Varmt bakhjul

gickan
11 juni 2019 · 82 Inlägg

Har en Opel Astra som vänster bakhjul blir väldigt varm i fälgen när jag kör lite längre sträckor det kommer även ett knäppande ljud från den. Förstår att det är nåt med bromsarna som ligger på.

Frågan är, törs jag köra med den så drygt 20 mil imorgon?

Kommer köra mest på motorväg, 10 mil. Sedan stå still ett par timmar för att sedan köra samma väg hem igen. Vill inte att den ska börja brinna eller så.

Läst om att man kan backa loss bromsen tillfälligt. Likaså att man kan åka runt och bromsa hårt ett par gånger. Är det nån lösning jag kan göra?

Senast redigerat av gickan (11 juni 2019)

zemet
11 juni 2019 · 4 035 Inlägg

Jag tror inte du löser dina bromsproblem på det sättet.
Jag skulle inte säga att det är livsfarligt att köra med bilen men risken att du blir stående längst med motorvägen är ganska stor skulle jag säga.

Nu vet jag inte vad du har för försäkring eller självrisk för bärgning men det finns risk at det blir ganska dyrt, speciellt om du bara har trafikförsäkring.

Måste du köra så långt imorgon så hyr en bil. Du hyr en bil på Cirkle K eller motsvarande för under 500 kr ink obegränsade mil.

LocKtar Herr
11 juni 2019 · 1 722 Inlägg

gickan skrev:
Har en Opel Astra som vänster bakhjul blir väldigt varm i fälgen när jag kör lite längre sträckor det kommer även ett knäppande ljud från den. Förstår att det är nåt med bromsarna som ligger på.

Frågan är, törs jag köra med den så drygt 20 mil imorgon?

Kommer köra mest på motorväg, 10 mil. Sedan stå still ett par timmar för att sedan köra samma väg hem igen. Vill inte att den ska börja brinna eller så.

Läst om att man kan backa loss bromsen tillfälligt. Likaså att man kan åka runt och bromsa hårt ett par gånger. Är det nån lösning jag kan göra?

Låter som hjullagret är kasst. Kan vara farligt att köra om det skulle skära totalt.

Är det bromsoket som fastnat då kan Det kan hjälpa att knacka med spett eller liknande på oket så kan det släppa. Men då får du va försiktig med när du bromsar.

Men skulle knte rekommendera att köra längre sträckor utan att ha koll på hur varmt det går

Senast redigerat av LocKtar (11 juni 2019)

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
gickan
11 juni 2019 · 82 Inlägg

Tack för svar. Då får jag låna pappas bil istället.

torsen
11 juni 2019 · 7 230 Inlägg

Hur gammal är Opeln och har den trumbromsar?
Om det är ett bakhjulslager som spökar brukar det höras tydligt.
Hissa upp bilen så att vänster bakhjul går att rotera, när bromsen svalnat.
Känns något glapp eller "morrar" det när du snurrar hjulet?
Har du kollat under så att det inte är handbromsvajern som kärvar?
När du släpper handbromsen, går spaken tillbaka helt, eller får du "hjälpa" spaken ner mot golver?
Kolla under på båda sidor om vajrarna är lika spända?
Om det är vänster vajer som är mest spänd = inte löper tillbaka kan du demontera hjulet och bromstrumman(om det nu är trumbromsar) och kolla och smörja upp vajern eller backarnas självjustering med CRC 5-56 eller liknande.
Inte så komplicerat, och du förstår nog hur det fungerar när du får se vajern, backarna och självjusteringen.

jaka54
11 juni 2019 · 5 715 Inlägg

Hej!
Antingen är det hjullagret som är slut eller bromsbackarna som ligger på.
Jag gissar på det senare.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang