Hej!
Jag har ett problem med att något drar ström eller så är batteriet dåligt.
Det som händer är att jag i princip varannan dag inte får igång bilen p.g.a urladdat batteri, och oftast så urladdat att när man öppnar bilen med nyckel så öppnas inte övriga dörrar.
Batteriet är drygt två år och är ett Biltema standardbatteri som skulle passa till min bilmodell. Det är tre års garanti står det på kvittot, så jag ska låta dem testa detta. De ska då ladda över natten och prova så jag blir utan batteri någon dag, eller får låna ett lånebatteri. Men det kommer troligen inte hjälpa då jag anar att det är något som drar ström hela tiden.
Jag har en gammal men pålitlig Fluke77 digitalmultimeter som kan mäta spänningar och ström. Vad jag förstått så borde ett batteri mäta ca 14,4 V mellan polerna när det är helt uppladdat och i bra skick. Mitt batteri brukar mäta 12V upp till 13,4 då det är nyladdat. När jag sen mäter så ser jag hur spänningen sjunker hela tiden med ca 5-10 sek mellanrum (13,40, 13,39, 13,38... osv). Detta tyder på att batteriet är dåligt eller att något drar ström.
Jag har inga konstigheter monterat, alltså inga slutsteg och annat. Det ändå som är extramonterat är en snabbkoppling med blinkade diod (för att se batteriet kondition) för att förenkla att ladda batteriet.
När jag tar bort plus-polen och kopplar multimetern i Ampere-läge (10A) och mäter mellan pol och den avlägsnade kabelanslutningen så visar det på 0.87A, vilket är 870 mA. Detta är antagligen alldeles för högt och då borde detta vara orsaken till snabb urladdning och att batteriet aldrig visar 14,4V.
Jag har två säkringsdosor, en i motorrummet (huvudsäkringsdosa) och en på passagerarplatsen (centralsäkringsdosa). Jag har börjat med att koppla ur säkringarna i centralsäkringsdosan där jag anar att problemet är. Hittade några säkringar som minskade strömmen. Här kommer info från manualen om dessa säkringar.
Säkring 107 (10A): Den minskade med strömmen med 150 mA
Batterimatning instrumentgrupp, diagnostik.
Säkring 112 (15A): Den minskade med strömmen med 500 mA
Audiomodul, batterimattning.
Har sedan tidigare i våras kopplat ur säkring nr 104 (Batterisparfunktion, innerbelysning) eftersom jag hade ett oregelbundet klickande i ett relä, och samtidigt som det klickade så orkade inte innerbelysningen. Det var på det sätter jag hittade rätt säkring. Detta borde inte göra att något annat drar mer ström. Jag vet dock inte vad Batterisparfunktion innebär. Hittar ingen info om detta.
Någon som haft liknande problem, eller bara anar vad det kan vara som strular. Har ju tänkt ha kvar min bil tills dess den inte rullar mer, eller inte går att reparera själv längre, då den inte är värd att reparera för några större summor. Detta bör vara lätt att få ordning på, men lite tidsödande tyvärr.