägarbeviset?
Till appen behöver jag QR koden och den har ju dem nu..
Kan jag ringa in nånstanns?

Självklart går det inte att logga in på deras hemsida hmm

Utmarks-Loke
31 maj 2019 · 5 813 Inlägg

Logga in på transportstyrelsens hemsida med bank-ID

gickan
1 juni 2019 · 82 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Logga in på transportstyrelsens hemsida med bank-ID

Det funkade inte på datorn, men tack och lov gick det via mobilen så 23:53 blev den avställd. Känns som jag vunnit på lotto nu när jag slipper kravbrev.

M123
1 juni 2019 · 962 Inlägg

gickan skrev:

Svarte_Orm skrev:
Logga in på transportstyrelsens hemsida med bank-ID

Det funkade inte på datorn, men tack och lov gick det via mobilen så 23:53 blev den avställd. Känns som jag vunnit på lotto nu när jag slipper kravbrev.

Alla mina bilförsäkringar löper per automatik över till en garageförsäkring när jag ställer av dem, (dock en lägre premie och andra villkor  än en vanlig försäkring).
Har du lika så så har du fortfarande en försäkring på fordonet tills ägarbytet/skrotning går in.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang