Fartkamera - körd?

Premium96
4 juni 2019 · 44 Inlägg

BasGalen skrev:

volvo245amazon skrev:
Du har körkortet på prövotid = då är det hårdare med reglerna.
Och är du inte rädd om ditt nytagna körkort?
Böterna får du av polisen och TSV tar kortet - enkelt.

Hörde på ett annat forum att en kille vart av med körkortet temporärt när har körde mycket för snabbt och vart fångad på bild. Trotts att han hade prövotid så behövde han inte ta om det utan han fick gå o ta ny bild o skriva ut nytt körkort?

Låter legit. Var är källan, Flashback?
Ryker ditt körkort under prövotiden måste du göra om teorin och uppkörning. Det står så skriftligen på transportstyrelsens hemsida och det är högst osannolikt att de gör några undantag.

Menar absolut inte att vara dryg, men det är så det ligger till. Nästa gång du ser en fet blå skylt som varnar om fartkameran så sakta ner. Är det verkligen värt att riskera kortet bara för du ska kunna bromsa några hundra meter senare?

Uppdatera gärna oss om hur det gick. Har du inte fått något brev hem på typ två veckor hade jag varit lugn.

BasGalen
4 juni 2019 · 111 Inlägg

Premium96 skrev:

BasGalen skrev:

volvo245amazon skrev:
Du har körkortet på prövotid = då är det hårdare med reglerna.
Och är du inte rädd om ditt nytagna körkort?
Böterna får du av polisen och TSV tar kortet - enkelt.

Hörde på ett annat forum att en kille vart av med körkortet temporärt när har körde mycket för snabbt och vart fångad på bild. Trotts att han hade prövotid så behövde han inte ta om det utan han fick gå o ta ny bild o skriva ut nytt körkort?

Låter legit. Var är källan, Flashback?
Ryker ditt körkort under prövotiden måste du göra om teorin och uppkörning. Det står så skriftligen på transportstyrelsens hemsida och det är högst osannolikt att de gör några undantag.

Menar absolut inte att vara dryg, men det är så det ligger till. Nästa gång du ser en fet blå skylt som varnar om fartkameran så sakta ner. Är det verkligen värt att riskera kortet bara för du ska kunna bromsa några hundra meter senare?

Uppdatera gärna oss om hur det gick. Har du inte fått något brev hem på typ två veckor hade jag varit lugn.

Absolut jag gör så. Jag håller helt med dig, det låter ologiskt att han fick återfå sitt körkort.. Men yes jag får ge en uppdatering inom en månad när domedagsbeslutet kommer.

Om någon annan kan ge input från egna erfarenheter så är det bara att skriva. ^^

Cuefa Ain't no place like home...
5 juni 2019 · 4 628 Inlägg

BasGalen skrev:

Premium96 skrev:
Dem skickar brev hem till dig. Är det du som står på bilen? Om inte, och det blev en dålig bild så kan ägaren till bilen vägra att svara på vem som körde.

Köra snabbt i all ära, men om du lyckas bli tagen av en fartkamera så förtjänar du inte körkortet. Hur man missar den stora feta blåa skylten som varnar om fartkameran är för mig helt obegripligt. Om du ser den men ändå inte hinner bromsa har du antingen, A: Katastrofala bromsar, B: Katastrofal reaktionsförmåga.

Ta det som en läxa och kör smartare nästa gång.

Jag tror inte riktigt du förstod. Jag såg skylten och jag körde i laglig hastighet redan ca 15m innan den.

Ibland använder de ju kamera för att t.ex kontrollera så föraren har bälte på sig.
Om Du körde i laglig hastighet när du passerade skylten ska det inte vara någon fara.

Jag hade ju "oturen" i höstas att missa en flyttad hastighetssänkning och "kameran" var 2 poliser med radarpistol så det var bara att vackert ta mössan i hand o betala 3200kr i böter.

En billig läropeng i mina ögon.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Slash Saabifierad
5 juni 2019 · 2 026 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Du har körkortet på prövotid = då är det hårdare med reglerna.
Och är du inte rädd om ditt nytagna körkort?
Böterna får du av polisen och TSV tar kortet - enkelt.

Den enda skillnaden mellan att ha prövotid på sitt körkort och inte ha prövotid är om man bryter mot trafikregler som resulterar i att man blir av med sitt körkort så måste man ta om körkortet.
Du får inte högre böter, blir av med körkortet för minsta lilla företeelse eller kastas i fängelse bara för att du har prövotid!

Cuefa skrev:

BasGalen skrev:

Premium96 skrev:
Dem skickar brev hem till dig. Är det du som står på bilen? Om inte, och det blev en dålig bild så kan ägaren till bilen vägra att svara på vem som körde.

Köra snabbt i all ära, men om du lyckas bli tagen av en fartkamera så förtjänar du inte körkortet. Hur man missar den stora feta blåa skylten som varnar om fartkameran är för mig helt obegripligt. Om du ser den men ändå inte hinner bromsa har du antingen, A: Katastrofala bromsar, B: Katastrofal reaktionsförmåga.

Ta det som en läxa och kör smartare nästa gång.

Jag tror inte riktigt du förstod. Jag såg skylten och jag körde i laglig hastighet redan ca 15m innan den.

Ibland använder de ju kamera för att t.ex kontrollera så föraren har bälte på sig.
Om Du körde i laglig hastighet när du passerade skylten ska det inte vara någon fara.

Jag hade ju "oturen" i höstas att missa en flyttad hastighetssänkning och "kameran" var 2 poliser med radarpistol så det var bara att vackert ta mössan i hand o betala 3200kr i böter.

En billig läropeng i mina ögon.

Nej fartkameror används inte för att kontrollera om en förare har bälte eller inte. Det finns inte heller någon annan form av kamera i trafiken som används för detta. Det är upp till polisen att kontrollera.

Senast redigerat av Slash (5 juni 2019)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!
Cuefa Ain't no place like home...
5 juni 2019 · 4 628 Inlägg

Slash skrev:
Nej fartkameror används inte för att kontrollera om en förare har bälte eller inte. Det finns inte heller någon annan form av kamera i trafiken som används för detta. Det är upp till polisen att kontrollera.

Kan vara att det inte används i Sverige iofs.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
ironhead volvoraggare
12 juni 2019 · 4 776 Inlägg

det är 75 meter  mellan den stora blå skylten och  fartkameran och kameran fångar dig om du ligger 20 meter i från och du kör för fort

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
CC72
12 juni 2019 · 1 661 Inlägg

Richtenb skrev:
Blixt=kamera, däremot har du rätt med att det finns många stolpar utan kamera...och blixt

torsen skrev:
Har du tur så fanns ingen kamera i stolpen.
Det finns betydligt färre kameror än stolpar.
Har själv blivit blixtporträtterad utan eftermäle.
Men jag var orolig flera månader.
.

Det sitter kameror i ALLA stolpar idag. Gjordes om runt 2006 då dom tog bort det analoga systemet. Innan dess så flyttades kamerorna runt mellan stolparna.

Richtenb
13 juni 2019 · 1 359 Inlägg

Ok, det är intressant för isåfall är det MÅNGA som inte alls fungerar i sina stolpar. Jag har en lätt bekant som brukar dra ner sitt solskydd på Porschen och köra 140 förbi en sträcka på ca 10 fartkameror (90 väg)
Därmed inte sagt att det är smart, men ingen av dessa 10 fotar. Och det sker ofta och nyligen. 

CC72 skrev:

Richtenb skrev:
Blixt=kamera, däremot har du rätt med att det finns många stolpar utan kamera...och blixt

torsen skrev:
Har du tur så fanns ingen kamera i stolpen.
Det finns betydligt färre kameror än stolpar.
Har själv blivit blixtporträtterad utan eftermäle.
Men jag var orolig flera månader.
.

Det sitter kameror i ALLA stolpar idag. Gjordes om runt 2006 då dom tog bort det analoga systemet. Innan dess så flyttades kamerorna runt mellan stolparna.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
Richtenb
13 juni 2019 · 1 359 Inlägg

Hittade en artikel om just det du nämner och nedan verkar ju isåfall troligt. DVS att i många fall är kamera deaktiverad

– Mätsystemet är alltid aktiverat. Mätsystemet består av kamera, dator, radar och en blixt. Vi mäter alla fordon som passerar, så datorn och radarn är alltid på. Däremot är inte kameran alltid aktiverad. Då ser vi bara att fordon passerar, inte vilket fordon det är, förklarar Eva Lundberg.


Richtenb skrev:
Ok, det är intressant för isåfall är det MÅNGA som inte alls fungerar i sina stolpar. Jag har en lätt bekant som brukar dra ner sitt solskydd på Porschen och köra 140 förbi en sträcka på ca 10 fartkameror (90 väg)
Därmed inte sagt att det är smart, men ingen av dessa 10 fotar. Och det sker ofta och nyligen. 

CC72 skrev:

Richtenb skrev:
Blixt=kamera, däremot har du rätt med att det finns många stolpar utan kamera...och blixt


Det sitter kameror i ALLA stolpar idag. Gjordes om runt 2006 då dom tog bort det analoga systemet. Innan dess så flyttades kamerorna runt mellan stolparna.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Richtenb skrev:
Ok, det är intressant för isåfall är det MÅNGA som inte alls fungerar i sina stolpar. Jag har en lätt bekant som brukar dra ner sitt solskydd på Porschen och köra 140 förbi en sträcka på ca 10 fartkameror (90 väg)
Därmed inte sagt att det är smart, men ingen av dessa 10 fotar. Och det sker ofta och nyligen. 

CC72 skrev:

Richtenb skrev:
Blixt=kamera, däremot har du rätt med att det finns många stolpar utan kamera...och blixt


Det sitter kameror i ALLA stolpar idag. Gjordes om runt 2006 då dom tog bort det analoga systemet. Innan dess så flyttades kamerorna runt mellan stolparna.

om det är väldigt lite  trafik på vägen  så brukar dom stänga av kamrorna på dom vägarna som det är lite  trafik på

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
CC72
13 juni 2019 · 1 661 Inlägg

Finns inte en chans att de anställda skulle hinna administrera alla foton från kamerorna i landet om alla skulle vara aktiva samtidigt.

Med den statistik de får in från radarn kan de se vilka vägar som det körs för fort på och vart dom ska lägga resurser.

Senast redigerat av CC72 (13 juni 2019)

ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

CC72 skrev:
Finns inte en chans att de anställda skulle hinna administrera alla foton från kamerorna i landet om alla skulle vara aktiva samtidigt.

Med den statistik de får in från radarn kan de se vilka vägar som det körs för fort på och vart dom ska lägga resurser.

och dessutom  skulle det  bli väldigt dyrt med

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Premium96
13 juni 2019 · 44 Inlägg

Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Premium96 skrev:
Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
SportPilot Ubåtsingenjör
13 juni 2019 · 7 227 Inlägg

ironhead skrev:

Premium96 skrev:
Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

Fast nej, det går inte på långa vägar för fort... Men han kör förbi samma lådor flera gånger ju

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Premium96
13 juni 2019 · 44 Inlägg

ironhead skrev:

Premium96 skrev:
Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

Det tvivlar jag på. Tror inte att: "Kör du snabbt nog kommer du undan" är ett budskap transportstyrelsen vill sprida.

ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

SportPilot skrev:

ironhead skrev:

Premium96 skrev:
Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

Fast nej, det går inte på långa vägar för fort... Men han kör förbi samma lådor flera gånger ju

mmmmm reagera lite på det

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
ironhead volvoraggare
13 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Premium96 skrev:

ironhead skrev:

Premium96 skrev:
Det är väldigt(!) få fartkameror som är aktiverade om man ska tro detta klippet: https://www.youtube.com/watch?v=IZ5qeNHbJRg

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

Det tvivlar jag på. Tror inte att: "Kör du snabbt nog kommer du undan" är ett budskap transportstyrelsen vill sprida.

det  tror inte jag heller det jag tänker mer på är skärpan på bilderna

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
SportPilot Ubåtsingenjör
13 juni 2019 · 7 227 Inlägg

ironhead skrev:

Premium96 skrev:

ironhead skrev:

går  ju så pass fort att kameran inte  hinner med att fota och även om den hinner att fota så bör  bilden bli suddig

Det tvivlar jag på. Tror inte att: "Kör du snabbt nog kommer du undan" är ett budskap transportstyrelsen vill sprida.

det  tror inte jag heller det jag tänker mer på är skärpan på bilderna

Top gear testade det för många år sen, bilderna blev ganska bra i farter upp till 300

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
zemet
13 juni 2019 · 4 035 Inlägg

SportPilot skrev:

ironhead skrev:

Premium96 skrev:

Det tvivlar jag på. Tror inte att: "Kör du snabbt nog kommer du undan" är ett budskap transportstyrelsen vill sprida.

det  tror inte jag heller det jag tänker mer på är skärpan på bilderna

Top gear testade det för många år sen, bilderna blev ganska bra i farter upp till 300

Mythbusters testade detta också. Har för mig att dem körde en raket bil  eller nåt sånt förbi kameran för att den skulle missa att ta bild. 234 mph/h eller 391 km/h så klarade kameran inte ta bild.

Så är väll köningsegg eller veyron/chiron man får köpa då man skall kunna lura kamerorna:)

Är billigare att dra ner solskyddet

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang