Sålde min bil och den gick sönder strax efter

Nyman_
11 juni 2019 · 602 Inlägg

Hej. Så jävla jobbigt och tråkigt läge.
Sålde min Opel vivaro 2005 skåpbil i lördags, 30k mil på mätaren precis.
Bor på gotland så dom kom ner hit o köpte den för 26k.
Jag har ägt den sedan november förra året, bytt växellåda, urtrampningslagret, kamrem/vpump, diverse givare och lite sånt, kört den dagligen efter det så ungefär 700mil.
Besiktade den dessutom i onsdags innan dom kom för att inte sälja den med något fuffens.
En halv timma efter dom kommit av båten i Nynäs ringer dom och är tokiga för kopplingspedalen har gått i botten..
Skriker o gapar att jag lurat dom och jag ska komma dit o köpa tillbaka bilen som jag lurat dom på.

Kallad horunge och "du ska göra rätt för dig, fattar du??" "du strular, jag sa uttryckligen att du inte ska strula med mig"

Trots tråkigt beteende så tycker jag ju synd om dom, sjuk otur. Så jag sa att jag tar kostnaden på verkstaden om de inte blir för dyrt, över 10k har jag inte lust att lägga på en bil jag just sålt.
Den står på verkstad nu och dom ska kolla den om någon dag, dom själva verkar inte så kunniga men dom trodde att vätskan rinner av, till slavcylindern alltså.
Minns att de sitter som en plastnippel som låser fast röret mot slavcylindern och jag ber till gud att det bara är den som lossnat. . Varför den nu skulle göra de helt plötsligt när jag kört bilen så länge utan problem.

Vilken jävla soppa.. Har heller ingen lust att köpa tillbaka min bil för samma pris dock att den nu är trasig, dessutom åka båten upp för att bogsera hem den.

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Low
11 juni 2019 · 3 304 Inlägg

Skulle man blivit kallad för sånt utan anledning så kan dom ju glömma hjälp.

spillolja
11 juni 2019 · 4 020 Inlägg

Finns ingen anledning att ta tillbaka om det sålder för så lite pengar som 26.000:-  för en skåpbil

begagnat är begagnat

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Presidento Of World
11 juni 2019 · 3 321 Inlägg

spillolja skrev:
Finns ingen anledning att ta tillbaka om det sålder för så lite pengar som 26.000:-  för en skåpbil

begagnat är begagnat

Dessutom 30k mil..

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Janneutanb
11 juni 2019 · 7 271 Inlägg

Med en sån attityd är det bara att blockera numret och ignorera.

simlar
11 juni 2019 · 5 523 Inlägg

https://www.hallakonsument.se/tips-for- … vatperson/

Eftersom du inte verkar ha dolt något fel och gjort ditt yttersta som säljare att leverera en bil i gott skick så anser jag inte att du ska behöva ta på dig någon kostnad alls.
Speciellt inte när köparen verkar bete sig väldigt otrevligt.

En gammal bil är just en gammal bil och kan gå sönder precis när som helst pga ålder och slitage.
Det bör man vara väl medveten om när man köper en billig bil.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
granadadr
11 juni 2019 · 7 286 Inlägg

om dem kallar dig Horunge så kan då jag förstå vad för folk du sålt den till,, suck sad

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
11 juni 2019 · 17 455 Inlägg

granadadr skrev:
om dem kallar dig Horunge så kan då jag förstå vad för folk du sålt den till,, suck sad

Frågan är om den är trasig över huvud taget...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
volvo245amazon
11 juni 2019 · 110 Inlägg

Det är köparens plikt att kolla skicket på bilen, du ska inte göra något!
Om dom kallat dig "horunge" så skit i dom, be dom anmäla dig i så fall till polisen.
Och du ska inte betala ett skit!

jaka54
11 juni 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Jäkla typer det finns! Han köpte ju en begagnad bil, då får man räkna med småfel. Antagligen bara kopplingscylindern som gått! Enkelt att byta själv. Blockera numret bara och glöm alltihop! Du har ju gjort allt som du kunnat göra men höge faro swisha inga pengar!

Off
11 juni 2019 · 101 Inlägg

Hade du sålt den till en person du känner hade detta varit snyggt av dig att erbjuda ersättning för att åtgärda felet, men med tanke på hur köparen betett sig mot dig vill jag absolut att du inte ska betala någonting.

Nyman_
11 juni 2019 · 602 Inlägg

Hej alla..
Ja, verkstaden ringde förut idag.
Och den verkstaden har då jag inget förtroende för, han sa "ja du, detta kan vi inte svara på fören vi tagit ner koppling, tycker de låter som missljud när man tycker ner pedalen" men pedalen är ju helt slapp svarade jag, "ja men vi hör ju vad vi hör!?" "dessutom vet man aldrig om lådan är kass nu med" vet inte exakt men minst 10k sa han.
Ett jävla skämt helt enkelt förmodligen vill han inte röra bilen för jag tror inte ett skit på det där.
Så jävla typiskt att de blev en skit verkstad me, varken jag eller vivaroägaren tror att han talar sanning!
Men ja.. Jag är så trött på detta nu, hela helgen förstörd o har grubblat över detta varje dag så jag gav väl upp tillslut. Tagit för mycket energi och tid från familjen.
Fått tag i en åkare som plockar upp skiten på fredag kväll så får dom tillbaka pengarna och jag en trasig bil..
Ja många polare har sagt att jag är alldeles för snäll. Men de här är ju en sjuk situation, hade de väll gått någon dag eller vecka hade jag fan satt mig på tvären men nu när de bara vart några mil.. Suck.
De vi är mest oens om är ju dock att dom kört bilen till fastlandet och de nu är jag som får betala för att få hem den🤔😴

Dom är förresten två ägare, han som kallade mig horunge sa jag upp kontakten med så de är bara den trevligare av dom jag snackar med nu.
Aja detta lär bli en spännande tråd jag ska uppdatera hur de går och tillslut vad felet egentligen är!

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
spillolja
12 juni 2019 · 4 020 Inlägg

Är du snäll så ebjuder du dom hälften av vad du fick för den

wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Meaganeowner
12 juni 2019 · 2 250 Inlägg

En sån som du, ska jag försöka göra bilaffär med nästa gång.

Perfekt med bytta slitdelar o s v.
smile


En annan köpte bil för 16000 kr, lågmilare.
Nu har jag lagt ned det dubbla... O en massa arbete. Allt enligt planen.

Så är det med begagnade bilar.




- Skulle inte förvåna mig om "bilköparna"
pissar i tanken, har en näve grus i motorn, byter batteri, hjul och annat bra att ha.
Så var nu noga med att kolla skicket, innan du återbetalar.

Byt motorolja, filter och annat när du får hem bilen, innan du startar upp.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (12 juni 2019)

Janneutanb
12 juni 2019 · 7 271 Inlägg

Vilken skräpverkstad!

Förmodligen är det bara byte av slav- eller huvudcylinder.

Går den att starta med växeln i? Isåfall är det garanterat inte låda eller kopplingen utan bara ena cylindern.
Går det dessutom så kan du köra hem den genom att antingen starta på en högre växel eller växla utan koppling.
Se bara till att matcha varvtalet vid växling.

Låt dom stå för kostnaden tillbaka åtminstone....

M123
12 juni 2019 · 962 Inlägg

Jag skulle ha uppfattat frasen "du strular, jag sa uttryckligen att du inte ska strula med mig" som ett hot och därmed inte gett pengar för något eller tagit tillbaka bil.
Man ska inte under några som helst omständigheter premiera dåliga beteenden oavsett vad.

Känner du att du hamnat i en dålig situation och känner dig rädd elller liknande är mitt råd att du kontaktar Polisen och inget annat, ha inte mer diskussioner med dom.

Oavsett om dom är arga eller fått problem eller hur det ligger till så uppför man sig.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Premium96
12 juni 2019 · 44 Inlägg

Men nej, nej, nej. Stå på dig. Du har ingen skyldighet i detta, speciellt inte när köparna beter sig som de gör.

Säg till dem att bilen fungerade när du sålde den och att det förstås är tråkigt men inte ditt fel att bilen nu inte fungerar. Du vet inte hur de har framfört bilen, de kan ha kört som idioter.

Säg bara att du inte uppskattar hot och att du kommer polisanmäla framtida hot. Blockera sedan numret och gå vidare med livet.

Nyman_
18 juni 2019 · 602 Inlägg
i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone
Volvo V90 R-design "Rödingen" (2017)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang