245 b230f går som skit,

AntonGunnarsson
10 juni 2019 · 54 Inlägg

Tjena, hoppas att någon här kan hjälpa mig med mitt problem.

Motor B230F, årsmodell på bilen -90

Kortfattat vad som är gjort/kollat/bytt, men ingående beskrivning finns längre ner:

Felkod 1-2-1 Felaktig signal från LMM
LMM bytt (Biltema)
Går bra i 5 dagar, sedan går den knappt att starta
mycket gas och den hoppar igång men går inte på tomgång
Inga felkoder
Rotor, fördelarlock, tändkablar, stift bytt
Huvudsäkringshållare för styrenheter rengord och ny säkring
Inget resultat
kopplat ur LMM
Nu startar bilen, går på tomgång
Lånar en LMM (bosch) av en kompis
Bilen startar går på tomgång, går bra
Kopplar in min gamla LMM (bosch)
Bilen går som skit igen
Kopplar ur spridarkontaktet till
cylinder 1 - inget händer
cylinder 2 - motorn hostar till orkar knappt gå runt
cylinder 3 - motorn hostar till orkar knappt gå runt
cylinder 4 - inget händer

Fick felkoder när jag kopplade ur LMM och spridarna, återställde, kört 2 vändor på sammanlagt 10 mil, inga felkoder, felet kvarstår

Bilen gick som bäst när jag hade bytt till biltemas LMM men bara under några dagar-

Jag vet att det kan vara svårt att få en helhet i felsökningen när man inte står vid motorn så jag är tacksam för alla som tar sig tid!

Senast redigerat av AntonGunnarsson (13 juni 2019)

simlar
10 juni 2019 · 5 524 Inlägg

Du har LH 2.4
Du ska ha en LMM med Bosch artnr 0280 212 016

Har du en säkring i en vit hållare i motorrummet så byt ut den och spraya i oxidlösare i säkringshållaren.
Den är huvudsäkringen till alla givare vad jag förstått och ger diverse motorgångsproblem.

Har du köpt en Biltema LMM?
Köpte själv en sådan och bilen gick bra i två dagar innan den gick som skit igen.
Lämnade tillbaka på garanti och köpte en begagnad Bosch och bilen har nu gått som en klocka sen dess.

Rengör gasspjället också, man får dålig tomgång om det är väldigt skitigt.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
AntonGunnarsson
10 juni 2019 · 54 Inlägg

simlar skrev:
Du har LH 2.4
Du ska ha en LMM med Bosch artnr 0280 212 016

Har du en säkring i en vit hållare i motorrummet så byt ut den och spraya i oxidlösare i säkringshållaren.
Den är huvudsäkringen till alla givare vad jag förstått och ger diverse motorgångsproblem.

Har du köpt en Biltema LMM?
Köpte själv en sådan och bilen gick bra i två dagar innan den gick som skit igen.
Lämnade tillbaka på garanti och köpte en begagnad Bosch och bilen har nu gått som en klocka sen dess.

Rengör gasspjället också, man får dålig tomgång om det är väldigt skitigt.

Tack för tipsen, Biltemas LMM stämmer bra det! Ska testa övriga grejer också så får jag se om det hjälper!

Du kan ju inte garantera att jag har LH 2.4 eller? Motorn kan va bytt, bilen är ändå 30 år gammal. Jag har ju ingen aning om vad de tidigare ägarna har gjort. Kan man läsa på någon box eller liknande vilket sprut de är?

Steff240
10 juni 2019 · 1 017 Inlägg

Har du en dosa för felkoder i motorrummet så har du lh 2.4.
B230f finns även med lh2.2 men den kan man inte läsa av felkoder på överhuvudtaget.

En tanke, du har inte råkat knöla till en tändkabel eller 2 när du grejat med stiften? Gamla torra tändkablar gillar inte alltid att behöva röra på sig hmm

AntonGunnarsson
11 juni 2019 · 54 Inlägg

Steff240 skrev:
Har du en dosa för felkoder i motorrummet så har du lh 2.4.
B230f finns även med lh2.2 men den kan man inte läsa av felkoder på överhuvudtaget.

En tanke, du har inte råkat knöla till en tändkabel eller 2 när du grejat med stiften? Gamla torra tändkablar gillar inte alltid att behöva röra på sig hmm

nytt fördelarlock, rotor och tändkablar kommer idag, ska testa att byta dom också, tack för svaret smile

simlar
11 juni 2019 · 5 524 Inlägg

LH2.4 sitter i alla 240 med b230f från modellår 1989, väldigt ovanligt att man byter insprutning om man inte trimmat bilen så skulle bli förvånad om du inte skulle ha lh2.4 i bilen.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
AntonGunnarsson
12 juni 2019 · 54 Inlägg

Uppdaterat Orginalinlägg

simlar
13 juni 2019 · 5 524 Inlägg

Jag tolkar din text som att bilen går som den ska med LMM som du lånade av din kompis så verkar det ju då som att både din biltema LMM och din original LMM är trasig.

Lämna tillbaka biltema LMM på garanti och få pengarna tillbaka och köp en av välkänt märke (elr beställa några stycken från kina, samma som biltema säljer kostar 300kr/st på aliexpress).

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang