Köra 100 mil med bil som behöver servas

Premium96
7 juni 2019 · 44 Inlägg

Hej!

Ska köra ca 100 mil tur och retur i början av nästa vecka, och min bil behöver servas nu. (Gått mer eller mindre exakt 1500 mil sen senaste servicen.)

Har försökt få tag på en verkstad som kan serva den innan dess, men det är ju självklart ingen som har tid.

Det är oljan jag oroar mig för, tycker man rätt exakt ska byta när det gått 1500 mil sen senast. Men vågar jag köra 100 mil med samma olja, eller är det idiotiskt?

Bilen är en Peugeot 107 och den blev servad för cirka sju-åtta månader sedan.

Jag kan inte byta olja, hade gärna lärt mig men då jag bor i storstan utan några verktyg what-so-ever så blir det svårt.

Utmarks-Loke
7 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Långfärder sliter ju mindre än många korta turer så jag tror inte du behöver vara speciellt orolig. Kolla bara så nivån är bra innan du ger dig av.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 juni 2019 · 17 379 Inlägg

Bara kör. Inga problem.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
zleepy Trucker
7 juni 2019 · 1 391 Inlägg

Byta olja är enkelt, leta reda på en GDS hall, hissa upp kärran, lossa oljepluggen i tråget, tappa ur oljan, dra åt den med ny packning, skruva loss oljefiltret med en avdragare, skruva dit nytt filter, dra åt med handkraft, häll i anvisad mängd olja, kolla stickan, färdigt smile

Jag hade nog inte ens väntat till 1500mil att byta olja, max 1000mil kör jag smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
torsen
7 juni 2019 · 7 198 Inlägg

zleepy skrev:
Byta olja är enkelt, leta reda på en GDS hall, hissa upp kärran, lossa oljepluggen i tråget, tappa ur oljan, dra åt den med ny packning, skruva loss oljefiltret med en avdragare, skruva dit nytt filter, dra åt med handkraft, häll i anvisad mängd olja, kolla stickan, färdigt smile
Jag hade nog inte ens väntat till 1500mil att byta olja, max 1000mil kör jag smile

Kan nog vara betydligt enklare med en s k oljebytare(från bl a Biltema).
Oljebytaren är en 12 volt pump som via oljestickans hål suger ut oljan ur motorn ner i en dunk.
Då behöver man (på de flesta bilar) inte ens komma under bilen.
Oljebytaren drivs av strömmen i cigtänduttaget(eller mobilladduttaget).
Det enda du behöver är en dunk olja och en tom dunk samt oljefilter och papper eller trasor för att torka upp ev oljespill.
Beroende på bil kan det behövas verktyg för att lossa filtret.
Spinoff/-onfilter kräver(i regel) inga specialverktyg.
På mina bilar brukar det räcka med en jättepolygrip(som inte är så dyr hos t ex Biltema).

Men är det en bilmotor med insatsfilter kan det besvärligare, tyvärr.
Kan inte modena små Peugeot.
Någon annan kanske vet vilken typ av oljefilter t s bil har?
Små Citroener(syskonen) hade förr spinoff/-onfilter(vilket även min nuvarande "hobbycittra" har).

Ivel´s synpunkter bör beaktas, alltså det här med garantikrav.
Ingen billeverantör har rätt att kräva att service/oljebyte ska ske på auktoriserad verkstad för att garantin ska gälla.
Men oljebytesintervallerna tummar man inte på.
Så skriv själv in i serviceboken att du bytt olja.

Lycka till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang