Har en audi rs6 auomat lådan fasnat i 2an

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

hej behöver lite hjälp min lådan har fastnat i 2:an växel vill inte växla upp men går att få in i R värkar paddlar funkar eller växla manual abs lampa lyser och antispedlapma någon så kan hjälpa  kan det vara att automat lådan är kass

Rensvinf
6 juni 2019 · 528 Inlägg

En så pass dyr bil är värd att få ett omdöme från en seriös verkstad.  (Nej, jag har ingen aning om vad felet är. Och ja, det är tykigt att skriva det. Men ngn kommer skriva det. Så det är lika bra att få det överstökat.)

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

jag tror att den ligger sig i nödläge jag har en  däck back som är mindre som är 255 20. 19 och dem andra är 225 35 19 så vet inte om det kan påverka lådan

Mew
6 juni 2019 · 2 152 Inlägg

Med fyrhjulsdrift är det viktigt att ha samma dimension på alla fyra hjulen, annars kan det ställa till med en hel del ja...

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2019 · 17 376 Inlägg

Lägger en Prem på denna.

Kan mycket väl vara så att lådan tagit stryk. it_mutt brukar ha koll på sånt här. Jag vet inte vilken det är.
Kanske är tur att lådan har gått i limp (om den nu gjort det, men hoppas)

Eftersom ESP/ABS lyser så är nog differensen mellan fram och bak för stor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

3 däck är samma men en back är för lite så ska byta däck och hoppas på att det löser sig. annas ska älja den så som den billigt

Cuefa Ain't no place like home...
6 juni 2019 · 4 628 Inlägg

rs6plusss skrev:
hej behöver lite hjälp min lådan har fastnat i 2:an växel vill inte växla upp men går att få in i R värkar paddlar funkar eller växla manual abs lampa lyser och antispedlapma någon så kan hjälpa  kan det vara att automat lådan är kass

Låter smärtsamt med en växellåda i 2:an... ^^

Men skämt åsido, jag gissar att Du har en RS6 av den första generationen?
De automatlådorna är inte de mest hållbara dessvärre.
En RS6 med rasad låda är värd betydligt mindre värd än en med fungerande låda, det kan vara värt att lämna lådan på renovering och SEN sälja den.

Finns många firmor som kan fixa dessa lådor, en av de absolut bästa imho är Automatlådor i Södertälje.
Snacka med dem vetja.

Senast redigerat av Cuefa (6 juni 2019)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

kan till lägga att det lyser batteri lampa
också

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

Ja det var ju en rätt "obetydlig" detalj du utelämnade. Några fler överraskningar på lager? Med andra ord, se till att bilen laddar som den skall. Dessutom så kan lysande batterilampa även innebära att vattenpumpen står still, det vill man inte.

Senast redigerat av Lockwood (6 juni 2019)

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

villken lager hänger inte med nu

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

Jag menade om det finns annat viktigt "du glömt att berätta"... Vattenpumpen kan drivas av samma rem som driver generatorn (lysande batterilampa brukar betyda att laddningen inte fungerar). Vill du verkligen köra så? Jag vet alltså inte om vattenpump och generator drivs av samma rem på en RS6, vi vet inte ens vilken generation din bil är...

Senast redigerat av Lockwood (6 juni 2019)

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

det är en audi rs6 c5 årsmodel 2004 gått 18 tusen mil

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

Fixa så batterilampan slocknar som steg 1. Kör inte med bilen så här.

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

tack för svar jag kör inte bilen ska  till verkstad och fixa dem  felen sen för jag se vad som ska hända ville bara få lite info här från någon kunnig så jag inte lägger pengar på  andra saker sen vissar sig att lådan är trasigt för det inte billiga saker på den bilen

panda666
6 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Cuefa skrev:

rs6plusss skrev:
hej behöver lite hjälp min lådan har fastnat i 2:an växel vill inte växla upp men går att få in i R värkar paddlar funkar eller växla manual abs lampa lyser och antispedlapma någon så kan hjälpa  kan det vara att automat lådan är kass

Låter smärtsamt med en växellåda i 2:an... ^^

Men skämt åsido, jag gissar att Du har en RS6 av den första generationen?
De automatlådorna är inte de mest hållbara dessvärre.
En RS6 med rasad låda är värd betydligt mindre värd än en med fungerande låda, det kan vara värt att lämna lådan på renovering och SEN sälja den.

Finns många firmor som kan fixa dessa lådor, en av de absolut bästa imho är Automatlådor i Södertälje.
Snacka med dem vetja.

LOL^^ ja fatta denna också^^ lägger prem också, väldigt intresserad av vad felet är, är generatorn som strular? eftersom ts säger att batterilampan lyser, får man fråga varför den kördes med ett däck av annat dimension? hoppas ja inte missade nått som ts skrev. visste inte det var så känsligt på en gammal bil, vet inte om däcktryckslampan lyser ifall det är olika däck på bilen eller bara ifall den lyser om man har för lite luft.

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

Ja nu börjar hyenorna vakna, garaget i ett nötskal. Jag börjar redan tröttna sad.

Utmarks-Loke
6 juni 2019 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:
...får man fråga varför den kördes med ett däck av annat dimension? hoppas ja inte missade nått som ts skrev. visste inte det var så känsligt på en gammal bil, vet inte om däcktryckslampan lyser ifall det är olika däck på bilen eller bara ifall den lyser om man har för lite luft.

En differential fungerade likadant 2004 som idag, ja den fungerade faktiskt på samma sätt 1950 också. Olika stora däck på samma axel sliter ut en differential relativt snabbt och olika stora däck på framaxel och bakaxel på en fyrhjulsdriven bil förstör antingen ena differentialerna eller också fördelningslådan, beroende på vad det är för sorts.

panda666
6 juni 2019 · 4 228 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
...får man fråga varför den kördes med ett däck av annat dimension? hoppas ja inte missade nått som ts skrev. visste inte det var så känsligt på en gammal bil, vet inte om däcktryckslampan lyser ifall det är olika däck på bilen eller bara ifall den lyser om man har för lite luft.

En differential fungerade likadant 2004 som idag, ja den fungerade faktiskt på samma sätt 1950 också. Olika stora däck på samma axel sliter ut en differential relativt snabbt och olika stora däck på framaxel och bakaxel på en fyrhjulsdriven bil förstör antingen ena differentialerna eller också fördelningslådan, beroende på vad det är för sorts.

tack så mycket för info, då kan vi börja anta att nått viktigt måste ha gett sig då ts kört me olika dimensioner.

@Lockwood, du har varit medlem i 1 år typ och redan blivit trött på hyenorna, typiskt. Hyenor kan vara ganska trevliga om man lär känna dom, ser du dom tex i lejonkungen? dom skrattar ofta och har roligt tsammans, varför är du redan trött på dom? ge dom en chans va?

Utmarks-Loke
6 juni 2019 · 5 809 Inlägg

panda666 skrev:

Svarte_Orm skrev:

panda666 skrev:
...får man fråga varför den kördes med ett däck av annat dimension? hoppas ja inte missade nått som ts skrev. visste inte det var så känsligt på en gammal bil, vet inte om däcktryckslampan lyser ifall det är olika däck på bilen eller bara ifall den lyser om man har för lite luft.

En differential fungerade likadant 2004 som idag, ja den fungerade faktiskt på samma sätt 1950 också. Olika stora däck på samma axel sliter ut en differential relativt snabbt och olika stora däck på framaxel och bakaxel på en fyrhjulsdriven bil förstör antingen ena differentialerna eller också fördelningslådan, beroende på vad det är för sorts.

tack så mycket för info, då kan vi börja anta att nått viktigt måste ha gett sig då ts kört me olika dimensioner.

Eller så har bilen känt att hjulen snurrar olika fort och ställt sig i "limp home"

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

det så att jag har fått punktering och la en  annat däck men har inte kört längre en 40 km

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang