Köpråd; småbil till frun

Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Vi ska köpa en mindre bil som min fru kan ha till jobbet, det är ca 1.5 mil enkel och 50/50 landsväg o stad.
Några krav är
Automat
Maxpris 50000kr
Ac
Låg skatt samt bränsleförbrukning
Småbil med bäst utrymme, dvs hon kör kortare sträcka med våra döttrar i bak, den ena i framåtvänd bilbarnstol o andra i bälteskudde. Jag kommer i stort sett inte köra denna bil pga att jag är 194cm och kommer ha väldiga problem att komma in i bilen.
Har stort förtroende för Toyota, så har kollat efter en yaris.
Men gärna lite fler tips.

Vag har jag ca 0% förtroende för... Bör jag ändra min uppfattning? Tänker polo..
Fiesta?

Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Japp det är en bra bil. Jag har dock i te hittat någon inom rimliga avstånd, och bilen behövs så snart som möjligt. Blocket är tom på dom (inom rimligt pris, och som inte rullat 30k mil)

Premium96
19 juni 2019 · 44 Inlägg

Stahre87 skrev:
Vi ska köpa en mindre bil som min fru kan ha till jobbet, det är ca 1.5 mil enkel och 50/50 landsväg o stad.
Några krav är
Automat
Maxpris 50000kr
Ac
Låg skatt samt bränsleförbrukning
Småbil med bäst utrymme, dvs hon kör kortare sträcka med våra döttrar i bak, den ena i framåtvänd bilbarnstol o andra i bälteskudde. Jag kommer i stort sett inte köra denna bil pga att jag är 194cm och kommer ha väldiga problem att komma in i bilen.
Har stort förtroende för Toyota, så har kollat efter en yaris.
Men gärna lite fler tips.

Vag har jag ca 0% förtroende för... Bör jag ändra min uppfattning? Tänker polo..
Fiesta?

Du får mer komfort i en Volkswagen än i Toyotan. Om din budget ligger på 50k blir Polo svårt dock, då nästintill alla som ligger i den prisklassen har den berömda 1,4 liters motorn.
Släng på 10k till så hittar du Polos från -12ish med 1,2 liters motorn. Snål och bekväm.

Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

1.4 l polo är skit Mao?

Premium96
19 juni 2019 · 44 Inlägg

Stahre87 skrev:
1.4 l polo är skit Mao?

Volkswagens 1.4L motor med kamkedja drabbas av problem oftare än de flesta andra motorer. Servar man den väl så ska den dock hålla, men det finns fall där bilarna är servade som de ska och den ändå brustit. Jag hade nog hållit mig undan.

Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Tack. Lutar åt en yaris ändå... Jag skiter ju i hur den är att köra egentligen men vill inte ha huvudvärk för att hon ringer stup i ett o säger att "bilen låter konstigt" osv

Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Har en avensis som inte haft ett fel på måååånga år och sen har jag haft två gamla Toyota som bara gått o gått, men alla märken kan ju drabbas av fel. Ingen garanti, får kolla polo 1. 2 om det finns någon för 50000kr

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2019 · 13 669 Inlägg

Efter att testat en av trillingarna så skulle jag säga att komforten är påtagligt sämre än i min Seat arosa fast den var 10år äldre.   Det säger lite hur dåliga trillingarna faktist är..   Riktig jävla skrot tyvärr.    Har en polo tdi som jag är nöjd med men visst den är långt ifrån perfekt  men i jämförelse med aygon är ju inte jämförbar.    Det är ljusår.    Trillingbilarna som jag förutsatt är ganska bra så är det som att jämföra en amazon med en v70 från 2016. Tyvärr.   Kollat något på Up! Och deras motsvarigheter hos seat och skoda.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Tack för svar. En Honda *** kanske kan va nåt, den ska jag kika närmare på

Presidento Of World
19 juni 2019 · 3 306 Inlägg

Opel Corsa är ochså en bra bil.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Corsa 1.2 85hk Aut Värmare Fullservad V- https://www.blocket.se/vi/85833354.htm

Med faktiskt ok komfort

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Premium96
19 juni 2019 · 44 Inlägg

Growe skrev:
Efter att testat en av trillingarna så skulle jag säga att komforten är påtagligt sämre än i min Seat arosa fast den var 10år äldre.   Det säger lite hur dåliga trillingarna faktist är..   Riktig jävla skrot tyvärr.    Har en polo tdi som jag är nöjd med men visst den är långt ifrån perfekt  men i jämförelse med aygon är ju inte jämförbar.    Det är ljusår.    Trillingbilarna som jag förutsatt är ganska bra så är det som att jämföra en amazon med en v70 från 2016. Tyvärr.   Kollat något på Up! Och deras motsvarigheter hos seat och skoda.

Trillingbilarna ska man ge fan i. Roliga go-cart bilar till en början, sedan tröttnar du. Att köra längre sträckor motorväg med dem kan jämföras med att bli skendränkt. Man tror att dem ska vara odödliga små rackare men under det året som jag ägt min 107:a har avgasröret ramlat av (pga rost), tändspolarna gett upp och motorn låter numera som två plastbilar som slåss med varandra.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 juni 2019 · 13 669 Inlägg

Premium96 skrev:

Growe skrev:
Efter att testat en av trillingarna så skulle jag säga att komforten är påtagligt sämre än i min Seat arosa fast den var 10år äldre.   Det säger lite hur dåliga trillingarna faktist är..   Riktig jävla skrot tyvärr.    Har en polo tdi som jag är nöjd med men visst den är långt ifrån perfekt  men i jämförelse med aygon är ju inte jämförbar.    Det är ljusår.    Trillingbilarna som jag förutsatt är ganska bra så är det som att jämföra en amazon med en v70 från 2016. Tyvärr.   Kollat något på Up! Och deras motsvarigheter hos seat och skoda.

Trillingbilarna ska man ge fan i. Roliga go-cart bilar till en början, sedan tröttnar du. Att köra längre sträckor motorväg med dem kan jämföras med att bli skendränkt. Man tror att dem ska vara odödliga små rackare men under det året som jag ägt min 107:a har avgasröret ramlat av (pga rost), tändspolarna gett upp och motorn låter numera som två plastbilar som slåss med varandra.

Tycker inte ens att den var tilltalade eller har någon som helst karaktär eller väghållning. Min 60hk arosa är ju en riktigt raket i jämförelse och orginal är komforten mycket bättre på Arosan. Även om det är lite mjuk.  Men framför allt utrymme och hur dom känns upplevdes som en stor besvikelse på den cittran jag testade.. Det var en manuell och jämför den med våran manuella och det var väldigt nära komforten i min fiat Uno 60s från 87 som jag hade som första bil.  På tok för dåligt byggda

Senast redigerat av Growe (19 juni 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Stahre87
19 juni 2019 · 346 Inlägg

Franska bilar är inte på tal

Presidento Of World
19 juni 2019 · 3 306 Inlägg

Ivel skrev:

Presidento skrev:
Opel Corsa är ochså en bra bil.

Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Opel Corsa 1.2 85hk Aut Värmare Fullservad V- https://www.blocket.se/vi/85833354.htm

Med faktiskt ok komfort

Easytronic, hur fungerar dom?
Sådana där robotlådor brukar vara lite småknepiga för ointresserade förare att komma överens med.

Justja, robot I dessa.. Lite småknäpp men bättre än den i te.x citroen, lite mjukare men krävs fortfarande lite erfarenhet för att få det bra.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Utmarks-Loke
19 juni 2019 · 5 809 Inlägg

Suzuki swift är riktigt bra småbilar

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang