Vilka märken på bromsbelägg bör man undvika?

h3n2
21 juni 2019 · 24 Inlägg

Skall byta bromsbelägg fram på en Nissan Primera -02 och hittar på nätet allt från NIPPARTS som kostar 160 kr och uppåt...

Jag som aldrig beställt bromsbelägg tidigare hamnar direkt på "bidelar online 24" och "skruvat"... Är det sidor man bör undvika eller är det bra grejer där?

Bilen pendlingskörs endast och det går nog inte att köra skonsammare än vad denna bil görs bromsmässigt. Det behövs alltså inga värstingbelägg.. men man vill ju inte göra om jobbet om ett halvår heller.

Vad har ni för åsikter? Vilka märken bör man undvika och vad bör bromsbelägg fram kosta till en -02:as Nissan?

zzr94092
21 juni 2019 · 4 385 Inlägg

Funkar allt det mesta på en sån gammal bil,även Biltema, om dom har...

Utmarks-Loke
21 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Det mesta fungerar som sagt, det finns lagar och regler som sätter lägstanivån för bromsbelägg. Men det kan bli som när jag nyligen köpte "Bolk" bromsbelägg från Mister Auto, de bromsar bra men de gnisslar varje gång man startar eller stannar. Så irriterande att jag nästan funderar på att byta trots att de är nya.

M123
22 juni 2019 · 962 Inlägg

Jag köper uteslutande original eller av kända stora märken nu för tiden, dom här Kinaliknande bromsgrejerna håller jag mig ifrån.

Jag upplever billiga bromsbelägg vara mjukare, skita ner mer och kännas även en aningen mjuka när man bromsar, även låta lite när och hursomhelst.

Billiga skivor upplever jag vara mer benägna att rosta fortare, slå sig i större utsträckning än märkes och ha generellt kortare livslängd.

Senast redigerat av M123 (22 juni 2019)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Greenhorn
22 juni 2019 · 399 Inlägg

Svarte_Orm skrev:
Det mesta fungerar som sagt, det finns lagar och regler som sätter lägstanivån för bromsbelägg. Men det kan bli som när jag nyligen köpte "Bolk" bromsbelägg från Mister Auto, de bromsar bra men de gnisslar varje gång man startar eller stannar. Så irriterande att jag nästan funderar på att byta trots att de är nya.

Fick du inte med 4st plåt-inläggen? Det ska ju ta bort gnisslet... annars finns säkert att få tag i om du vill behålla bromsbeläggen.

mb_pucken
22 juni 2019 · 5 087 Inlägg

Ivel skrev:

M123 skrev:
Jag köper uteslutande original eller av kända stora märken nu för tiden, dom här Kinaliknande bromsgrejerna håller jag mig ifrån.

Jag upplever billiga bromsbelägg vara mjukare, skita ner mer och kännas även en aningen mjuka när man bromsar, även låta lite när och hursomhelst.

Billiga skivor upplever jag vara mer benägna att rosta fortare, slå sig i större utsträckning än märkes och ha generellt kortare livslängd.

I det här fallet är jag benägen att hålla med dig.
Jag har upplevt förutom det du beskriver, att tillverkningsmåtten brukar som bonus på dessa belägg vara lite mer generösa toleransmässigt. Inte sällan har det krävts nedslipning av belägg eller filning av hål för styrpinnar.

Ställer mig till skaran som delar samma uppfattning. Har själv monterat diverse billiga bromsbelägg och upplever exakt det som beskrivs.
På mina bilar sitter det nu mera Mercedes och Nissan original men annars hade jag valt märken så som brembo ate m.m.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Utmarks-Loke
22 juni 2019 · 5 833 Inlägg

Greenhorn skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det mesta fungerar som sagt, det finns lagar och regler som sätter lägstanivån för bromsbelägg. Men det kan bli som när jag nyligen köpte "Bolk" bromsbelägg från Mister Auto, de bromsar bra men de gnisslar varje gång man startar eller stannar. Så irriterande att jag nästan funderar på att byta trots att de är nya.

Fick du inte med 4st plåt-inläggen? Det ska ju ta bort gnisslet... annars finns säkert att få tag i om du vill behålla bromsbeläggen.

Nej, fick inte med någonting. Tror hellre jag satsar på nya belägg i såna fall, just nu gnisslar det så folk vänder sig och kollar när man backar ut från en parkeringsplats

Greenhorn
22 juni 2019 · 399 Inlägg

Svarte_Orm skrev:

Greenhorn skrev:

Svarte_Orm skrev:
Det mesta fungerar som sagt, det finns lagar och regler som sätter lägstanivån för bromsbelägg. Men det kan bli som när jag nyligen köpte "Bolk" bromsbelägg från Mister Auto, de bromsar bra men de gnisslar varje gång man startar eller stannar. Så irriterande att jag nästan funderar på att byta trots att de är nya.

Fick du inte med 4st plåt-inläggen? Det ska ju ta bort gnisslet... annars finns säkert att få tag i om du vill behålla bromsbeläggen.

Nej, fick inte med någonting. Tror hellre jag satsar på nya belägg i såna fall, just nu gnisslar det så folk vänder sig och kollar när man backar ut från en parkeringsplats

äsch, lite koppar fett runt skivorna grejar biffen... garanterad gnissel och låsningsfria bromsar.
Ta med dig en vänster träsko ifall nöden faller på  big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang