Köpråd: Winga 30

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
1 juni 2019 · 17 470 Inlägg

Det gäller en båt alltså. Den är utrustad med en Volvo Penta TMD40A. Motorn? Är den hållbar? Bytt till en renoverad som gått 400 timmar sedan 2014.

Vad jag har läst så kan de lida lite av att kylningen inte är tillräcklig. Men det är väl bara att pina den på nära fullvarv och se om säljaren blir svettig efter en stund. Stiger den i temp blir det inget köp. I marschfart 9 knop är det nog inga problem men om man håller den på 12-14 knop i en bra stund bör väl eventuella fel visa sig?

I övrigt så är jag lugn. Kan kolla det mesta.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
2 juni 2019 · 3 109 Inlägg

Sitter väl dubbla termostater i den så håll koll på kylvattnets temp så ser du att resp öppnar när du kör på.

Den ska starta utan att man ska behöva ge gas alt minimalt med gas och det ska inte bli ett moln med rök bakom. (Om man måste ge gas tyder det på slitna kolvringar, i min gamla nimbus behövde man nästa ge fullgas för att få igång aset).

Kolla axialglapp i turbo.

Kolla att det inte är olja eller saltkristaller i kylarlocket (kan börja bli lite segt att hitta marindelar till motorn tex värmeväxlare, annat finns det nog gott om).

Titta hur oljan ser ut, samt kör en rejäl sväng och se om den dragit någon olja.

Bra maskiner men börjar bli lite antika.

Brådhis * Voff voff *
2 juni 2019 · 10 277 Inlägg

Gamla men rejält byggda maskiner.

Kylningen brukar som nämnts ibland strula, så som du skriver är det bara att ge gas och se hur säljarens ansiktsfärg beter sig.

Jag var och kikade på en båt förra året med denna maskin, drog på fullt och efter en minut drog säljaren lite i smyg ner på gasen. Hittade även utskrifter från nätet i en pärm ombord på hur man felsöker kylningen... Tackade för mig och åkte hem. big_smile

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
2 juni 2019 · 1 017 Inlägg

Mina föräldrar hade länge en winga 30, och innan den en winga 25. Utav dom 2 är ju 30:an betydligt bättre, mycket mer utrymme och mycket mer båt helt enkelt. Dom har ju några år på nacken men dom är rejält byggda smile
I deras båt satt dock ingen Penta-motor så jag kan inte uttala mig om den sorten hmm De hade istället en dieselmaskin från Ford och den var det aldrig något större problem med vad jag minns. Dock så var den kanske lite mer lågvarvig än Pentan för topphastigheten låg väl på 9-10 knop, marschfart runt 7-8 roll

Men kylproblem? Nejdå big_smile

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juli 2022 · 17 470 Inlägg

Väcker liv i denna gamla tråd då en Winga 30 återigen har korsat min väg. Samma maskin. TMD40B. Vi får se. Vår nuvarande båt drar cirka 0,7L/h i 5 knop. Kostnad för diesel är alltså inget och bry sig om. En 5L-dunk så åker man båt i princip hela dagen...

Enligt ägaren till Winga så vill den nog ha 6L/h i 10 knop. Men givetvis mycket stabilare båt. Frågan är vad den tycker om att gå i 5 knop. Det lär nog vara i princip tomgång då vår lilla båt gör 3 knop på tomgång.

Blir en Winga slingrig i 4-6 knop?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
12 juli 2022 · 10 277 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Väcker liv i denna gamla tråd då en Winga 30 återigen har korsat min väg. Samma maskin. TMD40B. Vi får se. Vår nuvarande båt drar cirka 0,7L/h i 5 knop. Kostnad för diesel är alltså inget och bry sig om. En 5L-dunk så åker man båt i princip hela dagen...

Enligt ägaren till Winga så vill den nog ha 6L/h i 10 knop. Men givetvis mycket stabilare båt. Frågan är vad den tycker om att gå i 5 knop. Det lär nog vara i princip tomgång då vår lilla båt gör 3 knop på tomgång.

Blir en Winga slingrig i 4-6 knop?

10 knop lär ju inte vara ekonomifart med den... Iaf min Flipper 700 knuffade ju halva Östersjön framför sig i 10-12 knop. Iofs hade den drev och Wingan har rak axel, men ändå...

Sannolikt kan du få ner förbrukningen genom att, som du skriver, gå ner i fart. Runt 6-7 knop skulle jag gissa att den går "rent" i vattnet och har bra styrfart.

Neråt 5 knop finns nog risken att den blir en del rattande med tanke på att skrovet är rätt så motorbåtsaktigt...

Senast redigerat av Brådhis (12 juli 2022)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Steff240
12 juli 2022 · 1 017 Inlägg

Mina föräldrars winga 30 marschade väl 6-8 knop vid ekonomivarv och då låg den bra i sjön enligt min uppfattning.
Gick att pressa upp båten i 9-10 knop om man ville, men då ville aktern mest gräva ner sig i sjön istället för att lyfta fören i planing.  Då sög det mycket soppa och dånade ordentligt i kabinen dessutom hmm

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang