Defekta bromsar

Simont02
6 juni 2019 · 5 Inlägg

Hejsan. Skulle behöva hjälp me min Volvo 965 från 95 då bromsarna är skitkassa, de är inte någe luft i systemet men pedalen är svampig å jävlig då motorn är igång, när motorn är av så bygger pedalen tryck och blir stum och sen är alla oken renoverade med nya packningar... tack på förhand

torsen
6 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Kolla bromsslangarna så att de inte med ålder fått cordbrott.
Visar sig som "bulor" på slangarna då de utsätts för tryck.

M123
6 juni 2019 · 962 Inlägg

Har bilen ABS?
Om så kan det fortfarande finnas luft i blocket vid pumpen som åker fram och tillbaka.
Annars är torsen's ssssslangtips en het kandidat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
6 juni 2019 · 7 198 Inlägg

Om bilen har ABS så instämmer jag med M123.
För många år sedan hade jag ett he#¤%&ete med luft i ABS-blocket.
Beroende på att jag DÅ tillämpat pumpmetoden då jag luftade.
Numera ALLTID sugmetoden.

Simont02
6 juni 2019 · 5 Inlägg

torsen skrev:
Kolla bromsslangarna så att de inte med ålder fått cordbrott.
Visar sig som "bulor" på slangarna då de utsätts för tryck.

Okej tack för tipset ska kolla senare på dagen!

Simont02
6 juni 2019 · 5 Inlägg

M123 skrev:
Har bilen ABS?
Om så kan det fortfarande finnas luft i blocket vid pumpen som åker fram och tillbaka.
Annars är torsen's ssssslangtips en het kandidat.

Okej jo de är ABS min tanke var att de kunde finnas kvar där men har inga bra grejer till de. Eller kan de gå om man tvångskör ABS enheten?

jaka54
6 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Mekonomens bromsluftare fungerar bra!

torsen
6 juni 2019 · 7 198 Inlägg

[i]

Simont02 skrev:

M123 skrev:
Har bilen ABS?
Om så kan det fortfarande finnas luft i blocket vid pumpen som åker fram och tillbaka.
Annars är torsen's ssssslangtips en het kandidat.

Okej jo de är ABS min tanke var att de kunde finnas kvar där men har inga bra grejer till de. Eller kan de gå om man tvångskör ABS enheten?


Vad menar du med att tvångsköra ABS-enheten?
Förklara gärna närmare.[/i]

M123
6 juni 2019 · 962 Inlägg

Simont02 skrev:

M123 skrev:
Har bilen ABS?
Om så kan det fortfarande finnas luft i blocket vid pumpen som åker fram och tillbaka.
Annars är torsen's ssssslangtips en het kandidat.

Okej jo de är ABS min tanke var att de kunde finnas kvar där men har inga bra grejer till de. Eller kan de gå om man tvångskör ABS enheten?

Vet inte hur det är på Volvo och då äldre men nyare bilar har ju det med sig att man luftar den via datorn.
Men jag har tidigare på högsta punkten, då sett till en anslutning öppnat den utan tryck och bil avslagen så den inte sugit in luft låtit den blöda ut vätska.
Detta är något jag inte vill rekommendera då du kan få in mer luft om du har otur och sen vill man ju inte ha bromsvätska på ömtåliga saker som lack osv.

Men sen hur du gör det är ju upp till dig, se bara till att det är en punkt på systemet som är högt och bilen av, pumpen vill annars suga in luft.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang