Klimatanläggning volvo v70 2013 sporadiskt ur funktion.

Magnificus
14 juni 2019 · 8 Inlägg

Hej. Jag har en v70 d2 2013, 35000 mil
Ac:n levererar kyla slumpvis när det är varmt ute > +20 c:a.
När den inte ger kyla stänger jag av motorn och när jag startar igen kommer det kyla med full kraft. Jag har inte hittat något cykliskt utan det är slumpvis.
När det är lite svalare ute funkar den varje gång. Och det beror inte på att luften känns kallare eftersom det är kallare ute, det blir riktigt kallt. Jag har jämfört genom att stänga av ac:n med knappen och skillnaden är tydlig.
Någon som känner igen felet?
Magnus

zzr94092
14 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Dags att shimsa in kompressorn,

Magnificus
14 juni 2019 · 8 Inlägg

Är det komplicerat för en driven bilmek?

Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

Ett till sätt att avgöra, så att tex inte är förlite kylmedel i systemet... hitta en stor yta där du kan konstant snurra runt i en cirkel åt ett håll och känna av om AC leverara kyla, sedan gör det åt andra hållet och se om det fungera lika bra. Gör det, så är det okej med kylmedels nivån och då kan du be nån titta på kompressorn. om nu det inte skulle leverera när du svänger runt nåt av hållen, så har du förlite kylmedel och trosvisst pys läckage i ditt system och beror nog på troligtvis sönder torkade gummipackningar.

zzr94092
14 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Så som TS beskriver "felet" så är det en shimsning som gäller,.inget problem för bilmek att utföra detta,

Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

jo det trodde jag med första gången, men hoppade igång och fungerade när jag snurrade runt i en rondell. tänkte bara det vore ett enkelt sätt att kolla av innan han togs sig till en verkstad och kikade över som du beskrev bara för att minimera kostnaderna... om det skulle visa sig att han enbart har för lite kylmedel som skvalpar till då, då kommer slumpvis och ger kyla.

Senast redigerat av Greenhorn (14 juni 2019)

zzr94092
14 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Jag håller på att det är dags att shimsa.....

Greenhorn
14 juni 2019 · 399 Inlägg

jag håller inte på något, jag bara ett enkelt råd att kolla av innan han kör till verkstan och får den shimsa.

Lycka till och haredekanin på er.

Magnificus
16 juni 2019 · 8 Inlägg

En kyltekniker kollade kylmedienivån.ok. Det var min första åtgärd att kolla det.
/Magnus

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang