Går det här att fixa själv!?

nordbor
12 juni 2019 · 1 Inlägg

Hallå allihopa!

Som ni nog kan ana är jag för första gången bilägare och för den delen också första gången postare på Garaget-forum.

Helgen ledde till en kollision med en stenvägg som resulterade i en något otrevlig skada mellan passagerardörren och bakre dörr. Bilen har några år på nacken och det är inte hela världen, men det skulle vara fint om det gick att fixa till.

Går det här att fixa själv, eller är det bara att skicka bilen till en professionell firma?

https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232240/232240-3554f3e0ac7df11541651e531a99d0b4.jpg

Tack på förhand!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
12 juni 2019 · 4 917 Inlägg

Har man inte jobbat med sånthär innan så kan det bli svårt.
Det går inte att få det bra med enkla verktyg som man har hemma  helt enkelt.
Dörren måste av och så måste man trycka ut skadan från insidan..
Troligtvis en dags jobb a 800/tim minst..
Sen tillkommer målning..

Senast redigerat av insidan (12 juni 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Greenhorn
12 juni 2019 · 399 Inlägg

Du behöver inte ta av dörrarna om du har rätt grejor, vänster dörren kan du nog knacka eller dra ut genom att man bränner fast fler små stickor längs vecket och sedan fäster man ett verktyg på tråden och slår ut med en glidande tyngd på stången, så kommer skadan ut igen... tror den bakre plåten följer med som den är limmad eller punktad den sista biten innan kanten. Höger dörren ser skadan gå längre ut på dörren, men där gör du samma sak i princip... du kanske måste ha ett special verktyg som man använder för att gå ner In emellan där fönster glaset siter... dock måste du rensa dörrarna på innehåll innan du huvudtaget ger dig på dörrarna... skulle de bakre plåtarna inte följe med helt, när du drar ute plåten... så kan ske att man måste plocka av dörrarna för det jobbet, men... låt dem sitta kvar när du drar ut plåten... ta och öppna dörrarna och ta lite flera bilder som, från insidan... och lite andra vinklar, så man får en bättre bild överblick av det hela.

Senast redigerat av Greenhorn (12 juni 2019)

zzr94092
12 juni 2019 · 4 385 Inlägg

Vagnskadeförsäkring?

mb_pucken
12 juni 2019 · 5 087 Inlägg

Kolla pris på 2 begagnade dörrar, kanske inte är värt tiden och kostanaden av material och lack kontra andra dörrar. Kanske till och med går att få tag på i samma färg :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Greenhorn
12 juni 2019 · 399 Inlägg

Håller med mb_pucken, har du inte kunskap och egna verktyg ska du inte ge dig på detta... det bästa vore om du stod på god fot med en plåtknackare/färgnisse som kunde göra det för en kompis peng.
jag själv har bytt ut min passagerare dörren utan hjälp på min octan  och hade aldrig gjort det innan tidigare. Priset gick på 1.200 och då med samma årsmodell och färg som bilen... fördelen med en begagnad del som är 99% i färgen... är att den troligen ligger i samma nivå när det kommer till solblekning av färgen... stämmer mycket bättre ut än en nylackad dörr som avviker från resten av bilens färg. jag tog hjälp med 2st större fast skruvade öglor som jag hade fäst i taket och på sätt kunde med stor lätthet loda in nya dörren  in på original festerna på bilen... på detta sättet så har du händerna fria för sätta tillbaka dörren... du kan sedan testa och fixa dina original dörrar och blir det bra, kan du alltid sälja dem för en billigare peng.

Greenhorn
12 juni 2019 · 399 Inlägg

zzr94092 skrev:
Vagnskadeförsäkring?

Får han nog inte ut ett öre... som han själv orsakaden den och han kan inte heller ta och skylla på en parkerings skada, för där har marionetten av försäkringsbolag plockat bort det.

Senast redigerat av Greenhorn (12 juni 2019)

Hilmer
12 juni 2019 · 1 778 Inlägg

Greenhorn skrev:

zzr94092 skrev:
Vagnskadeförsäkring?

Får han nog inte ut ett öre... som han själv orsakaden den och han kan inte heller ta och skylla på en parkerings skada, för där har marionetten av försäkringsbolag plockat bort det.

Hur menade du nu!? Vagnskadeförsäkring täcker ju skador på bilen oavsett om man själv orsakat skadorna eller ej!

Greenhorn
13 juni 2019 · 399 Inlägg

Ja och nej, om du har en allriskdel/drulleförsäkring så ja, och har du det inte, så nej...
så fattar jag det aillafall.
Detta skiljer sig ifrån försäkringsbolag till försäkringsbolag.
Detta är ett sätt för försäkringsbolagen hålla kostnaderna nere, sedan de tog bort för folk att få ut parkerings skador. detta fick jag erfar efter fått min passagerare dörren skadad vid willys förra året.
Har nu själv en allriskdel/drulleförsäkring på min helförsäkring.
en annan grej jag kan ta upp gäller chipning av bilen. Även där är det bra att ta kontakt med sitt försäkringsbolag om det skulle uppkomma ett motorhaveri och de skyller på att bilen är chippad, så får man inte ut något på sin motorförsäkring. Detta är en jävla djungel när det kommer till vad olika gör och inte gör när det kommer till alla olika försäkringsbolag... med andra ord, läs det finstilta i era försäkring pappirus.

Senast redigerat av Greenhorn (13 juni 2019)

Hilmer
13 juni 2019 · 1 778 Inlägg

Greenhorn skrev:
Ja och nej, om du har en allriskdel/drulleförsäkring så ja, och har du det inte, så nej...
så fattar jag det aillafall.
Detta skiljer sig ifrån försäkringsbolag till försäkringsbolag.
Detta är ett sätt för försäkringsbolagen hålla kostnaderna nere, sedan de tog bort för folk att få ut parkerings skador. detta fick jag erfar efter fått min passagerare dörren skadad vid willys förra året.
Har nu själv en allriskdel/drulleförsäkring på min helförsäkring.
en annan grej jag kan ta upp gäller chipning av bilen. Även där är det bra att ta kontakt med sitt försäkringsbolag om det skulle uppkomma ett motorhaveri och de skyller på att bilen är chippad, så får man inte ut något på sin motorförsäkring. Detta är en jävla djungel när det kommer till vad olika gör och inte gör när det kommer till alla olika försäkringsbolag... med andra ord, läs det finstilta i era försäkring pappirus.

Har du en vagnskadeförsäkring så täcker den alltid karosskador oavsett om du är iblandad i en olycka eller om ett träd blåser ner över bilen osv. En allrisk/drulleförsäkring kan eventuellt täcka upp för skador som uppkommit på annat sätt/andra delar av bilen t ex att hunden ätit upp inredningen eller ungarna (eller dom vuxna också för den delen) spillt ut läsk eller kaffe så att inredningen berörs.
Om vi nu ska begränsar oss till den egna bilen, det finns nog fler tillfällen där en allriskförsäkring kan komma till nytta.

Greenhorn
13 juni 2019 · 399 Inlägg

Hilmer skrev:

Greenhorn skrev:
Ja och nej, om du har en allriskdel/drulleförsäkring så ja, och har du det inte, så nej...
så fattar jag det aillafall.
Detta skiljer sig ifrån försäkringsbolag till försäkringsbolag.
Detta är ett sätt för försäkringsbolagen hålla kostnaderna nere, sedan de tog bort för folk att få ut parkerings skador. detta fick jag erfar efter fått min passagerare dörren skadad vid willys förra året.
Har nu själv en allriskdel/drulleförsäkring på min helförsäkring.
en annan grej jag kan ta upp gäller chipning av bilen. Även där är det bra att ta kontakt med sitt försäkringsbolag om det skulle uppkomma ett motorhaveri och de skyller på att bilen är chippad, så får man inte ut något på sin motorförsäkring. Detta är en jävla djungel när det kommer till vad olika gör och inte gör när det kommer till alla olika försäkringsbolag... med andra ord, läs det finstilta i era försäkring pappirus.

Har du en vagnskadeförsäkring så täcker den alltid karosskador oavsett om du är iblandad i en olycka eller om ett träd blåser ner över bilen osv. En allrisk/drulleförsäkring kan eventuellt täcka upp för skador som uppkommit på annat sätt/andra delar av bilen t ex att hunden ätit upp inredningen eller ungarna (eller dom vuxna också för den delen) spillt ut läsk eller kaffe så att inredningen berörs.
Om vi nu ska begränsar oss till den egna bilen, det finns nog fler tillfällen där en allriskförsäkring kan komma till nytta.

Okej, om du säker så. men jag har fått erfarit efter ha pratat med olika skadereglerare om helförsäkringar och vagnskadeförsäkring att det skiljer sig från försäkringsbolag till försäkringsbolag.
att det finns endel olika erbjudande och delar i en vagnskadeförsäkring kan skilja sig markant... beroende helt vad vad man vill ha i själva vagnskadeförsäkringen. Ett exempel är det dimper ner ett brev från ditt bolag efter ca ett år att det har gjorts endel nya ändringar som bolagets kostnader har ökat och avtalet har gjorts om man vill behålla sina gamla avtal, så får man betala mera.
Men jag är ganska sönder läst och trött efter allt stohej efter min wrestling match med mitt bolag förra året... att jag bara sket i allt tills slut och fixade dörren själv som självrisken nästan låg i samma prisklass. Mitt förslag och råd är. Gör ingeting utan först ha kontakta ditt bolag, innan du gör något ändring eller påverkan på din bil. ps, nu ska jag gå och krama kudden.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang