Verkstad i Östergötland som lagar Rost

EmilKempan
19 juni 2019 · 9 Inlägg

Hej eftersom jag köpt mig en gammal bil som har gravrost vid vindrutan som måste göra någonting åt undrar jag vad det finns för verkstäder runt om i östergötland som tar sig an ett sånt jobb?  Då menar jag en sån lagning som man sätter ditt en ny plåt och lackar den i samma färg
Då menar jag har någon nån egen erfarenhet om någon verkstad som dem själv lämnat in bilen på som tar sig an ett sådant jobb för inte en alldeles för stor summa?
Tacksam för svar MVH Emil
Bor omkring mjölby trakten

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
19 juni 2019 · 14 007 Inlägg

EmilKempan skrev:
Hej eftersom jag köpt mig en gammal bil som har gravrost vid vindrutan som måste göra någonting åt undrar jag vad det finns för verkstäder runt om i östergötland som tar sig an ett sånt jobb?  Då menar jag en sån lagning som man sätter ditt en ny plåt och lackar den i samma färg
Då menar jag har någon nån egen erfarenhet om någon verkstad som dem själv lämnat in bilen på som tar sig an ett sådant jobb för inte en alldeles för stor summa?
Tacksam för svar MVH Emil
Bor omkring mjölby trakten

En vild gissning så kan det kosta kanske 15000-20000 kronor. Kanske inte värt på en alltför gammal bil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Utmarks-Loke
19 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Dessutom måste nog rutan plockas bort och om det är en någorlunda modern bil så är rutan limmad och går i princip inte att ta lös hel. Man måste alltså ha en ny ruta efteråt, och den brukar kosta runt 5000kr med montering. Tyvärr är det rosten som dödar många halvgamla bilar som det annars inte är något större fel på.

xXSammy
19 juni 2019 · 6 566 Inlägg

Bellami i Linköping?

De/Dem
EmilKempan
20 juni 2019 · 9 Inlägg

xXSammy skrev:
Bellami i Linköping?

Är dem ''dyra'' eller rimligt är en fattig student wink

EmilKempan
20 juni 2019 · 9 Inlägg

Vettemannen skrev:

EmilKempan skrev:
Hej eftersom jag köpt mig en gammal bil som har gravrost vid vindrutan som måste göra någonting åt undrar jag vad det finns för verkstäder runt om i östergötland som tar sig an ett sånt jobb?  Då menar jag en sån lagning som man sätter ditt en ny plåt och lackar den i samma färg
Då menar jag har någon nån egen erfarenhet om någon verkstad som dem själv lämnat in bilen på som tar sig an ett sådant jobb för inte en alldeles för stor summa?
Tacksam för svar MVH Emil
Bor omkring mjölby trakten

En vild gissning så kan det kosta kanske 15000-20000 kronor. Kanske inte värt på en alltför gammal bil.

/Benny

Det är detdär som behövs fixa för känner att annars kommer det bara bli värre och värre https://www1.garaget.org/gallery/images/231/230537/230537-b2bb27a4dbcfa6779c64eaa22e4201bd.jpg

andreas_1996
20 juni 2019 · 951 Inlägg

Vad för bil handlar det om ?

Mitsubishi eclipse gs "Knight Rider" (1992)
Mitsubishi lancer GLXI "Mitsuun" (1993)
xXSammy
20 juni 2019 · 6 566 Inlägg

EmilKempan skrev:

xXSammy skrev:
Bellami i Linköping?

Är dem ''dyra'' eller rimligt är en fattig student wink

Hade det gällt en rostlagning på en bakskärm så hade det nog lämnat ett "rimligt studentpris"
Tror hela jobbet i sig, oavsett verkstad, kommer bli dyrt.

De/Dem
caromania Forummoderator
20 juni 2019 · 9 296 Inlägg

Kan du zooma ut lite på bilden?

”Fattig student” tolkar jag som noll-budget och en bil som egentligen inte är värd att lägga pengarna på - men att det behöver fixas.

Jag rekommenderar en fullagning som du gör själv. Få bort så mycket rost och elände du kan med hjälp av vad du har, räknat från bäst vore det punktbläster, roterande fil, trissa eller i sämsta fall bara slippapper. Sedan målar du med pensel, gärna om du hittar någon gammal burk blymönja eller någon annan giftig staketfärg i morfars målarskåp. Efter det trycker du i spackel i hålen, jämnar till, slipar och målar igen. Om det är en egen liten panel så kan det eventuellt se ganska ok ut om du sprayar på ett lager svart ”body” sist. Den har en matt och lite grövre yta som döljer mycket av ojämnheterna. En svart detalj kan även se ganska ok ut på rätt ställe.

Håller det? Nja. Det håller definitivt 2 år vilket kanske är längre än du behöver bilen.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Lockwood
20 juni 2019 · 394 Inlägg

Bilen ser ut att vara från 80-talet. Steg 1 är att se om du kan hitta en rostfri donator bil, inte helt enkelt kanske? Det går även att svetsa i vanlig "bulkplåt" men är det ett stort/större område så kan det bli som så att formen inte blir 100. Jag hade tryckt ut rutan (den ser ut att sitta med gummilist endast, kan vara som så att man avlägsnar kromdelen i listen då det är den som expanderar listen, därefter borde rutan gå att få ut "rätt enkelt o utan att den spricker")

Men som sagt steg 1 är att kolla tillgången på delar som plåt, vindruta och rutlist.

zzr94092
20 juni 2019 · 4 378 Inlägg

Är nog limmad ruta...

Utmarks-Loke
20 juni 2019 · 5 813 Inlägg

Jag tror också på volvo 240. I och för sig en bil som är värd att lägga pengar på, om den är bra för övrigt. Men är det så mycket rost där, så finns det kanske mer någon annanstans...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang