Något drar ström - Ford Focus 2007

CableGuy_SWE
12 juni 2019 · 4 Inlägg

Hej!

Jag har ett problem med att något drar ström eller så är batteriet dåligt.

Det som händer är att jag i princip varannan dag inte får igång bilen p.g.a urladdat batteri, och oftast så urladdat att när man öppnar bilen med nyckel så öppnas inte övriga dörrar.

Batteriet är drygt två år och är ett Biltema standardbatteri som skulle passa till min bilmodell. Det är tre års garanti står det på kvittot, så jag ska låta dem testa detta. De ska då ladda över natten och prova så jag blir utan batteri någon dag, eller får låna ett lånebatteri. Men det kommer troligen inte hjälpa då jag anar att det är något som drar ström hela tiden.

Jag har en gammal men pålitlig Fluke77 digitalmultimeter som kan mäta spänningar och ström. Vad jag förstått så borde ett batteri mäta ca 14,4 V mellan polerna när det är helt uppladdat och i bra skick. Mitt batteri brukar mäta 12V upp till 13,4 då det är nyladdat. När jag sen mäter så ser jag hur spänningen sjunker hela tiden med ca 5-10 sek mellanrum (13,40, 13,39, 13,38... osv). Detta tyder på att batteriet är dåligt eller att något drar ström.

Jag har inga konstigheter monterat, alltså inga slutsteg och annat. Det ändå som är extramonterat är en snabbkoppling med blinkade diod (för att se batteriet kondition) för att förenkla att ladda batteriet.

När jag tar bort plus-polen och kopplar multimetern i Ampere-läge (10A) och mäter mellan pol och den avlägsnade kabelanslutningen så visar det på 0.87A, vilket är 870 mA. Detta är antagligen alldeles för högt och då borde detta vara orsaken till snabb urladdning och att batteriet aldrig visar 14,4V.

Jag har två säkringsdosor, en i motorrummet (huvudsäkringsdosa) och en på passagerarplatsen (centralsäkringsdosa). Jag har börjat med att koppla ur säkringarna i centralsäkringsdosan där jag anar att problemet är. Hittade några säkringar som minskade strömmen. Här kommer info från manualen om dessa säkringar.

Säkring 107 (10A): Den minskade med strömmen med 150 mA
Batterimatning instrumentgrupp, diagnostik.

Säkring 112 (15A): Den minskade med strömmen med 500 mA
Audiomodul, batterimattning.


Har sedan tidigare i våras kopplat ur säkring nr 104 (Batterisparfunktion, innerbelysning) eftersom jag hade ett oregelbundet klickande i ett relä, och samtidigt som det klickade så orkade inte innerbelysningen. Det var på det sätter jag hittade rätt säkring. Detta borde inte göra att något annat drar mer ström. Jag vet dock inte vad Batterisparfunktion innebär. Hittar ingen info om detta.



Någon som haft liknande problem, eller bara anar vad det kan vara som strular. Har ju tänkt ha kvar min bil tills dess den inte rullar mer, eller inte går att reparera själv längre, då den inte är värd att reparera för några större summor. Detta bör vara lätt att få ordning på, men lite tidsödande tyvärr.

xXSammy
12 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Vad får du för viloström om du kopplar multimetern mellan minuspol och jordkabel, låser bilen och väntar 30-45min ?

Med alla säkringar m.m du kopplat ur.

De/Dem
CableGuy_SWE
12 juni 2019 · 4 Inlägg

Nu har jag kollat samtliga säkringar i båda säkringsdosorna och det var bara dessa två som påverkar något märkbart. Efter att vi höll på med säkringarna och montera tillbaka allt så mätte vi återigen spänningen och då var den nere på under 10V och givetvis startade inte bilen.
Vi startade bilen med en Biltema Starter som jag alltid har med mig och kopplade återigen bort denna Starter. Nu visade batteriet direkt på 12,35-12,40 V när jag hade motorn igång och testade att varva lite samtidigt. Efter att stängt av bilen och väntat ett par minuter så var den fortfarande på 12,3 V så den verkar tagit laddning ändå.

xXSammy, har det betydelse om man kopplar bort pluspolen eller minuspolen om man ska mäta viloströmmen. Borde väl inte ha någon betydelse. Minuspolen sitter betydligt svårare att komma åt.

Har testat att bara öppna bildörren med nyckel då den är urladdad (då reagerar inte de andra dörrarna som förblir låsta) och sen öppnat motorhuven och mätt mellan pluspolen och kabelanslutningen och fick 0,87 Ampere.  Vet dock inte om dörröppningen påverkat någonting. Innerbelysning är ju alltid avstängd eftersom jag vill ha det så.

xXSammy
12 juni 2019 · 6 566 Inlägg

CableGuy_SWE skrev:
Nu visade batteriet direkt på 12,35-12,40 V när jag hade motorn igång och testade att varva lite samtidigt. Efter att stängt av bilen och väntat ett par minuter så var den fortfarande på 12,3 V så den verkar tagit laddning ändå.

xXSammy, har det betydelse om man kopplar bort pluspolen eller minuspolen om man ska mäta viloströmmen. Borde väl inte ha någon betydelse. Minuspolen sitter betydligt svårare att komma åt.

Har testat att bara öppna bildörren med nyckel då den är urladdad (då reagerar inte de andra dörrarna som förblir låsta) och sen öppnat motorhuven och mätt mellan pluspolen och kabelanslutningen och fick 0,87 Ampere.  Vet dock inte om dörröppningen påverkat någonting. Innerbelysning är ju alltid avstängd eftersom jag vill ha det så.

Du har smart-charge generator i din bil, är batteriet svagt så ska den ladda närmre 15V, vanliga spänningen med motorn igång med hyfsat batteri ligger på 13.8-14.2 V

Jag mäter alltid tjuvström på "slutet" av kretsen, minuspolen.

Motorhuven har ingen betydelse om du inte har varningskontakt, men har nog aldrig stött på det hos en Focus mk2

De/Dem
torsen
12 juni 2019 · 7 198 Inlägg

En gammal populär och pålitlig goding beträffande krypströmmar och batteriurladdning är eluttaget för släpvagn.
Fullt med goja där som leder krypströmmar.
Kan det vara och är värt att kolla - om du har drag på bilen.

CableGuy_SWE
14 juni 2019 · 4 Inlägg

Igår morse var batteriet på 8,15 Volt när jag mätte och hade krypstöm (med minus bortkopplad) på 440 mA, alltså lite mindre, men jag anar att det hade med batteriets låga spänning.
Jag åkte med batteriet och fick ett nytt pga garantin där jag hade nästan ett år kvar. Ibland är det bra med 3 års garanti. De uppmätte den till 8,26V och det var så svagt att deras skrivare som skulle skriva ut lappen inte ens gick att skriva ut med. Men den indikerade "Dåligt batteri, bör bytas eller laddas" Jag fick ett nytt och det visade 12,2V innan jag monterade det. Kanske inte var helt uppladdat, men det skulle bara vara att montera i och köra sa de. Jag fick då krypström 430 mA som tidigare på dagen med det dåliga batteriet. När jag startade bilen så visade spänningen på 13,8V.

Nu får jag vänta och se tills måndag vad som händer då jag är bortrest över helgen och bilen blir stående. Kommer bli intressant. Men jag anar att tjuvströmmen kommer tömma även detta...

Ingen dragkrok som kan strula på denna bil.
Tror fortfarande att det har med säkring 107 och 112 att göra, men vet inte riktigt vad de gör, eller vad det menas med det som står benämnt på dessa i manualen. Står specifierat mer i mitt första inlägg.

Utmarks-Loke
14 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Om du bara har tjuvström på under 1 ampere är det inget större problem. Ett batteri på tex. 70ah kan ge 1 ampere i 70 timmar innan det är tomt. Batteriet var troligtvis dåligt så nu borde allt lösa sig. Men du borde egentligen ladda upp det ordentligt med elektrisk batteriladdare en första gång, för att det verkligen skall vara fullt. Det kan ta ganska lång tid innan bilens laddare fyller ett batteri, speciellt om man kör mest korta turer och använder ljus, fläkt osv.

Rensvinf
14 juni 2019 · 528 Inlägg

Biltema ska inte behöva ha batteriet inne över natten.  De kan göra ett hyfsat utförligt test över disken. Jag fick ett batteri bytt på så vis. De har ngn apparat de kopplar till batteriet som kan ge ett bra svar på batteriets skick.

CableGuy_SWE
29 juni 2019 · 4 Inlägg

Ett sent svar, men nu fungerar bilen som den ska igen.
Med det nya batteriet så har bilen bilen fungerat problemfritt i drygt två veckor.
Mycket jobb man la ner eftersom jag var bergsäker på att det var nåt helt annat, då det gamla batteriet endast var två år gammalt. Jag fick väl ett måndagsexemplar, eller så kanske dagens batterier inte räcker längre.

Utmarks-Loke
29 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Två års levnadstid räknas som normalt för batterier nu för tiden. Kortast blir det om man kör många korta sträckor så startmotorn får jobba mycket, men batteriet aldrig hinner ladda upp sig helt. Dessutom har moderna bilar så mycket utrustning som också drar ström så batteriet får jobba hårdare. Du kan förlänga det nya batteriet om du underhållsladdar med vanlig elektrisk batteriladdare ibland, speciellt vintertid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang