Volvo s60 T5 Bränsletryck signal saknas ECM-290b

ArbS60
5 juni 2019 · 19 Inlägg

Haallåå. Nu har jag fått nog med min s60 T5 2005
Deså att jag har bytt bränslepump, Pem (bränslepumpstyrenhet), spridare även bränsletrycksgivaren. Allt är bytt som har med bränsle och göra men endå får jag ECM-290B bränsletryck signal saknas, även ibland ECM 290C bränsletryck hög signal, motorlampan lyser.  Går inte och radera kommer tillbaka.

Vad jag vet är att bränsletrycket ligger vid tomgång på 5.5bar som är för mycket och vid gaspådrag faller den ner ca 3.2bar som är för lite. Har haft detta felet länge. Finns de någon som har en aning vad som är felet? Har funderat på om de kablaget mellan pump och pem men men.

Volvo V60 D4 Inscription "Valentine" (2020)
turbodeath
5 juni 2019 · 2 452 Inlägg

har du köpt en pem med rätt nummer då? samnt är det samma slags spridare du bytt till o vilket progr använder du för att radera felkoder....kabeln tror jag inte på ...finns ju att köpa så du kan förlänga den o dra in den i bagaget eller under sättet istället...

döden kommer tillbaka
ArbS60
5 juni 2019 · 19 Inlägg

Har testat flera PEM. Originalet 002 flera stycken då och sedan 007 och samma fel hela tiden. Felet har varit länge nu och börjde långt innan jag börja byta ut delarna så som pump, spridare etc. Använder BSR felkod sökare. Felet raderas men kommer tillbaka efter 1-2 startningar.
Har tittat på kabeln till PEM under höger hjul. Den har ju grön skit i stiften, så korrosion finns på kabeln.

Volvo V60 D4 Inscription "Valentine" (2020)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
5 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Funderar på om du har ärg så leder det ström och beroende på hur det ser ut vid kontakten så kan väl signalvärdet variera lite..
En liten rengjöring kanske gör underverk..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
ArbS60
5 juni 2019 · 19 Inlägg

Grön skit finns ganska mycket då den gamla PEM var täckt av de men har försökt rensat med kontaktspray men ingen lycka där med. Mycket möjligt att de är ärg i kontakten..

Volvo V60 D4 Inscription "Valentine" (2020)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang