Bromsar som ligger på

Krisse87
4 juni 2019 · 2 Inlägg

Hej.
Ber om ursäkt i förväg väg om det är otydligt skrivet men vet inte hur jag ska beskriva mitt problem på bästa sätt.

Har stött på problem med min bil, en Volvo C30.  - 08.

Fick för ett litet tag sedan ett skrapande ljud i bilen under färd och tyckte det kom ifrån höger fram, hjulhus.
Det jag fann vid en noggrannare kontroll var att båda skivorna fram gått riktigt varma och att beläggen tagit stryk så har nu bytt skivor och belägg fram.
Med helt nya skivor och belägg har jag problemet att bromsarna ligger åt lite grann på båda framhjulen så skivorna går varma och samma ljud hörs inne i bilen när man kör (samma fenomen som med de gamla skivorna och beläggen).
Jag har rengjort glidytor för beläggen och smort in glidpinnarna, köpt och bytt bromsslangarna och även bytt oket höger fram då jag tyckte det kärvade lite.
Vad mer kan orsaka att bromsarna fortfarande ligger på så pass mycket att det blir missljud och att de nya skivorna blir varma?
Har själv slut på idéer nu efter att idag gjort kontrollen med nya bromsslangar för att se att de släpper tillbaka trycker ifrån oket vilket de verkar göra då det bara droppar lite ifrån luftningsnippeln när man släppt på bromsen och öppnar luftningen.

Tacksam för hjälp, Mvh Christoffer

kvisten91
5 juni 2019 · 2 Inlägg

Bromsok som är dåligt, Glidpinna som oket glider på kanske har fastnat

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Även beläggens kant/ utsidor bör man fetta in..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Krisse87
5 juni 2019 · 2 Inlägg

Ja glidpinnarna är väl insmorda och oket glider smidigt på dem. Kan absolut testa och lägga lite fett på glidytan på beläggen så de inte är de som kärvar när de ska glida i sadeln eller vad hållaren heter.

jaka54
5 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Bromskolvarna löper antagligen inte lätt vilket beror på att det har rostat i bromsokscylindern, vilket fått till följd att kolven/kolvarna inte släpper greppet om bromsklossen.
-Så kolla att kolvarna släpper taget om bromsbeläggen! Du gör det genom att hissa upp bilen och snurra på framhjulen, ett hjul i taget. Hjulen ska snurra lätt utan minsta motstånd eller ljud.
Gör de inte det byt bromsok! Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

Senast redigerat av jaka54 (5 juni 2019)

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 juni 2019 · 4 917 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

DET blir bannemig inte billigt!
En mekis jag känner påstår att det är överdrivet att byta ofta..
Man blir ju inte riktigt klok på vem man ska tro..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 juni 2019 · 17 380 Inlägg

Bromsvätskan håller 2-3 år men de flesta kör längre än så. Det är kokpunkten i den som sänks med tiden då den drar åt sig fukt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
M123
5 juni 2019 · 962 Inlägg

insidan skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
När bytte du bromsvätska sist?
Och ta för vana att varje år byta bromsvätska så slipper du rostbildning i bromscylindrarna

DET blir bannemig inte billigt!
En mekis jag känner påstår att det är överdrivet att byta ofta..
Man blir ju inte riktigt klok på vem man ska tro..

Blev osökt att tänka på Thomas Di Leva och låten Vem ska jag tro på?

Allt faller på hur bilen användas och förvaras. Tex varmgarage och kall bil lär ge mer möjlighet att få kondens, hårt körande med glödheta bromsar gör kaos av den osv.
Ja det hela säger sig självt utan att jag behöver gnägga på men iaf...

Omöjligt egentligen att bara säga att såhär länge håller en bromsvätska.
För att se om den är förbrukad så är bästa sätt att testa den, helt plötsligt har man svart på vitt.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
5 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är klart att bromsvätska håller i åratal... men den drar åt sig fukt så att byta då och då (vad det nu betyder) är att rekommendera. Dyrt!? I liter bromsvätska är inte speciellt dyrt. Dyrt är det emellertid att byta bromok på grund av att kolvar rostat.
För attvara på den säkra sidan brukar jag byta var eller vartannat år. Man ser en klar skillnad på gammal (något eller några år) bromsvätska och ny.

caromania Forummoderator
6 juni 2019 · 9 296 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Det är klart att bromsvätska håller i åratal... men den drar åt sig fukt så att byta då och då (vad det nu betyder) är att rekommendera. Dyrt!? I liter bromsvätska är inte speciellt dyrt. Dyrt är det emellertid att byta bromok på grund av att kolvar rostat.
För attvara på den säkra sidan brukar jag byta var eller vartannat år. Man ser en klar skillnad på gammal (något eller några år) bromsvätska och ny.

Nja. Nej. Hmm.

Jag vet att du förespråkar att man ska byta bromsvätska oftare än det står i serviceschemat men det är ärligt talat helt bortkastat och onödigt. Som att bara lasta en hiss med 50kg fast det står ”max 500kg” på skylten.

Bromskolvar fastnar framförallt för att bilen står still. Om kolvarna börjar ge anliggande broms så går det att massera upp kolvarna ganska enkelt. Om oket behöver bytas beror det inte på att man slarvat lite med byte av bromsvätska. Om oket behöver bytas kan man då renovera det men det skulle jag påstå ALDRIG beror på att bromsvätskan inte är bytt, utan att bilen just stått still.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
torsen
6 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Bromsvätskebyte kan orsaka stor skada, om man gör det på fel sätt.
Bytet bör ske genom sugmetoden - inte medelst pumpmetoden.
I alla fall inte på bilar som är några år gamla.
Eftersom kolven i huvudbromscylindern rört sig inom samma sträcka i loppet kan där ha uppstått en vändkant.
Om man med pumpmetoden upprepade gånger trampat kolven i cylindern i botten = över vändkanten - kan man med stor sannolikhet skada kolvpackningens tätande läpp.
Efter relativt kort tid kan bromspedalen "gå i botten" om man har otur.

Cuefa Ain't no place like home...
6 juni 2019 · 4 628 Inlägg

Om det byggs tryck på bromsarna utan att Du använder pedalen och dessutom med (minst) 1 nytt ok, skulle jag kika på huvudbromscylindern. Ett internt läckage nånstans där kan göra att den börjar bygga tryck, utan att Du använder bromspedalen.

Senast redigerat av Cuefa (6 juni 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang