Audi A3 1,8T -99 startar tänder inte

Kenna81
19 juni · 8 Inlägg

Hej! Min gamla A3a tänder inte. Det började med att den var svårstartad några dagar innan och att den typ bara gick på 3 cylindrar precis i början. Den plöddrade. Jag kan höra när jag vrider på nyckeln att bensinpumpen går (har halv tank). Startmotorn går runt. Har laddat batteri. Har provat att starta med startgas men det går inte. Har kollat säkringarna och de är hela.
Hade det varit något tändstift så hade den väl iaf startat? Någon behjälplig som kan förklara vad man ska kolla i nästa steg osv.? Tack på förhand.
Mvh Kent

SvarreE
19 juni · 77 Inlägg

Eftersom ingen svarat på en timma drar jag till med, byt tändspolar och kanske stift.
Har du gnista (skruva loss och kolla) på alla stift?
Har du soppa luft och gnista så går motorn, så enkelt är det.

Visar det sig att du har gnista så kanske
timingen kan vara off? Hoppat en kuggeller 2?

Gjort din service? Lägg ur luftfiltret så du kan vara säker på att hon kan andas.

insidan Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
19 juni · 3 447 Inlägg

Amen till ovanstående, men somsagt,  kolla gnistan FÖRST innan annan åtgärd..smile

Svarte_Orm
19 juni · 2 005 Inlägg

Var de inte de där motorerna runt milleniumskiftet där tändspolarna gick sönder hela tiden? Åtminstone på golf 4 men de är ju nästan samma bil. Så jag säger som de ovan, börja med att kolla spolarna. Kanske kan man se något på dom, att de ser brända eller spruckna ut. Annars kolla att du har gnista på alla fyra stift. det kan räcka att en cylinder är borta för att bilen inte skall orka starta på de övriga fyra.

Kenna81
2 juli · 8 Inlägg

SvarreE skrev:
Eftersom ingen svarat på en timma drar jag till med, byt tändspolar och kanske stift.
Har du gnista (skruva loss och kolla) på alla stift?
Har du soppa luft och gnista så går motorn, så enkelt är det.

Visar det sig att du har gnista så kanske
timingen kan vara off? Hoppat en kuggeller 2?

Gjort din service? Lägg ur luftfiltret så du kan vara säker på att hon kan andas.

insidan skrev:
Amen till ovanstående, men somsagt,  kolla gnistan FÖRST innan annan åtgärd..smile

Svarte_Orm skrev:
Var de inte de där motorerna runt milleniumskiftet där tändspolarna gick sönder hela tiden? Åtminstone på golf 4 men de är ju nästan samma bil. Så jag säger som de ovan, börja med att kolla spolarna. Kanske kan man se något på dom, att de ser brända eller spruckna ut. Annars kolla att du har gnista på alla fyra stift. det kan räcka att en cylinder är borta för att bilen inte skall orka starta på de övriga fyra.

Nu har jag rengjort och kollat gnista på alla stift = OK. Jag har även ohm mätt alla tändspolar mellan stift 1 och 15 och har ca 0,6 ohm på alla. Jag har även mätt spänningen på alla kontakter till alla tändspolar mellan stift 15 och minuspolen på batteriet och har 12,2 volt ca på alla. Jag har lyft ur luftfiltret och provat att starta och det går inte ändå.
Jag hör ju bara att bränslepumpen matar när jag vrider på tändningen. Hur kollar man lättast om det verkligen kommer fram soppa? Eller vad är nästa steg?
Tror ej att det skulle hoppat någon kugge, Den började ju som sagt att vara trögstartad några dagar innan men gick ju då igång både till och från jobbet.
Jag har ju ett DEFA-larm monterat. Finns där startspärr på det? Samt hade det gått att försöka starta bilen med gnista och startmotor som drar runt då?

zzr94092
2 juli · 2 902 Inlägg

Har du ingen nippel,typ däckventil, för att kolla b-tryck?
Såg nu att du provat startgas men inget liv,du kan inte ha någon gnista då,skulle det finnas gnista så skulle den försökt att starta...

Senast redigerat av zzr94092 (2 juli )

Kenna81
2 juli · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Har du ingen nippel,typ däckventil, för att kolla b-tryck?

Jag är bara en hemmapulare så förstår inte vad du menar tyvärr. Vart ska jag kolla efter den nippeln? Menar du bensin-tryck? Som man öppnar och det ska spruta ut soppa ifrån när man vrider på tändningen?

zzr94092
2 juli · 2 902 Inlägg

Ja,men sprutar in ur den,är som en däckventil med en nål i,trycker du på den så kommer det en dusch av bensin....men gnistan måste fattas

Senast redigerat av zzr94092 (2 juli )

Kenna81
2 juli · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Ja,men sprutar in ur den,är som en däckventil med en nål i,trycker du på den så kommer det en dusch av bensin....men gnistan måste fattas

Ok, vart hittar jag den? I motorrummet? Kan ej kolla nu då bilen står strandad på jobbet.

zzr94092
2 juli · 2 902 Inlägg

Sitter på fuelreilen, men tror inte att det är felet,iom att den inte tänder till på startgas så kan du inte ha gnista!

Greenhorn
3 juli · 187 Inlägg

Jag tycker det låter som tänd modulen som strular... men det kan även vara som dom säger, att soppa pumpen inte leverarar... skulle det fortsätta... kan det även vara lambdan som ger fel värden. den ska bytas efter 16 000 mil. Dock vore det bästa om du kan checka av om du har fel-koder.

Senast redigerat av Greenhorn (3 juli )

Kenna81
3 juli · 8 Inlägg

zzr94092 skrev:
Sitter på fuelreilen, men tror inte att det är felet,iom att den inte tänder till på startgas så kan du inte ha gnista!

Greenhorn skrev:
Jag tycker det låter som tänd modulen som strular... men det kan även vara som dom säger, att soppa pumpen inte leverarar... skulle det fortsätta... kan det även vara lambdan som ger fel värden. den ska bytas efter 16 000 mil. Dock vore det bästa om du kan checka av om du har fel-koder.

Idag har jag kontrollerat så jag får soppa fram och att spridarna fungerar. Ohm mätte och alla spridare är hela. Kontrollerade även så det sprutade soppa jämt och fint ur alla och det gör det.
Angående tändmodulen så bytte jag den för något år sedan. Samt att jag har ju gnista på alla stift.
Men får väl kontrollmäta tändmodulen imorgon med så det blir avcheckat. Samt slänga ut lite krokar om någon har en felkodsavläsare. Bor i Halmstad, ingen av er som bor här väl och råkar ha?
Lambdan har jag aldrig bytt och den har ju rullat 23k nu. Någon som vet om man kan felsöka den? Eller annan idé om vad det kan vara?

Greenhorn
4 juli · 187 Inlägg

Tänd modulen kan fungera normalt på tomgången... men balla ur när man kör bilen. Det har hänt mig.
Samma med soppa pumpen, den hänger inte med när bilen körs.

När jag själv råkade ut för samma problem som dig, så tog jag och bytte ut allt, Kemso pump, Lamda och tänd modul. Därefter gick bilen fint som snus.
Men ta bilen till någon och checka om du har felkoder... om du byter något, men inte radera den felkoden, så kan problemet kvarstå.

SvarreE
4 juli · 77 Inlägg

Nu börjar det bli spännande (och tråkigt såklart) rätt stad men ingen läsare tyvärr.
Men det måste ju vara så att den tänder i fel läge när avgasventilerna står öppna.
Kan tänka mig kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men de är ju svåra att mäta, dock ger de ju felkoder.

Kenna81
6 juli · 8 Inlägg

Greenhorn skrev:
Tänd modulen kan fungera normalt på tomgången... men balla ur när man kör bilen. Det har hänt mig.

När jag själv råkade ut för samma problem som dig, så tog jag och bytte ut allt, Kemso pump, Lamda och tänd modul. Därefter gick bilen fint som snus.
Men ta bilen till någon och checka om du har felkoder... om du byter något, men inte radera den felkoden, så kan problemet kvarstå.

Ja det va det som även hände mig när min tändmodul pajjade. Men då startade ju iaf bilen. Nu får jag ju ej igång den ens.
Ska åka och låna en felkodsläsare nu och hoppas att jag får ut något av det.

Greenhorn
6 juli · 187 Inlägg

Kenna81 skrev:

Greenhorn skrev:

Ja det va det som även hände mig när min tändmodul pajjade. Men då startade ju iaf bilen. Nu får jag ju ej igång den ens.

Hoppas det fixar sig för dig... glöm inte att skriva några rader hur det gick.

jo, Jag är lite nicke nyfiken av mig... jo jag vet big_smile

Kenna81
6 juli · 8 Inlägg

SvarreE skrev:
Nu börjar det bli spännande (och tråkigt såklart) rätt stad men ingen läsare tyvärr.
Men det måste ju vara så att den tänder i fel läge när avgasventilerna står öppna.
Kan tänka mig kamaxelgivare eller vevaxelgivare. Men de är ju svåra att mäta, dock ger de ju felkoder.

Greenhorn skrev:

Kenna81 skrev:

Greenhorn skrev:

Lånat felkods läsare av en som hade på jobbet. Men där finns inte en enda kod. Så nu börjar det bli tröttsamt. Motorlampan lyser ju ej heller så... Men givare ger ej alltid koder då? Får försöka hitta hur man tar bort och felsöker dem samt rengöra dem ifall där sitter massa skit.
Om ingen annan har någon mer idé?

Mangisen
6 juli · 909 Inlägg

Prova att bogsera eller putta igång bilen smile kan vara värt ett försök

Kenna81
6 juli · 8 Inlägg

Mangisen skrev:
Prova att bogsera eller putta igång bilen smile kan vara värt ett försök

Testade det idag med utan framgång.

Greenhorn
6 juli · 187 Inlägg

Kenna81 skrev:

SvarreE skrev:

Greenhorn skrev:

Kenna81 skrev:

Lånat felkods läsare av en som hade på jobbet. Men där finns inte en enda kod. Så nu börjar det bli tröttsamt. Motorlampan lyser ju ej heller så... Men givare ger ej alltid koder då? Får försöka hitta hur man tar bort och felsöker dem samt rengöra dem ifall där sitter massa skit.
Om ingen annan har någon mer idé?

En kanske dum fråga... går startmotorn runt?
Och har du kollat att motorn är jordad, karrosen ordentligt.
Så att kabeln inte har gått av på vägen... koppla fast startkabel mellan motorn och karrosen å testa.

Detta problem du har jätteskumt.

Föresten... någon som vet om denna bil har ett startrelä... om så ta och plocka ut det och skaka den
och hör om det skramlar i det... om så, då har du nog hittat boven i det hela. Ta och testa med alla du hittar... ta dock en i taget och ta loss dem och skaka dem.

Senast redigerat av Greenhorn (6 juli )

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

• Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum