Låna ut sportbil/lyxbil för ersättning

kontantlost
6 juni 2019 · 19 Inlägg

Tja,

om man nu äger en sportbil runt miljonkronorsklassen (t.ex Audi R8, Ferrari F430, Porsche 911 Carrera, Nissan GT-R) eller för den delen en Lincoln Town Car (limo) för några hundratusen, varför inte hyra ut den under ägotiden?

Om man cashat bilen och endast har försäkring/bränsle/värdeminskning/service/däck som största utgifter, varför inte hyra ut den ibland istället för att låta den stå i garaget?

Du kanske har en granne vars unge tar studenten, en kusin som gärna vill låna bilen 2-3 timmar, en annan granne som vill ha en upplevelse osv. Detta behöver ej ske ofta, men säg att du gör det i snitt 2 ggr/mån och får ersättning. Säg att du räknar fram en rimlig ersättning på kanske 1000kr/mil och sätter ett tak på max 3 mil. Ofta kan du själv närvara i bilen (om någon bara vill ha en liten skjuts i en lyxbil, istället för att betala taxi...). Går detta att göra? Givetvis ENDAST till personer du litar väldigt mycket på (släkt) eller grannen som är 58 vars son nu tar studenten m.m.

Säg att man får in några tusen per mån på detta sätt, lär ju nästan kunna täcka försäkringen/bränslet och kanske en portion av värdeminskningen. Låter för mig som ganska bra.

Eller varför inte bara äga en lincoln limo som man låter stå i garaget bara, använda den vid tillfällen där grannskapet eller bekanta vill ha limo och ta typ 1000kr/timmen (halva priset av vad firmor gör)?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2019 · 14 007 Inlägg

kontantlost skrev:
Tja,

om man nu äger en sportbil runt miljonkronorsklassen (t.ex Audi R8, Ferrari F430, Porsche 911 Carrera, Nissan GT-R) eller för den delen en Lincoln Town Car (limo) för några hundratusen, varför inte hyra ut den under ägotiden?

Om man cashat bilen och endast har försäkring/bränsle/värdeminskning/service/däck som största utgifter, varför inte hyra ut den ibland istället för att låta den stå i garaget?

Du kanske har en granne vars unge tar studenten, en kusin som gärna vill låna bilen 2-3 timmar, en annan granne som vill ha en upplevelse osv. Detta behöver ej ske ofta, men säg att du gör det i snitt 2 ggr/mån och får ersättning. Säg att du räknar fram en rimlig ersättning på kanske 1000kr/mil och sätter ett tak på max 3 mil. Ofta kan du själv närvara i bilen (om någon bara vill ha en liten skjuts i en lyxbil, istället för att betala taxi...). Går detta att göra? Givetvis ENDAST till personer du litar väldigt mycket på (släkt) eller grannen som är 58 vars son nu tar studenten m.m.

Säg att man får in några tusen per mån på detta sätt, lär ju nästan kunna täcka försäkringen/bränslet och kanske en portion av värdeminskningen. Låter för mig som ganska bra.

Eller varför inte bara äga en lincoln limo som man låter stå i garaget bara, använda den vid tillfällen där grannskapet eller bekanta vill ha limo och ta typ 1000kr/timmen (halva priset av vad firmor gör)?

Hade jag råd att köpa en bil i miljonklassen så borde jag rimligtvis ha råd med de löpande utgifterna. Så nej, jag skulle aldrig hyra ut den men det är jag det.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
kontantlost
6 juni 2019 · 19 Inlägg

Vettemannen skrev:

kontantlost skrev:
Tja,

om man nu äger en sportbil runt miljonkronorsklassen (t.ex Audi R8, Ferrari F430, Porsche 911 Carrera, Nissan GT-R) eller för den delen en Lincoln Town Car (limo) för några hundratusen, varför inte hyra ut den under ägotiden?

Om man cashat bilen och endast har försäkring/bränsle/värdeminskning/service/däck som största utgifter, varför inte hyra ut den ibland istället för att låta den stå i garaget?

Du kanske har en granne vars unge tar studenten, en kusin som gärna vill låna bilen 2-3 timmar, en annan granne som vill ha en upplevelse osv. Detta behöver ej ske ofta, men säg att du gör det i snitt 2 ggr/mån och får ersättning. Säg att du räknar fram en rimlig ersättning på kanske 1000kr/mil och sätter ett tak på max 3 mil. Ofta kan du själv närvara i bilen (om någon bara vill ha en liten skjuts i en lyxbil, istället för att betala taxi...). Går detta att göra? Givetvis ENDAST till personer du litar väldigt mycket på (släkt) eller grannen som är 58 vars son nu tar studenten m.m.

Säg att man får in några tusen per mån på detta sätt, lär ju nästan kunna täcka försäkringen/bränslet och kanske en portion av värdeminskningen. Låter för mig som ganska bra.

Eller varför inte bara äga en lincoln limo som man låter stå i garaget bara, använda den vid tillfällen där grannskapet eller bekanta vill ha limo och ta typ 1000kr/timmen (halva priset av vad firmor gör)?

Hade jag råd att köpa en bil i miljonklassen så borde jag rimligtvis ha råd med de löpande utgifterna. Så nej, jag skulle aldrig hyra ut den men det är jag det.

/Benny

En basmodell 911 Carrera från '14-15 kan du ju köpa för 850 000, har du betalat den cash kostar den inte mer att äga per månad än en ny Audi. De löpande utgifterna är således inte så höga men det finns potential att hyra ut den korta stunder till rätt personer, tänker jag i alla fall?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
6 juni 2019 · 14 007 Inlägg

kontantlost skrev:

Vettemannen skrev:

kontantlost skrev:
Tja,

om man nu äger en sportbil runt miljonkronorsklassen (t.ex Audi R8, Ferrari F430, Porsche 911 Carrera, Nissan GT-R) eller för den delen en Lincoln Town Car (limo) för några hundratusen, varför inte hyra ut den under ägotiden?

Om man cashat bilen och endast har försäkring/bränsle/värdeminskning/service/däck som största utgifter, varför inte hyra ut den ibland istället för att låta den stå i garaget?

Du kanske har en granne vars unge tar studenten, en kusin som gärna vill låna bilen 2-3 timmar, en annan granne som vill ha en upplevelse osv. Detta behöver ej ske ofta, men säg att du gör det i snitt 2 ggr/mån och får ersättning. Säg att du räknar fram en rimlig ersättning på kanske 1000kr/mil och sätter ett tak på max 3 mil. Ofta kan du själv närvara i bilen (om någon bara vill ha en liten skjuts i en lyxbil, istället för att betala taxi...). Går detta att göra? Givetvis ENDAST till personer du litar väldigt mycket på (släkt) eller grannen som är 58 vars son nu tar studenten m.m.

Säg att man får in några tusen per mån på detta sätt, lär ju nästan kunna täcka försäkringen/bränslet och kanske en portion av värdeminskningen. Låter för mig som ganska bra.

Eller varför inte bara äga en lincoln limo som man låter stå i garaget bara, använda den vid tillfällen där grannskapet eller bekanta vill ha limo och ta typ 1000kr/timmen (halva priset av vad firmor gör)?

Hade jag råd att köpa en bil i miljonklassen så borde jag rimligtvis ha råd med de löpande utgifterna. Så nej, jag skulle aldrig hyra ut den men det är jag det.

/Benny

En basmodell 911 Carrera från '14-15 kan du ju köpa för 850 000, har du betalat den cash kostar den inte mer att äga per månad än en ny Audi. De löpande utgifterna är således inte så höga men det finns potential att hyra ut den korta stunder till rätt personer, tänker jag i alla fall?

Men varför ska du hyra ut den? Du utsätter ju bilen för stor skaderisk. Ska du upprätta hyreskontrakt så kan det kanske bli speciell försäkring som kanske är dyr eller har du tänkt att chansa och få pengarna lite vid sidan om. Då kanske inte bilens ordinarie försäkring gäller. Har den som hyr råd att betala kanske 100k om det händer en olycka. Detta är mina tankar angående det hela.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
6 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Aldrig i livet!

Jag vet att mina föräldrar fått frågan nu i studenttider om att folk vill hyra deras flaggskepp för några tusenlappar. Farsan frågade mig om det kan vara ok? Jag sa blankt nej. Vem vet vad som händer i den bilen...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
SportPilot Ubåtsingenjör
6 juni 2019 · 7 217 Inlägg

Ring ditt försäkringsbolag och kolla om det är okej. Jag själv hade ALDRIG betalat 1000kr/mil för att köra en liknande bil... om man är så kåt på att få testa en sådan så är det bara att åka till en bilhandlare och leka intresserad. Att sen betala för att ägaren ska få sig en gratis åk tur ?! ( du skulle ju åka med) Finns nog ingen frisk människa som hade betalat för det.

Sen säger du dessutom att det handlar om nära vänner, släkt osv ... låna ut bilen gratis, var inte en snåljåp, det är det värsta som finns.

Senast redigerat av SportPilot (6 juni 2019)

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
M123
6 juni 2019 · 962 Inlägg

Låter inte som en affärsplan utan ett sätt att lägga plåster på ett blödande bilägande.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
torsen
6 juni 2019 · 7 198 Inlägg

kontantlost skrev:
Tja,

om man nu äger en sportbil varför inte hyra ut den under ägotiden?

Antar att din fråga är hypotetisk, eller hur?
I så fall måste du kolla med ditt försäkringsbolag om det är OK att hyra ut bilen(för pengar).
Att däremot låta någon anhörig, över 25 år, köra en studentresa i din (helförsäkrade) bil är inget problem.

kontantlost
6 juni 2019 · 19 Inlägg

Intressanta svar,

antagligen en dum idé som många här påpekar. Skulle aldrig hyra ut min sportbil till någon gratis, om släkting skulle vilja köra den i en timme skulle jag förvänta mig tillbaks minst en fulltankad bil och ev. bjussa på ex. biltvätt.

Men ja det är högst hypotetiskt

SportPilot Ubåtsingenjör
6 juni 2019 · 7 217 Inlägg

kontantlost skrev:
Intressanta svar,

antagligen en dum idé som många här påpekar. Skulle aldrig hyra ut min sportbil till någon gratis, om släkting skulle vilja köra den i en timme skulle jag förvänta mig tillbaks minst en fulltankad bil och ev. bjussa på ex. biltvätt.

Men ja det är högst hypotetiskt

Även jag hade förväntat mig att de tankat bilen, men jag hade inte begärt det smile sen beror det såklart på hur nära man står varandra, de jag inte hade lånat ut bilen till hade inte fått hyra den heller

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Premium96
7 juni 2019 · 44 Inlägg

SportPilot skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och kolla om det är okej. Jag själv hade ALDRIG betalat 1000kr/mil för att köra en liknande bil... om man är så kåt på att få testa en sådan så är det bara att åka till en bilhandlare och leka intresserad. Att sen betala för att ägaren ska få sig en gratis åk tur ?! ( du skulle ju åka med) Finns nog ingen frisk människa som hade betalat för det.

Sen säger du dessutom att det handlar om nära vänner, släkt osv ... låna ut bilen gratis, var inte en snåljåp, det är det värsta som finns.

Krävs dock lite mer än att "åka till en bilhandlare och leka intresserad". Ingen frisk bilhandlare släpper ut sportbilar så där.

Hade jag ägt en lite finare standardbil (Audi A6, BMW osv) hade jag kunnat tänka mig hyra ut den. Kan tänka mig att det finns en marknad för det till studenter osv. Hade däremot aldrig hyrt ut en dyrare bil, folk kör sådana bilar som idioter när det inte är deras.

SportPilot Ubåtsingenjör
7 juni 2019 · 7 217 Inlägg

Premium96 skrev:

SportPilot skrev:
Ring ditt försäkringsbolag och kolla om det är okej. Jag själv hade ALDRIG betalat 1000kr/mil för att köra en liknande bil... om man är så kåt på att få testa en sådan så är det bara att åka till en bilhandlare och leka intresserad. Att sen betala för att ägaren ska få sig en gratis åk tur ?! ( du skulle ju åka med) Finns nog ingen frisk människa som hade betalat för det.

Sen säger du dessutom att det handlar om nära vänner, släkt osv ... låna ut bilen gratis, var inte en snåljåp, det är det värsta som finns.

Krävs dock lite mer än att "åka till en bilhandlare och leka intresserad". Ingen frisk bilhandlare släpper ut sportbilar så där.

Hade jag ägt en lite finare standardbil (Audi A6, BMW osv) hade jag kunnat tänka mig hyra ut den. Kan tänka mig att det finns en marknad för det till studenter osv. Hade däremot aldrig hyrt ut en dyrare bil, folk kör sådana bilar som idioter när det inte är deras.

Jag har testat det mesta hos bilhandlare smile även Ferraris och Lambos

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
rcy
7 juni 2019 · 1 705 Inlägg

kontantlost skrev:
...om släkting skulle vilja köra den i en timme skulle jag förvänta mig tillbaks minst en fulltankad bil och ev. bjussa på ex. biltvätt.

Hade någon tvättat min bil så hade jag avlivat dom på plats, omedelbart!
Jag har sett hur dom flesta tvättar bilar och det är ingenting jag någonsin kommer att tillåta att någon av mina bilar utsätts för.

Men för att återgå till frågan så nej, jag skulle aldrig ha hyrt ut en bil.
Dom jag litar på får låna bilen gratis, dom jag inte litar på får inte köra den alls.

BMW 320i "tysken" (2007)
BMW 325i "isbilen" (1992)
Audi A6 Allroad "biitörbo fyrrhjula" (2002)
tonkabeaver
22 augusti 2023 · 7 Inlägg

r8 for 2000 dygn ar fint ..spyder finns i uppsala.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang