Anmäla bil med blankt däck?

Blizec
17 juni 2019 · 4 Inlägg

Hejsan!
Idag på vägen till jobbet så såg jag det man aldrig vill se på en bil, däcket var helt blankt på ena sidan och reservdäck på andra sidan.
Kan jag anmäla detta på något sätt eller hoppas på det bästa att ingen blir skadad?
https://www1.garaget.org/gallery/images/233/232282/232282-e2197f9aaa88f2d8f3a527f14736c88f.jpg

Opel Adam (2015)
ironhead volvoraggare
17 juni 2019 · 4 776 Inlägg

den går la en säsong  till det där däcket men jag hade  tagit  bild på bilen och sen  hade lagt  ut  här på garaget så människan får skämmas  lite det där hamnar  inom vårdslöshet i trafik med kassa däck

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
zemet
17 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Om du vill att det skall hända något får du nog ta saken i egna händer. Det är ju inte olagligt att stå parkerad med dåliga däck. Sen förstår jag och alla andra att bilen kommer köras med dessa däck om inget händer.

Så är du riktigt orolig får du bryta lagen själv eller röra dig inom gråzonen, förvänta dig ingen hjälp från annat håll.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
17 juni 2019 · 13 669 Inlägg

Haha jag skämdes när jag var inne och bes våran slit och släng bil där bakdäcken är dåliga men dom är lagliga fortfarande men med den personens standard är ju mina däck nya i jämförelse
Men måste ju iallfall säga att jag är imponerad hur jämnt slitet däcket endå är..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Blizec
17 juni 2019 · 4 Inlägg

Growe skrev:
Haha jag skämdes när jag var inne och bes våran slit och släng bil där bakdäcken är dåliga men dom är lagliga fortfarande men med den personens standard är ju mina däck nya i jämförelse
Men måste ju iallfall säga att jag är imponerad hur jämnt slitet däcket endå är..

Detta är en besiktad v50 från -06. Ägaren bor i Örebro, fotot taget i Stockholm.
Kan inte vara skönt att åka på ett slitet däck och ett reservdäck men vad vet jag, aldrig testat.
Undrar lite om andra bakdäcket var likadant som sen fick punka.

Opel Adam (2015)
zemet
17 juni 2019 · 4 030 Inlägg

Min kollega är snäppet värre faktiskt. Byter däck när Corden synts ett tag...
Och detta gör han på sin Tesla modell S.

Han tycker det är slöseri med däck att kasta dem tidigare...

jaka54
17 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Det är väl bara att ringa polisen och be dem komma och kontakta bilägaren!

Senast redigerat av jaka54 (17 juni 2019)

spillolja
17 juni 2019 · 4 014 Inlägg

I dessa miljötänktider så ska man ju nyttja prylarna tills dom är förbrukade  wink

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 juni 2019 · 17 376 Inlägg

Det hade ju varit jättetråkigt om bilen fick punktering...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Det kanske är en dragracingbil, den har ju slicks!! wink

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
ironhead volvoraggare
17 juni 2019 · 4 776 Inlägg

Blizec skrev:

Growe skrev:
Haha jag skämdes när jag var inne och bes våran slit och släng bil där bakdäcken är dåliga men dom är lagliga fortfarande men med den personens standard är ju mina däck nya i jämförelse
Men måste ju iallfall säga att jag är imponerad hur jämnt slitet däcket endå är..

Detta är en besiktad v50 från -06. Ägaren bor i Örebro, fotot taget i Stockholm.
Kan inte vara skönt att åka på ett slitet däck och ett reservdäck men vad vet jag, aldrig testat.
Undrar lite om andra bakdäcket var likadant som sen fick punka.

det var det säkert

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer
Dackmannen
18 juni 2019 · 2 Inlägg

Hej! det ser ut som på bilden att däcket är blankt över hela. ?
Då har personen haft rätt lufttryck i däcket genom åren i alla fall.
Har man för lite lufttryck tenderar det att däckens ytterkanter slits fortare för att slitbanans mitt får sämre kontakt med vägbanan. Tvärtom med för mycket luft då slitbanans mitt får för mycket kontakt jämte slitbanans ytterkanter.Viktigt med rätt lufttryck, och bra mönster 1.6 mm Sommardäcks lagen.  Absolut farligt att åka runt så där. Inte tryggt & säkert för någon.Viktigt också att man har rätt däck för bilen och körstil. Mvh Rickard

pim_pim
18 juni 2019 · 17 Inlägg

Du får skriva en arg lapp. ; )

Utmarks-Loke
18 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Så där slitna är inte ens mina däck och jag börjar fundera på om jag skall byta den här säsongen trots allt. Den där kommer ju få vattenplaning om han kör över två regndroppar.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang