Har en audi rs6 auomat lådan fasnat i 2an

Lockwood
6 juni 2019 · 394 Inlägg

RS6Plus: Bra! 40 km är ingen fara. Se till att batterilampan slocknar. Läs ut felkoder. Radera felkoder. Laga ev fel som är permanenta. Uppdatera ev mjukvaran till växellådan. Lådan lär fungera igen. Kör vidare .

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

tack alla

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Lockwood skrev:
RS6Plus: Bra! 40 km är ingen fara. Se till att batterilampan slocknar. Läs ut felkoder. Radera felkoder. Laga ev fel som är permanenta. Uppdatera ev mjukvaran till växellådan. Lådan lär fungera igen. Kör vidare .

Vad fint då. Lämnar du garanti på det? Det är ju faktiskt en Audi...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

tack för svaren men ska försöka fixa alla dem så fel så hoppas jag på det bästa

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

en fråga til är när jag läggen den i R så slår den typ men funkar fin slirar inte men i d så börjar den vara i 2 växel men går att köra men bara i d men när jag läger den i Manuel så visar det inga i instrumentpanelen att och padlar funkar inte s funkar inte så det är det jag är lite förivrad kollad under bilen läckte inga olja så när jag kör dn i d typ så slira inget eller något konstig den går att köra typ 12o km med 2an

Mew
6 juni 2019 · 2 152 Inlägg

Byt så alla 4 hjul är lika innan du kör mer med bilen! Det är VÄLDIGT viktigt, som sagt!

rs6plusss
6 juni 2019 · 14 Inlägg

tack ska göra det

Cuefa Ain't no place like home...
7 juni 2019 · 4 628 Inlägg

rs6plusss skrev:
en fråga til är när jag läggen den i R så slår den typ men funkar fin slirar inte men i d så börjar den vara i 2 växel men går att köra men bara i d men när jag läger den i Manuel så visar det inga i instrumentpanelen att och padlar funkar inte s funkar inte så det är det jag är lite förivrad kollad under bilen läckte inga olja så när jag kör dn i d typ så slira inget eller något konstig den går att köra typ 12o km med 2an

Jag har precis lämnat en växellåda till en S8 på renovering för exakt samma symptom.

Felkoderna på den var växlingsförhållande orimligt eller något sådant.

Om man raderade felkoderna så syntes alla växlar i indikatorn i mätarhuset, men så fort man försökte köra så varvade bilen bara utan att röra sig, för att sen kasta i 3an och slira iväg. Då kom felkoden tillbaks.

Dessutom la den i R ganska aggresivt.

Det låter som din växellåda är lite less på livet men återigen har samtliga som skrivit här gjort en väldigt avancerad skrivbords-undersökning, dvs eftersom ingen av oss har pillat på bilen i fråga IRL så är det bara gissningar och antaganden vi sysslar med.

Låt verkstaden göra felsökningen och meddela oss gärna vad de kommer fram till! smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
rs6plusss
7 juni 2019 · 14 Inlägg

förstår men min lådan slirar inte och går att köra typ med 2an

jaka54
7 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!!
Det blir lite svårt att förstå vad du vill ha sagt rs6plusss när du inte sätter ut punkt  och kommatecken.wink

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2019 · 17 379 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!!
Det blir lite svårt att förstå vad du vill ha sagt rs6plusss när du inte sätter ut punkt  och kommatecken.wink

Du får läsa mellan raderna Jaka!

Symptom:
Bilen startar fint och på läge "D" lägger den in 2:an och håller sig på den växeln hela tiden.
Den går att backa med också men smäller/hugger in backen.
I manuellt läge reagerar den inte på paddlarna och visar heller inte aktuell växel i displayen.

ESP/ABS lyser. Troligen fungerar inte dessa då.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Utmarks-Loke
7 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Men sånt måste väl vara enkelt och billigt att fixa på en RS6?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang