Touareg 2015 växellåda

MrTL
1 juni 2019 · 3 Inlägg

Hej,
Jag bytte till en Touareg från 2015 för 1,5 v sedan. Köpet gjordes hos en auktoriserad VW handlare vilket känns bra men jag har inte helt nöjd över växellådan.
Den slirar enligt mig när den ska växla till 3an och när den ska växla till fyran så juckar bilen några gånger ibland.
Jag har lagt ut en video som ni hittar här när den växlar från 2an till 3an: https://www.youtube.com/watch?v=uQalgyg … e=youtu.be

Är det här ett normalt beteende för växellådan eller tror ni att det är nått fel?

Jag frågade handlare om vi kunde byta olja i lådan innan köpet men han sa att växellådan måste plockas ut isf och det skulle i princip kosta lika mycket som att byta växellåda.

Tacksam för hjälp!

Utmarks-Loke
1 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Ser lite konstigt ut. Är det en DSG-låda?

Presidento Of World
1 juni 2019 · 3 321 Inlägg

Om du håller jämn gas i sig typ 50km/h rycker den något?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MrTL
1 juni 2019 · 3 Inlägg

Det är inte en DSG växellåda.
Den rycker (juckar) ibland när den växlar från 3an till 4an i jämn försiktig gas. Jag har inte tänkt på att den rycker vid 50 km/h.

viccoA
2 juni 2019 · 3 109 Inlägg

Den använder ju lock-up på samtliga växlar, kanske det som drar ner varvtalet lite även fast den bytt växel, men ser inte riktigt så ut på videon.

Beter den sig annorlunda när den är kall respektive varm?

Om du ställer in den på manuell växling gör den likadant?

Senast redigerat av viccoA (2 juni 2019)

simlar
2 juni 2019 · 5 523 Inlägg

Olja är inga problem att bytas på dessa, är bara en vanlig automatlåda som fylls underifrån med specialverktyg.

Dock är dom "livstidsfyllda" men personligen rekommenderar jag byte efter 15k mil då oljan är kraftigt missfärgad redan då.

Att den tycker och har sig kan åtgärdas genom att göra en adaptionskörning med diagnosutrustning.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
MrTL
2 juni 2019 · 3 Inlägg

Har inte kört så mycket än men tror inte att den beter sig annorlunda när den är kall eller varm. Om det är lock-upen, borde man inte få samma beteende på alla växlar?
Det är bara när den växlar från 2an till 3an som den har det beteende, alltså byter växel, varvtal går ner sedan upp och sen ner igen när man håller jämt tryck på gasen och på samma växel.
Låter bra att det går att byta olja, och ska kolla med VW om de kan hjälpa med adaptionskörningen.

Cuefa Ain't no place like home...
3 juni 2019 · 4 628 Inlägg

MrTL skrev:
Hej,
Jag bytte till en Touareg från 2015 för 1,5 v sedan. Köpet gjordes hos en auktoriserad VW handlare vilket känns bra men jag har inte helt nöjd över växellådan.
Den slirar enligt mig när den ska växla till 3an och när den ska växla till fyran så juckar bilen några gånger ibland.
Jag har lagt ut en video som ni hittar här när den växlar från 2an till 3an: https://www.youtube.com/watch?v=uQalgyg … e=youtu.be

Är det här ett normalt beteende för växellådan eller tror ni att det är nått fel?

Jag frågade handlare om vi kunde byta olja i lådan innan köpet men han sa att växellådan måste plockas ut isf och det skulle i princip kosta lika mycket som att byta växellåda.

Tacksam för hjälp!

Provkör en annan likadan bil först.
Körde en Amarok med samma drivlina i helgen och den gjorde i stort sett samma sak, den bilen har gått 1150 mil.
Tycker de flesta 8-stegade lådorna gör sådär med starkare motoralternativ.
Men det är ju lätt att säga utan att ha kört just din bil.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Deeds78
1 januari 2020 · 1 Inlägg

Hej hopp.
Har precis köpt en Touareg 2017 som beter sig på exakt samma sätt.
Fick TS något svar på vad det var?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang