Fartkamera - körd?

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Läst i nästan en timme här och där om fartkameror nu.

Fråga 1: hur länge tar det att få hem boten?
Fråga 2: på brevet står det Polisen?
Fråga 3: om jag körde såpass snabbt så kortet absolut dras (har prövotid dessutom) så kommer jag fortfarande få brev där dom säger beslutet om att körkortet är rykt eller ringer dom?

Körde alltså mycket jävla för snabbt sedan såg jag en 60 skylt och lyckades få ner hastigheten till ~55-60 innan skylten men kameran tog endå blixt, läst att kamera radarn som mäter hastighet mäter drygt 50-75m framför. Kan vara så att den mätte min höga hastighet innan jag saktade ner. 2 månader kvar på prövotiden så skulle vara riktigt drygt. Alltså hur länge behöver jag ha ångest innan jag vet?.. mvh bmwförare

SportPilot Ubåtsingenjör
4 juni 2019 · 7 217 Inlägg

tog ca 2 månader för mig

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Hamilton
4 juni 2019 · 8 864 Inlägg

Avsändare står på all post från myndigheter och dom ringer inte om du får körkortet återkallat  som för övrigt beslutas av transportstyrelsen och inte polisen.

Fotograf på tierpidag.se
Meaganeowner
4 juni 2019 · 2 250 Inlägg

.

Tänk om det inte fanns fartkameror...

Då skulle du o jag kunna köra hur fort som helst.

- Är väl inget att oroa sig för i efterhand, det har ju redan skett.

Oroa dig snarare före, i fortsättningen. Ingår i körkortsutbildningen.

.





.

Senast redigerat av Meaganeowner (4 juni 2019)

zemet
4 juni 2019 · 4 030 Inlägg

En bekant till mig körde 20 för fort under prövotid och fastna på kamera. Han blev av med körkortet.

Så du får nog hoppas att bilden på dig blev dålig av någon anledning.

torsen
4 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Har du tur så fanns ingen kamera i stolpen.
Det finns betydligt färre kameror än stolpar.
Har själv blivit blixtporträtterad utan eftermäle.
Men jag var orolig flera månader.

Har däremot blivit avkrävd trängselavgift p g a finsk bil med samma regskylt(nästan).
Dock gav myndigheten upp när man såg att det var fel bilfabrikat.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Ivel skrev:
Kan ta någon månad eller två beroende på arbetsbelastning och hur bra fotot på dig blev.
Prövotid, dålig uppmärksamhet, köra skitfort. Har du en bra cykel?

Sålde min cykel för bil faktiskt big_smile. Har dessutom 2 mil till jobbet och går ej att ta sig dit kommunalt. Oh well det blir som det blir.
Och klaga inte på dålig uppmärksamhet. Vägen innan 60skylten så var det betydligt högre hastighet och hade precis kört om en epa men låg i laglig hastighet innan jag passerade 60 skylten men kan vara så att kameran mätte hur snabbt jag kom innan skylten där säg att det är 90 så kanske jag kom i 140.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

SportPilot skrev:
tog ca 2 månader för mig

Tack för svar

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Hamilton skrev:
Avsändare står på all post från myndigheter och dom ringer inte om du får körkortet återkallat  som för övrigt beslutas av transportstyrelsen och inte polisen.

Det är sant! Tänkte eftersom det är Polisenheten i Kiruna som analyserar bilderna men det blir nog som du sa att avsändaren blir t-styrelsen.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

zemet skrev:
En bekant till mig körde 20 för fort under prövotid och fastna på kamera. Han blev av med körkortet.

Så du får nog hoppas att bilden på dig blev dålig av någon anledning.

Läst att det ska vara över 30 för att bli av med kortet. Kanske han drog 50 på 30?
Tack för svar.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

torsen skrev:
Har du tur så fanns ingen kamera i stolpen.
Det finns betydligt färre kameror än stolpar.
Har själv blivit blixtporträtterad utan eftermäle.
Men jag var orolig flera månader.

Har däremot blivit avkrävd trängselavgift p g a finsk bil med samma regskylt(nästan).
Dock gav myndigheten upp när man såg att det var fel bilfabrikat.

Kamera sitter i alla stolpar, däremot är inte alla påslagna pga att dem som analyserar bilderna skulle bli översvämmade av arbete. men somsagt blixten går bara av om det faktiskt tar bild och skickar in tyvärr.

Premium96
4 juni 2019 · 44 Inlägg

Dem skickar brev hem till dig. Är det du som står på bilen? Om inte, och det blev en dålig bild så kan ägaren till bilen vägra att svara på vem som körde.

Köra snabbt i all ära, men om du lyckas bli tagen av en fartkamera så förtjänar du inte körkortet. Hur man missar den stora feta blåa skylten som varnar om fartkameran är för mig helt obegripligt. Om du ser den men ändå inte hinner bromsa har du antingen, A: Katastrofala bromsar, B: Katastrofal reaktionsförmåga.

Ta det som en läxa och kör smartare nästa gång.

Senast redigerat av Premium96 (4 juni 2019)

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Premium96 skrev:
Dem skickar brev hem till dig. Är det du som står på bilen? Om inte, och det blev en dålig bild så kan ägaren till bilen vägra att svara på vem som körde.

Köra snabbt i all ära, men om du lyckas bli tagen av en fartkamera så förtjänar du inte körkortet. Hur man missar den stora feta blåa skylten som varnar om fartkameran är för mig helt obegripligt. Om du ser den men ändå inte hinner bromsa har du antingen, A: Katastrofala bromsar, B: Katastrofal reaktionsförmåga.

Ta det som en läxa och kör smartare nästa gång.

Jag tror inte riktigt du förstod. Jag såg skylten och jag körde i laglig hastighet redan ca 15m innan den.

Richtenb
4 juni 2019 · 1 359 Inlägg

Blixt=kamera, däremot har du rätt med att det finns många stolpar utan kamera...och blixt

Är det kvällstid är chansen dock ganska stor att bilden på dig är så dålig att de inte kan skicka ut brevet, det har hänt mig också att jag blivit fotad med blixt nattetid utan brev. De ska ju tydligt kunna urskilja att du är du, annars kan du ju ganska enkelt hävda att det är någon annan....

torsen skrev:
Har du tur så fanns ingen kamera i stolpen.
Det finns betydligt färre kameror än stolpar.
Har själv blivit blixtporträtterad utan eftermäle.
Men jag var orolig flera månader.

Har däremot blivit avkrävd trängselavgift p g a finsk bil med samma regskylt(nästan).
Dock gav myndigheten upp när man såg att det var fel bilfabrikat.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Hamilton
4 juni 2019 · 8 864 Inlägg

BasGalen skrev:

Hamilton skrev:
Avsändare står på all post från myndigheter och dom ringer inte om du får körkortet återkallat  som för övrigt beslutas av transportstyrelsen och inte polisen.

Det är sant! Tänkte eftersom det är Polisenheten i Kiruna som analyserar bilderna men det blir nog som du sa att avsändaren blir t-styrelsen.

Evt böter kommer från polisen och återkallelse av körkort från transportstyrelsen .

Senast redigerat av Hamilton (4 juni 2019)

Fotograf på tierpidag.se
Premium96
4 juni 2019 · 44 Inlägg

BasGalen skrev:

Premium96 skrev:
Dem skickar brev hem till dig. Är det du som står på bilen? Om inte, och det blev en dålig bild så kan ägaren till bilen vägra att svara på vem som körde.

Köra snabbt i all ära, men om du lyckas bli tagen av en fartkamera så förtjänar du inte körkortet. Hur man missar den stora feta blåa skylten som varnar om fartkameran är för mig helt obegripligt. Om du ser den men ändå inte hinner bromsa har du antingen, A: Katastrofala bromsar, B: Katastrofal reaktionsförmåga.

Ta det som en läxa och kör smartare nästa gång.

Jag tror inte riktigt du förstod. Jag såg skylten och jag körde i laglig hastighet redan ca 15m innan den.

Om du hade legat i laglig hastighet hade den inte fotat dig. Du hinner se skylten på långt avstånd, varför saktade du inte ner direkt?..

KolGruvan
4 juni 2019 · 1 450 Inlägg

Ivel skrev:

BasGalen skrev:

Ivel skrev:
Kan ta någon månad eller två beroende på arbetsbelastning och hur bra fotot på dig blev.
Prövotid, dålig uppmärksamhet, köra skitfort. Har du en bra cykel?

Sålde min cykel för bil faktiskt big_smile. Har dessutom 2 mil till jobbet och går ej att ta sig dit kommunalt. Oh well det blir som det blir.
Och klaga inte på dålig uppmärksamhet. Vägen innan 60skylten så var det betydligt högre hastighet och hade precis kört om en epa men låg i laglig hastighet innan jag passerade 60 skylten men kan vara så att kameran mätte hur snabbt jag kom innan skylten där säg att det är 90 så kanske jag kom i 140.

Jo, missar du skyltning om fartkamera har du dålig uppmärksamhet. Kör du 140km/h på en väg med begränsningen 90km/h strax innan begränsni gen blir 60km/h så bör du utvärdera huruvida du är lämplig att inneha körkort.

Kanske inte till så stor hjälp men en kompis tog dom med kamera i Norge för ett tag sedan. Efter 1 år! Kom brevet hem att betala ungefär 15 tusen vill ja minnas eller 28 dagar i fängelse.
Men som sagt. Det va Norge..

Sen är de ingen idé att säga att man inte borde ha körkort om man  kör fort. För kört för fort har vi alla nog gjort nån gång.  Även jag. Men har aldrig fått böter. Är det 50 väg är man väldigt noga med hastigheten men ligger man på motorvägen är det lätt att man kör lite för fort nån gång. Men förstår vad du menar 140 km/h innan 60 väg inte lite väl fort

Senast redigerat av KolGruvan (4 juni 2019)

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You
Volvo 242 "Mint Condition" (1982)
volvo245amazon
4 juni 2019 · 110 Inlägg

Du har körkortet på prövotid = då är det hårdare med reglerna.
Och är du inte rädd om ditt nytagna körkort?
Böterna får du av polisen och TSV tar kortet - enkelt.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Du har körkortet på prövotid = då är det hårdare med reglerna.
Och är du inte rädd om ditt nytagna körkort?
Böterna får du av polisen och TSV tar kortet - enkelt.

Hörde på ett annat forum att en kille vart av med körkortet temporärt när har körde mycket för snabbt och vart fångad på bild. Trotts att han hade prövotid så behövde han inte ta om det utan han fick gå o ta ny bild o skriva ut nytt körkort?

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Ivel skrev:

BasGalen skrev:

Ivel skrev:
Kan ta någon månad eller två beroende på arbetsbelastning och hur bra fotot på dig blev.
Prövotid, dålig uppmärksamhet, köra skitfort. Har du en bra cykel?

Sålde min cykel för bil faktiskt big_smile. Har dessutom 2 mil till jobbet och går ej att ta sig dit kommunalt. Oh well det blir som det blir.
Och klaga inte på dålig uppmärksamhet. Vägen innan 60skylten så var det betydligt högre hastighet och hade precis kört om en epa men låg i laglig hastighet innan jag passerade 60 skylten men kan vara så att kameran mätte hur snabbt jag kom innan skylten där säg att det är 90 så kanske jag kom i 140.

Jo, missar du skyltning om fartkamera har du dålig uppmärksamhet. Kör du 140km/h på en väg med begränsningen 90km/h strax innan begränsni gen blir 60km/h så bör du utvärdera huruvida du är lämplig att inneha körkort.

Somsagt som jag nämde till en annans om hade kommenterat så körde jag i laglig fart förbi hastighetsskylten innan kameran kom men jag tror att kameran mätte mig när jag åkte på hastighetsbegränsningen innan den närmast kameran där jag körde mycket för fort.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang