Volvo 940 ftt Aut -98. går dåligt mellan 1500-2000 varv.

Robinpersson01
2 juni 2019 · 11 Inlägg

Tjena. fick ett problem med bilen i samband med att jag råkade komma åt med pluskabel från batteriet bak på slutsteget som var jordat i vänster rambalk.
Det är som sagt mellan 1500 och 2000/2500 varv som den beter sig konstigt, han bluddrar och går inte riktigt rent. pendlar i varv. På tomgång går bilen hur fint som helst.
Det jag gjort är att kolla bränsletryck, bytt tändstift, kablar, fördelarlock, tändmodul, bytt tändspole, ryckt lmm, ryckt motortempgivare (blev lite mer orolig på tomgång då så antar att den fungerar), prövat byta knacksensor, bytt vevaxelsensor, kollat att den inte kuggat.
Det kom även ett ljud när vi skulle starta den efter kortslutningen, det lät som att någon plåt låg emot någon skiva, ett ganska starkt och "skrikande" skrapljud och det ljudet kan komma lite då och då när man är ute och kör också.
Har felsökt men det var tydligen inge fel på bilen enligt datorn.
Skulle behöva lite hjälp på traven med ideér om vad jag kan kolla mer smile

M123
2 juni 2019 · 962 Inlägg

Hur ser jordningen ut på bilen efter du gav den elchocken?
Det där skrikande kan likväl vara startmotorn som fått sig en törn och nu hänger med på startkransen lite eller bara snuddar.

Annars så kan väl mototstyrningen fått sig en åktur.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Robinpersson01
2 juni 2019 · 11 Inlägg

M123 skrev:
Hur ser jordningen ut på bilen efter du gav den elchocken?
Det där skrikande kan likväl vara startmotorn som fått sig en törn och nu hänger med på startkransen lite eller bara snuddar.

Annars så kan väl mototstyrningen fått sig en åktur.

har du nått tips på vad ja ska kolla angående jord? det låter ganska troligt då det låter att komma därifrån startmotorn, men vad kan det vara som gör att den är med och åker lite då och då tro.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang