Lack reparation gick snett

Davidutankunskaper
2 juni 2019 · 2 Inlägg

Hejsan,
Försökte nyligen göra lite enklare rost reparationer på min bil och tänkte lacka den själv likt "Chris Fix" video. Allt gick okej tills jag skulle gå den nya lacken att smälta in med den gamla. Gjorde allt likt chris förutom att jag endast använde 1500 och 2000 sandpapper över klarlacken. Efter att slipat blir det inte "mjölkigt" på ytan utan snarare helt blankt. Sen så smälter den nya och gamla lacken verkligen inte ihopp.

Undrar lite vad jag kan gjort för fel och vad ni rekommenderar att jag gör? Att dra till verkstad eller liknande är tyvärr inget alternativ.

Mvh
Davidhttps://www1.garaget.org/gallery/images/233/232152/232152-84a2cf3346dd8e998623cea4b36a23e1.jpg

Utmarks-Loke
2 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Man brukar lacka ett större område, upp till en naturlig avgränsning så som en dörröppning, en list eller liknande. Det är väldigt svårt att inte få färgskiftningar i gammal och ny lack, speciellt om det är metallic

Lockwood
2 juni 2019 · 394 Inlägg

Det är två helt olika kulörer, spelar ingen roll hur mycket du slipar osv. Köp rätt kulör, kan du göra hos tex en auktoriserad verkstad/ÅF eller att man köper rätt kulör av en firma som kan blanda kulören "på burk".

I detta fall kan du lägga skarven var du vill, det kommer bli lika dåligt oavsett, pga kulör-skillnaden. Jag gissar att den mörkare kulören är "bättringskulören". En våtslippad lack blir matt, men väldigt len, tycker att mattheten syns på bild, o verkar avta  bildens ovankant...

Senast redigerat av Lockwood (2 juni 2019)

KolGruvan
2 juni 2019 · 1 450 Inlägg

Ja brukar göra: dimmar ut färgen  sedan samma sak med klarlacken, men du måste klarlacka längre upp än med färgen. Det som hänt för dig är att färg o klarlack ligger lika högt.det går inte få bort.
Finns såklart massa sätt att bättra på men så brukar ja göra. Detta kräver dock 2 spray

Senast redigerat av KolGruvan (2 juni 2019)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Lockwood
2 juni 2019 · 394 Inlägg

Vad menar du med att "färg och klarlack ligger lika högt". Det är omöjligt, man lägger klarlacken på bättringslacken. En höjdskillnad på kanske 1/10 mm mellan ny klarlack o gammal klarlack kan man slipa ihop så det inte skriker om det. Det primära problemet här är kulören. Jag tycker att det ser BRA ut i övrigt. Mitt förslag är att matta ner ordentligt på nytt. Dra på med rätt kulör, maskera inte där ny kulör möter gammal om det inte är en "naturlig avgränsning", läs dörrgången. När kulören torkat drar du på 3-4 lager med klarlack, lagom tunt dimma ut över friskt område utan att överdriva (5-10 cm). Låt härda. Våtslipa. Polera. Klart.

Senast redigerat av Lockwood (2 juni 2019)

KolGruvan
2 juni 2019 · 1 450 Inlägg

Det spelar ingen roll om kulören vore perfekt i detta läget. Det går inte polera ihop det om klarlacken lägger lika 'högt' som basfärgen. 
Det är ju klarlacken man polerar ut för att slippa en stor bättringskant. Polerar du ner klarlacken över basen får man en mörk kant. Som syns väldigt väl i detta läget då kulören är fel.
Det är min erfarenhet som jobbar med skiten varje dag

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Lockwood
2 juni 2019 · 394 Inlägg

Men det är ju två helt skilda kulörer, vad sitter du på för skräpdator? Det är som att lackera med Bursting Blue på en bil som är Denim Blue. Att man inte får slipa på basen säger sig självt, därav att man drar ut klarlacken över friskt område. Men i detta falla har det ingen som helst betydelse då kulörerna är helt olika. Att någon jobbar med "skiten" dagligen betyder inte att det kan finnas andra med minst lika hög kompetens, därmed inte sagt att jag är en sådan men nog har jag "jobbat" en del med bättringslackering, och tycker som sagt att det ser BRA ut (bortsett från kulören) för att vara ett första försök.

Tips: För mycket begränsade områden så kan man med fördel lackera med airbrush. Tidigare kunde man köpa en "burkgas" driven variant på Biltema. Med riktig billack (inte Biltemas...) så kan man få i det  närmsta helt osynliga lagningar. Här kan du köpa "proffsprylar" till mindre reparationer som denna https://www.billackering.eu/ . Jag skulle valt att beställa 2 dl basfärg, samt säg 4 dl 2-komponents klarlack, glöm inte förtunnng... Sedan hade jag airbrushat, det är svårare att jobba med burk men absolut inte omöjligt.

Senast redigerat av Lockwood (2 juni 2019)

Davidutankunskaper
3 juni 2019 · 2 Inlägg

Tack så mycket för snabba svar, tänkte klargöra att jag köpte kulören enligt bilens färgkod från biltema så tänkte att den skulle vara den samma. Kanske är en blandning av min spraymetod + skillnad i kulör som skapar den stora skillnaden?

KolGruvan
3 juni 2019 · 1 450 Inlägg

Lockwood skrev:
Men det är ju två helt skilda kulörer, vad sitter du på för skräpdator? Det är som att lackera med Bursting Blue på en bil som är Denim Blue. Att man inte får slipa på basen säger sig självt, därav att man drar ut klarlacken över friskt område. Men i detta falla har det ingen som helst betydelse då kulörerna är helt olika. Att någon jobbar med "skiten" dagligen betyder inte att det kan finnas andra med minst lika hög kompetens, därmed inte sagt att jag är en sådan men nog har jag "jobbat" en del med bättringslackering, och tycker som sagt att det ser BRA ut (bortsett från kulören) för att vara ett första försök.

Tips: För mycket begränsade områden så kan man med fördel lackera med airbrush. Tidigare kunde man köpa en "burkgas" driven variant på Biltema. Med riktig billack (inte Biltemas...) så kan man få i det  närmsta helt osynliga lagningar. Här kan du köpa "proffsprylar" till mindre reparationer som denna https://www.billackering.eu/ . Jag skulle valt att beställa 2 dl basfärg, samt säg 4 dl 2-komponents klarlack, glöm inte förtunnng... Sedan hade jag airbrushat, det är svårare att jobba med burk men absolut inte omöjligt.

Det finns många sätt att bättra på. Inget att hetsa upp sig över.
Inget idé att fortsätta diskutera.

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
Lockwood
3 juni 2019 · 394 Inlägg

David: Där har vi svaret.Biltemas färger stämmer nästan aldrig, de kan till o med ange samma artkelnr som "passande" bättringsfärg till flera olika kulörer och bilfabrikat. Köp från bilfabrikanten eller från den sida jag länkade så skall du se att kulören kommer stämma låååångt bättre.  De stora problemet är den gigantiska kulörskillnaden.

Kol: Som "yrkesman" borde du istället för att hänga upp dig på att man slipat på basen en aning reagerat på att kulörerna är helt olika. Hade han haft rätt kulör, men fortfarande slipat på basen, så hade han haft en tunn "rand" med något annan nyans, något som han kanske hade kunnat leva med då det är första gången han gör nåt liknande? Som det är nu ser bilen ut som en panda.

Senast redigerat av Lockwood (3 juni 2019)

jaka54
3 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Du får inte tro att man kan göra proffslagningar med en-komp sprayfärg köpt på Biltema, man måste köra med airbrusch alternativt  liten spruta och 2-komp lacker!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
3 juni 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Du får inte tro att man kan göra proffslagningar med en-komp sprayfärg köpt på Biltema, man måste köra med airbrusch alternativt  liten spruta och 2-komp lacker!

Hittar man bara rätt kulör och är lite garvad så KAN man faktiskt få till det som ett proffs..
MEN det tar lite tid att lära sig  hur man ska förfara för att det ska bli RIKTIGT bra..
Jag som aldrig gått en kurs utan lärt mig av ALLA möjliga misstag i mina dar och får faktisk till det riktigt bra när jag kör med sprayfärg från biltema. .smile
Iofs så började jag som nybörjare i början på -70talet och sprayade då på en vit ventilknackare från -58 och det blev såklart fiasko..
Rinningar och stänk hela tiden och en rejäl dos med svordomar..
Men med lite tips från här o där så blev resultaten bättre med åren..smile

Senast redigerat av insidan (3 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
turbodeath
3 juni 2019 · 2 452 Inlägg

biltema...färg säger allt...åk o få den blandad av ett proffs

döden kommer tillbaka
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang