BMW 120i 2006 - förlorar mycket olja

EliotLM
2 juni 2019 · 13 Inlägg

frasse4 skrev:
Av egen erfarenhet kan jag säga att en bil kan dra i alla fall 1 liter olja på 100 mil och inte ryka så att man märker det, beroende på vad som felar. I mitt fall var det en tät oljefälla så den sög i sig olja genom vevhusventilationen.

Läste lite om en som hade typ exakt samma problem och där var det vevhusventilationen dom trodde på också, ska kolla upp det, tack för svar

Richtenb
4 juni 2019 · 1 359 Inlägg

Rent generellt så är det oftast ventilkåpspackningen som läcker på BMW och den är JÄTTEROLIG att byta på E90 3 Serien... Du får mer eller mindre skruva ner hela motorn. Vet ej om det är samma fantastiskt roliga konstruktion på 1 serien.
Jag hade exakt samma problem som dig med elektroniken för oljan och det slutar oftast med att man fyller på för mycket olja eftersom det inte heller finns en vanlig sticka (åtminstone inte på 3 serien)

Gör som tipset du fick tidigare att byt olja och fyll på rätt

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
4 juni 2019 · 1 359 Inlägg

Glömde att säga att jag hade samma typ av oljeläckage i min Bmw och då var det ventilkåpspackningen, inget som säger att det inte kan vara vevhusvent i ditt fall dock.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
EliotLM
4 juni 2019 · 13 Inlägg

Richtenb skrev:
Rent generellt så är det oftast ventilkåpspackningen som läcker på BMW och den är JÄTTEROLIG att byta på E90 3 Serien... Du får mer eller mindre skruva ner hela motorn. Vet ej om det är samma fantastiskt roliga konstruktion på 1 serien.
Jag hade exakt samma problem som dig med elektroniken för oljan och det slutar oftast med att man fyller på för mycket olja eftersom det inte heller finns en vanlig sticka (åtminstone inte på 3 serien)

Gör som tipset du fick tidigare att byt olja och fyll på rätt

Tack för svar, får hoppas att det ej är Ventilkåpspackningen då, men ska åka till en verkstad så att man får en stämpel innan jag börjar själv, de lär va knas med elektroniken för de är ingen pöl som helst

EliotLM
4 juni 2019 · 13 Inlägg

Richtenb skrev:
Glömde att säga att jag hade samma typ av oljeläckage i min Bmw och då var det ventilkåpspackningen, inget som säger att det inte kan vara vevhusvent i ditt fall dock.

Har du nån tanke kring vad de öppna hålet är på bilden jag länka?

Jokabsson
4 juni 2019 · 1 172 Inlägg

Kolla i instrumentpanelen hur mycket olja bilen tycker att det finns i motorn. Töm sedan ut den i en uppsamlare och kolla hur många liter du fick ut. När oljemängden förändras enligt datorn så låter det som att du har en sensor som är på väg att ge upp. Vansinnigt horribel design att inte ha någon oljesticka, men så fick jag göra på min bil och bytte därefter sensorn som var felaktig.

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang