SAAB 9-5, -01. Mystiska startproblem.

pah03
17 juni 2019 · 3 Inlägg

Bilen startar ej med startnyckel. Bra batteri, tändkasett, tändlägesgivare, startmotor, jordanslutningar, multikontakt till motorstyrning inga felmeddelanden mm allt är ok. Bilen startar dock hur lätt som helst om två personer knuffar igång den på tvåan. Sedan startar motorn så länge den är drift temperatur. Sedan när motorn är i rumstemperatur ca 20 grader startar den ej på nyckel. Någon som stött på detta?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
17 juni 2019 · 14 007 Inlägg

Det är väl nån jäkla glappkontakt. När det blir varmt så expanderar saker och ting och då kanske det blir kontakt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
EmsAnders
17 juni 2019 · 151 Inlägg

Prova med startkablar från en annan bil som står på tomgång.inte ovanligt med slö startmotor på dessa, då kommer inte motorvarvtal upp riktigt vid start, då öppnar inte spridarna.

pah03
17 juni 2019 · 3 Inlägg

EmsAnders skrev:
Prova med startkablar från en annan bil som står på tomgång.inte ovanligt med slö startmotor på dessa, då kommer inte motorvarvtal upp riktigt vid start, då öppnar inte spridarna.

Ny startmotor och batteri.

EmsAnders
18 juni 2019 · 151 Inlägg

Lägg en startkabel mellan motor och karossen, utesluta dålig jord.

Hiphoppucko
18 juni 2019 · 72 Inlägg

Rör sig varvräknaren när du maler med startmotorn? Säker på att vevaxelgivaren fungerar?
Tippar på att du har en manuell bil och dom har vevaxelgivare inte växellägesgivare.
Har du provat med en annan tändkasett?
Låter startmotorn trött?
Startar den med startgas?

jaka54
18 juni 2019 · 5 680 Inlägg

Hej!
Om bilen går att rulla igång men inte går att starta med startnycken så är det antagligen tändningslåset. Så var det i alla fall på min Audi 100 för ca 20 år sedan, hände ingenting när man vred om tändningsnyckeln men när några man sköt på så startade motorn direkt.

pah03
18 juni 2019 · 3 Inlägg

Hiphoppucko skrev:
Rör sig varvräknaren när du maler med startmotorn? Säker på att vevaxelgivaren fungerar?
Tippar på att du har en manuell bil och dom har vevaxelgivare inte växellägesgivare.
Har du provat med en annan tändkasett?
Låter startmotorn trött?
Startar den med startgas?

Tändkasett bytt, startmotor ny. Skall byta kontakt till tändlås. Skall också prova startgas.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang