Bas gått sönder för andra gången, elfel eller dålig låda?

Magnedal
16 juni 2019 · 56 Inlägg

Hej! Har en RE Audio sEX 12 v2 subwoofer som nu gått sönder för andra gången. Eller ja, den byttes ut till en ny efter första gången. Vad kan vara fel?

Köptes på rea hos dbakuten då det var 70% rea eller något och jag ville ha något rejälare än min mds fr12w som är typ 8 år gammal.

DD monosteg xm1000, 1000w rms 1 ohm. 35 kvadrat kopparkabel. Säkrad 15cm från batteri och ca 30cm lång likadan kabel till plåtren jord i kaross.

Egenbyggd låda enligt manualen som följde med första gången den gick sönder. Mindre GAS låda andra gången den gick sönder. (Fick blåsljud från porten med första lådan och kom över gas lådan gratis och lät bättre med den.)

Första gången den gick sönder hade jag inte ställt om steget än efter mds basen, så knappt någon gain eller något alls. Small till på mellanhög volym (32 av 62, brukar lyssna på 42-45) sen skorrade den som bara den.

Andra gången hade jag ställt in basen bättre men fortfarande väldigt snällt ställd, 60% gain ungefär o basen kopplad på 4 ohm. Här lyssnade jag runt volym 30 också. Har då spelat runt 45/62 i volym i flera månader utan att varken steg eller bas blivit särskilt varm. Lyssnade på klassisk musik vid tillfället.

När jag frågade på facebook fick jag som svar att volymen spelade ingen roll alls, det var fel låda och därför gick den sönder.

Förövrigt så har mds basen överlevt många olika lådor och steg, bas boost och massor av kraft (gämfört med dess 600w rms) under åren och verkar inte visa några tecken på att ge upp. Men den mätte sig ju inte alls i kraft med RE Audio basen.
__________________

Så vad kan ha gått fel helt enkelt? Är det värt att laga eller går det att sälja basen trasig till någon som kan laga? Känns lönlöst att skriva till dbakuten en andra gång om samma bas.

Vill mest bara undvika att samma sak händer igen.

Tacksam för hjälp!

Mvh Dennis.

Utmarks-Loke
16 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Hur menar du att basen gått sönder, är det själva bashögtalaren eller är det slutsteget? Är det helt tyst, är ljudet "sprucket" eller hur visar det sig egentligen?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
16 juni 2019 · 13 733 Inlägg

gainen har inget med uteffekten att göra.. den ska ställas efter stereon lågnivå utgång inte användas som en volymknapp. om man tex har en stereo med 4volts lågnivå så kan det vara mycket möjligt att den ska stå på lägsta inställningen.  förhögt inställning generar väldigt ofta en distad signal ur steget=bränd bas.

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Magnedal
16 juni 2019 · 56 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Hur menar du att basen gått sönder, är det själva bashögtalaren eller är det slutsteget? Är det helt tyst, är ljudet "sprucket" eller hur visar det sig egentligen?

Skorrar, eller vad man säger. Låter ”sprängd” typ.

Magnedal
16 juni 2019 · 56 Inlägg

Growe skrev:
gainen har inget med uteffekten att göra.. den ska ställas efter stereon lågnivå utgång inte användas som en volymknapp. om man tex har en stereo med 4volts lågnivå så kan det vara mycket möjligt att den ska stå på lägsta inställningen.  förhögt inställning generar väldigt ofta en distad signal ur steget=bränd bas.

Att det inte är en volymratt vet jag. Gainen har aldrig varit högt ställd dock. Men tack för tipset.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang