Startmotor går inte runt,fast ny

Galassomartin
18 juni 2019 · 2 Inlägg

Jag har problem med min chevrolett surburban 6,2 l diesel jag har bara ett klickande  ljud från den, trots att jag bytt startmotor , bytt ut grova kabeln från batteri till startmotorn. Jag har rengjort vid alla pooler vid batterierna. Jag har 3 batterier i nya, så ström finns det. Jag har bytt ut signalkabeln. Har skruvad den startmotor massor av gånger å provkört den på backen med startkablar, funkar jätte bra då. Försökt och tvångsmata igång den när den sitter på bilen, bara klickar i den då, samma som när jag vrider runt nyckeln. Den funkar ca 1 gång av hundra försök typ. Drar jag ut startmotorn med mejsel in i startkransen funkar det jätte bra just den gången!  Har ingen aning vad jag behöver göra mer,  någon son har ett förslag?  Mvh martin

eppaa
18 juni 2019 · 21 Inlägg

Dålig jord? Kvittar ju om du har ny strömkabel om det är stopp på andra sidan så att säga

Senast redigerat av eppaa (18 juni 2019)

M123
18 juni 2019 · 962 Inlägg

Har du shimsa in den eller bara smackat dit den?
Klickandet kan ju vara att drevet slår mot kuggkransen istället för att hoppa i.

Om du gjort det ovan nämnda och allt du gjort kan man nog inte utesluta att du har fel på din nya start.

Senast redigerat av M123 (18 juni 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Galassomartin
18 juni 2019 · 2 Inlägg

Den är jordad från bägge batterierna från varsin sid i blocket å en i karossen,  sen en fläta  på baksida av motorn o h sen är den jordad i kaross bak med det batteriet där.
Jag har bara satt dit startmotorn, hur gör jag för och shimsa den om det nu är det?  Mvh

M123
18 juni 2019 · 962 Inlägg

Fick du inte med shims till den? Annars är dom runt 1 mm tjocka och då starten sitter ca kl 5 så flyttar man den hälften ungefär från kransen.
Är det en snabbstart så ska man även kolla om den setter rätt axialt och det medföljs en bricka/or för detta.

När drev är utskjutet på kransen ska ett spel vara där motsvarande ett gem, minns ej rätta toleransen men du hittar lätt det vid en googling.

Notera du kan aldrig montera en startmotor på en Cheva smallblock utan att kolla spelet och ev shimsa.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang